Clica per tornar a la pàgina de Brico.

PLATAFORMA SALVAESCALES




Introducció.








Aquesta manualitat és una plataforma mecanitzada i transportable per salvar un tram de sis esglaons amb cadira de rodes.


La idea és utilitzar-la en esporàdiques ocasions, no pas com a mètode habitual. Després de fer-la servir, retirar-la i desar-la.


Bàsicament està composta per quatre conjunts: L'estructura principal formada per guies laterals amb el motor encarregat de traccionar, el carro que es mou a través de les guies, la plataforma que suporta la cadira de rodes, i finalment un petit pont d'alumini per salvar la distància i alçada entre l'esglaó superior i el portal del carrer.


Per construir-la vaig aprofitar molt material que tenia per casa; ferros, planxes, perfils i cargoleria. Ja us avanço que el cost afegit no va arribar als 180€, comptant el motor que és el que es va endur la partida més gran.


Seguidament us resumeixo com la vaig fer, juntament amb un seguit de fotografies.




Estructura principal (guies laterals).

Perfil de les guies laterals










Abans de res calia tobar uns perfils suficientment llargs i forts. A més haurien de tenir la forma adequada per tal de que les rodes del carro llisquessin per dins alhora que anessin guiades.



Vaig aprofitar un parell de perfils de ferro galvanitzat de 2mm de gruix que anys enrere havia utilitzat com a suport d'una mosquitera retràctil. Per dins lliscarien unes rodes de nylon de 50mm de diàmetre per 20mm d'amplada que més endavant veureu detallades.

Part baixa de les guies





















Segons els càlculs que havia fet, les guies laterals havien de fer 2.300mm de llargada. Les vaig tallar a la mida determinada, arrodonir les vores i taladrar-ne dos forats a cada lateral a 2.250mm entre ells per on collaré les barres que uniran els dos laterals.



A la part baixa una barra de 16mm de diàmetre i 345mm de llargada disposada transversalment i collada amb cargols de M8. Als extrems dues rodetes de patinet per ajudar a transportar-ho.

Part alta de les guies laterals completada
























Per la part de dalt els laterals van units entre ells per una barra de 20mm de diàmetre i 340mm de llargada. A la vegada porta una politja de nylon d'uns 50mm de diàmetre que serà la que guiarà el cable que arrossegarà el carro.

Reforç de la part alta de les guies laterals























Com que la part de dalt serà la que haurà d'aguantar tot el pes de la plataforma a través del cable que l'estirarà, vaig reforçar els laterals amb dos poyacs casolans. La barra de 20mm entra dins d'un casquet que a la vegada va collat amb tres cargols per l'exterior del lateral, donant-li més cos. Finalment la barra va collada pels dos extrem amb cargols de M12.

Detall de les potes superiors


























Les guies aniran recolzades al replà superior de l'escala mitjançant unes potes fetes amb tub quadrat de 30mm i collades a les guies laterals a través de cargols de M12 i fixades amb dos tirants fets de tub de ferro per tal que mai s'eixerranquin.



El tros de tub quadrat amb un forat que hi ha adossat a les potes serà el punt d'unió d'aquesta estructura amb el futur pont d'alumini que salvarà la distància i alçada fins el carrer.

Part baixa amb el motor
























El motor utilitzat per arrossegar la plataforma és de la marca Einhell model BT-EH 250, comprat a Leroy Merlin per 98€. Es tracta d'un elevador elèctric a cable amb capacitat de càrrega de 125 kg (amb 1 politja i de 250 kg amb politja doble). L'alçada d'elevació sense politja és de 11,5 m. La potència 500W i les mides 140x240x355mm.

Part baixa amb el motor






















Havia de trobar una ubicació pel motor de tal manera que no molestés al moviment de la plataforma elevadora, quedés integrat a l'estructura i al mateix temps permetés que aquesta quedés lo més a prop possible dels esglaons. El lloc escollit és a la part baixa i posterior, quedaria arran de terra i a frec de l'esglaó més baix.



Vaig tenir que manipular la caixa de connexions per tal de modificar la sortida dels cables, molestaven.

Suport del motor


























Per adaptar el motor vaig construir un suport fet amb angle de 20mm i passamà de 30mm que va collat a l'estructura. El motor queda fixat a aquest suport per tres cargols de M8.

Barra estabilitzadora a la part baixa


























Per acabar l'estructura de guies laterals i dotar-la de més estabilitat, una barra transvesal d'un metre de llargada feta amb un tub quadrat de 25mm acabada amb unes rodes de patinet fixes (no giren). La barra es posa i es treu fàcilment amb dues palometes de M8.




Carro.

Rodes del carro







El carro lliscarà per l'estructura mitjançant unes rodes que es desplaçaran per l'interior de les guies laterals.



El primer que vaig fer va ser fabricar quatre discs de nylon de 50mm de diàmetre exterior, per 12mm de diàmetre interior amb un encaix per amagar el cap del cargol i 20mm de gruix.



Seguidament a quatre cargols DIN-912 de M8x80 els hi vaig tallar bona part del cap, però deixant-ne una mica.



Finalment, amb tub de coure de 15mm, vaigtallar-ne quatre trossos de 20mm.

Patins del carro



















Amb angle de 60mm vaig fer dos patins on van collades les rodes per la part interior.



