Caminada I-020 (Barcelonès)

Final del carrer Camí de Sant Jeroni de la Murtra (Badalona) – La Creu de Montigalà – Sant Jeroni de la Murtra – Ermita de Sant Climent – Poblat ibèric de Puig Castellar - Final del carrer Camí de Sant Jeroni de la Murtra.

7,6 Km 1h 55' 76 m 300 m 276 m 276 m Fàcil A trams Si 26-02-12

Passejada per la Vall de Sant Jeroni a Badalona on visitarem el monestir homònim i pujarem al poblat ibèric de Puig Castellar, a la veïna població de Santa Coloma de Gramenet.

La font de Sant Jeroni o del Lleó, situada davant del monestir de Sant Jeroni de la Murtra, sempre raja.

Confluència de la B-20 amb la riera de Sant Jeroni (Badalona). Podem deixar el cotxe al final del carrer Camí de Sant Jeroni de la Murtra i passar per sota de l’autovia B-20, on començarem i finalitzarem aquest recorregut.

75 m 41.4616,2.2291Clica per veure'n la ubicació. Carrer Camí de Sant Jeroni (Badalona)

Uns metres després de passar la cadena agafarem el camí de la dreta i l’anirem seguint fins trobar la Creu de Montigalà, el punt més alt del turó del mateix nom.

152 m 41.4647,2.2311Clica per veure'n la ubicació. La Creu de Montigalà

Des del turó agafarem el camí que surt del darrera de la creu fins que enllacem amb la riera de Sant Jeroni, que seguirem fins empalmar amb una pista gran que farem a la dreta. Al cap d’uns metres serem a una explanada utilitzada com aparcament. Agafarem la pista de la dreta i desseguida tindrem el monestir a la dreta.

140 m 41.4698,2.2204Clica per veure'n la ubicació. Monestir de Sant Jeroni de la Murtra
    Antic monestir del segle XV és una joia del gòtic català. Les obres van començar el 1416 i van continuar fins a finals del segle XVI, que s’edifica la torre de defensa per interceptar les incursions serraïnes. Va ser aquí on els Reis Catòlics van rebre a Colón, a la tornada del seu primer viatge a Amèrica. L’edifici està declarat monument històric-artístic.

Un cop visitat el monestir farem a l’esquerra i seguirem el GR-92 fins trobar l’indicador de l’ermita de Sant Climent on ens desviarem per fer-hi una ullada.

260 m 41.4702,2.2138Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Climent
    Està situada al serrat de les Ermites, al cim d'un turó, al límit amb el terme de Montcada i Reixac. Va ser erigida com a oratori pels monjos de Sant Jeroni l'any 1673. El 1980 va ser reconstruïda pel Centre Excursionista de Badalona. Té planta rectangular, amb capçalera semicircular, coberta amb volta de canó revestida exteriorment de rajoles. La porta és rectangular, amb llinda de fusta. Presideix la façana un campanar d'espadanya fet amb maons.

Tornarem al GR-92 i ja no el deixarem fins que siguem a l’entrada del poblat ibèric. Des d’aquí agafarem un cami a la dreta i ascendirem fins dalt del turó, on hi han les restes del poblat.

303 m 41.4703,2.2066Clica per veure'n la ubicació. Poblat ibèric de Puig Castellar
    En el cim del Puig Castellar es troben les restes del poblat ibèric d'una tribu laietana, fundat a l'entorn del segle VI aC i que va perdurar fins al final del segle III aC o inici del segle II aC. Alguns autors han suposat la possible destrucció del poblat per les legions romanes de Porci Cató durant la campanya de l'any 195 aC, tot i que no hi ha prou elements que confirmin un abandonament sobtat i traumàtic. El poblat constituïa un agrupament de tipus mitjà, dedicat a l'agricultura i la ramaderia i, secundàriament, a la metal·lúrgia i el teixit. Les nombroses restes trobades, bàsicament d'origen grec i púnic, confirmen l'existència d'un abundós comerç amb pobles estrangers. Estructuralment té forma el·líptica i consta de tres carrers longitudinals amb més de trenta habitatges, fet que fa suposar una població de poc més de 200 habitants. La part menys protegida estava defensada per una forta muralla de pedra i argila, d'un metre de gruix. Els habitacles -datables entre els segle IV i III aC- estan construïts amb blocs irregulars de granit i pissarra, tenen un o dos compartiments, i devien estar coberts amb branques o fang. El poblat va ser descobert per Ferran de Segarra, el 1902. Les abundoses troballes procedents d'aquest jaciment es conserven al Museu d'Arqueologia de Catalunya i a l Museu Torre Balldovina, de Santa Coloma de Gramenet.

La tornada serà desfent el GR-92 fins l’explanada de prop del monestir. Aquí agafarem la pista gran per on hem vingut i la seguirem fins una creu que hi ha a l’esquerra. Uns metres més endavant farem a l’esquerra per un corriol que ens durà a un camí perpendicular que agafarem a la dreta (estem a la part baixa d’un aqueducte) i ja només ens quedarà seguir el camí fins el final.

75 m 41.4616,2.2291Clica per veure'n la ubicació. Carrer del Camí de Sant Jeroni de la Murtra

Inici i final d’aquest recorregut.