La distància entre rodes és de 100mm. És curta expressament, per tal de que el carro arribi el més a baix possible i d'aquesta manera la plataforma, a la posició més baixa, no quedi gaire enlairada.

Patins del carro

























També amb angle de 60 vaig preparar dos suports en forma d'orelles i forat de 12mm que van collats als patins i on més tard s'hi acoplarà la plataforma elevadora.

Carro


























La parella de patins estan units per una barra de 20mm de diàmetre i 242mm de llargada, collada amb dos cargols de M12 i reforçada amb un passamà.



Els dos suports que té soldats són; un per collar-hi el cable d'arrossegament i l'altre per collar-hi el pistó que suporta la plataforma.

Carro amb el pistó























El pistó és hidràulic i el vaig matllevar d'un llit de malalt que tenim guardat a casa. Té una doble funció; en primer lloc suportar la plataforma i després donar-li moviment per tal de carregar la cadira de rodes més fàcilment i, un cop carregada, tornar a la posició horitzontal.



Ja us avanço que finalment vaig prescindir d'ell, substituint-l'ho per dos tirants fets amb barra de 20mm i ròtules als extrems. Òbviament deixant la plataforma fixa.

Carro ja muntat a l'estructura























Per muntar el carro a l'estructura només cal retirar la barra inferior, col·locar el carro i tornar a muntar la barra.

Carro muntat a l'estructura i amb el cable lligat























Només queda passar el cable per la politja i collar l'extrem al suport del carro previst per tal efecte.



Dir-vos que vaig haver de tallar el ganxo i el disc que el motor dúia de sèrie per que molestaven; quan el carro estava dalt de tot, fregaven amb la politja i havia risg d'encallar-se. Vaig tenir cura, però, de no desfer la baga original del cable, doncs està ben premsada i em dóna més seguretat.




Plataforma elevadora.

Plataforma elevadora acabada













Com que calia salvar dues portes, la del cancell i la del carrer, que no estan alineades, l'amplada que disposava per la plataforma era molt limitada. Vaig haver d'ajustar molt les mides. La plataforma faria 600mm d'amplada i 700mm de llarg, just per encabir-hi la cadira de rodes.

Plataforma vista des de dalt























La plataforma havia de ser prou ferma i resistent, doncs és la que sustentarà el pes de la cadira més la persona al damunt. Malgrat que augmentaria el pes, el ferro em permetria soldar, no sé soldar l'alumini. Vaig fer un marc amb angle de ferro de 30mm i li vaig soldar uns travessers per reforçar el posterior sòl.

Plataforma vista des de sota



























Per la part de sota hi ha dos suports soldats en forma d'orelles i forat de 12mm de diàmetre que serà per on s'acoplarà al carro mitjançant cargols i femelles de M12.



També n'hi ha un altre amb forat de 10mm per collar-hi l'altre extrem del pistó, encara que com ja us he avançat al capítol anterior, finalment prescindiré del pistó, essent substituit per dos tirants amb ròtules als extrems. Dos forats practicats als travessers permetran collar els tirants a la plataforma.

Sòl de la plataforma























El sòl de la plataforma està fet amb planxa galvanitzada de 0,5mm collada al marc i als travessers amb cargols de M4. La planxa és aprofitada d'uns retalls que m'havien sobrat mesos enrere, quan vaig modificar un remolc de càrrega.



Amb la mateixa planxa estan fetes les dues petites parets laterals que ajudaran a que les rodes de la cadira no s'escapin.

Baranes de la plataforma















Les baranes laterals estan fetes amb tub de 20mm de diàmetre, doblegat i aixafat per les puntes. Van insertades en quatre suports fets amb passamans adossats als laterals del marc de la plataforma i collades per dins amb cargols de M6. Es posen i es truen només collant i descollant els quatre cargols.



La barana frontal està feta amb el mateix tipus de tub, pivota en una de les baranes i es colla a l'altra a través d'un pom.



La rampa d'accés a la plataforma està feta amb sòcol de cuina, de plàstic i bascula amb dues senzilles frontisses de porta. Té dues funcions; facilitar la càrrega i decàrrega de la cadira de rodes, així com fer de topall per que la cadira no vagi endavant quan la plataforma està en moviment.



Queda pendent fixar-la per quan està tancada. Per poder-la estrenar i de forma provisioanl, la vaig lligar amb una corda.

Rampa i potes de la plataforma





















Finalment dues potes en un extrem de la plataforma ajuden a compensar el pes a l'hora de la càrrega i descàrrega.




Pont superior.

Pont ja muntat









El pont és l'element que s'encarrega de salvar la distància i alçada que hi ha entre la part alta de la plaraforma i el carrer. A més és el que reté tot el conjunt; a la part de fora mitjançant dos baldons de 15mm de diàmetre que s'inserten a les parets laterals de la porta del carrer i reforçades amb dues pletines d'acer inoxidable, a la part de dins a través d'altres dos baldons que casen amb les potes de l'estructura de guies laterals.

Pont vist des de sota



























L'estructura del pont està feta tota d'alumini, combinant diferents perfils. Les dues bigues transversals son de 45x45 i és on s'hi han ubicat els quatre baldons, la resta d'estructura és feta amb perfils de 30x45mm.

Pont vist des de dalt


























El sòl del pont està fet amb la mateixa planxa galvanitzada de 0,5mm, la mateixa que vaig utilitzar per la plataforma. Les dues petites baranes laterals són d'angle d'alumini de 40x40. Tot reblonat.