Caminada I-046 (Vallès Oriental i Occidental)

Plaça de la Font del Lleó (Caldes de Montbui) – Font del Lleó – Font del Gorg d’en Pèlags – Collet del Català - Font Falsa – Font de les Nueretes – Forn de Calç – Salt de Guanta – Font de Bou – Font del Xec – Poblat ibèric de Torre Roja – Ermita de Sant Miquel de l’Arn – Font de les Escales – Plaça de la Font del Lleó.

15,1 Km 3h 5' 198 m 551 m 569 m 569 m Mitjana A trams Si 24-09-12

Aprofitant la xarxa de camins marcats de l’entorn de Caldes de Montbui i Sentmenat farem un recorregut per visitar mitja dotzena de fonts, alguna molt perduda, a més a més de recórrer la Vall de Guanta i la seva riera i visitar el poblat ibèric de la Torre Roja. El desnivell és força acusat i part del sender es repeteix en l'anada i la tornada. Donat que el desnivell és important i que hi ha 3 trams on cal ajudar-nos amb les mans he qualificat la dificultat com a mitjana.

Començarem la caminada a la plaça del Lleó de Caldes de Montbui, al centre de la població. Podem deixar el cotxe a qualsevol dels aparcaments propers.

0 km
209 m 41.6345,2.1618Clica per veure'n la ubicació. Plaça de la Font del Lleó (Caldes de Montbui)

Estem situat a la plaça de la font del Lleó on tenim la font que dóna nom a la plaça.

209 m 41.6344,2.1620Clica per veure'n la ubicació. Font del Lleó
    Es troba situada a la plaça de la Font del Lleó de Caldes de Montbui. És el brollador d'aigua termal més característic de la població amb l'aigua que surt a 74º C de temperatura. La font es va construir el 1581, va ser renovada el 1822 i finalment el 1927 fou restaurada i afavorida per Manuel Raspall, que va projectar l'actual monument d'aire noucentista, tal com la podem admirar avui, amb el característic lleó que ha esdevingut símbol de la vila. Tot i les reformes, la gàrgola i la paret del fons s'han conservat al llarg del temps. Els vilatans utilitzen encara avui dia l'aigua per diverses tasques domèstiques com cuinar els llegums, netejar, etc.

Sortim de la plaça de la Font del Lleó seguint el mateix recorregut que el PR-C9, prenent pel carrer del pont, darrera l’hotel balneari Broquetas. Creuem el pont romànic passant a l’altra banda de la riera de Caldes. Arribats a la plaça de Taunusstein prenem el camí de l’esquerra que ens porta en direcció a Can Picanyol, seguint les marques del PR-C9. Uns 125 metres després de Can Picanyol arribem a una trifurcació, nosaltres agafem el corriol que surt de més a l’esquerra i després es converteix en camí més ample. Al cap d’uns 180 metres deixem a l’esquerra un corriol que baixa cap a la font de les Escales, serà el nostre camí de tornada. 30 metres més endavant enllacem amb una pista que fem a l’esquerra i uns 120 metres després arribem a un petit replà, on deixem de moment el PR per seguir pel corriol de la dreta, senyalitzat amb punts blancs. Trobem una bifurcació i agafem el camí de l’esquerra, més planer que el que puja per la dreta. Travessem el rierol que baixa del gorg d’en Pèlags i continuem ara en forta pujada fins arribar a un camí perpendicular i molt planer que fem a la dreta (aquest camí segueix una canalització d’aigua). Abandonem el camí que va planejant i ens enfilem per un petit corriol que surt per l’esquerra. Arribem a un petit replà i clariana. Al nostre davant el Gorg d’en Pèlags amb el salt d’aigua i a l’esquerra la font homònima.

290 m 41.6367,2.1449Clica per veure'n la ubicació. Font i gorg d'en Pèlags
    La font es troba a l’esquerra del Gorg d’en Pèlags. L’aigua brolla per un tub encastat amb unes pedres i cau en el forat d’una pedra que hi ha a sota del broc, posiblement fet a conseqüència de l’erosió.

Ara agafem el camí que puja per les pedres i passa per sobre la font (cal vigilar de no sortir del camí per la proximitat del camp de tir). Agafem de nou el camí cap a l’esquerra fins una clariana amb un camí ample i planer que seguim fins retrobar la pista ampla que segueix el PR i que fem a la dreta. Passem pel Collet de Torra Roja (41.6353,2.1404)Clica per veure'n la ubicació. , a l’esquerra aniriem al poblat ibèric, nosaltres continuem recte sense deixar les marques grogues i blanques del PR, arribem al Collet del Català.

293 m 41.6373,2.1331Clica per veure'n la ubicació. Collet del Català

Arribats al Collet del Català prenem el primer camí de la dreta, direcció a Sant Sebastià, pel PR-C9. Al cap d’uns 300 metres deixem a la dreta un camí que va al Pascol, torçant a l’esquerra amb forta pujada i seguint sempre el PR. Després de 1,5 Km arribem al Coll de la Titeia (41.6448,2.1271)Clica per veure'n la ubicació. , deixem un camí a la dreta que va a Sant sebastià i nosaltres seguim la pista a l’esquerra. Arribem a una cruïlla assenyalada com a Bosc de Guanta (41.6433,2.1234)Clica per veure'n la ubicació. on abandonem el PR, que cap a la dreta puja a Sant Sebastià pel Pic del Vent i seguim recte per la mateixa pista direcció Sentmenat pel PR-C48.

Al cap d’uns 50 metres arribem a una cruïlla de carrers sense pavimentar pertanyents a la urbanització de Guanta; seguim pel que surt enfront nostre, sense deixar les marques del PR-C48. Després de 300 metres deixem el PR que segueix pel carrer de l’esquerra i anem cap amunt pel de la dreta. Passem per unes cases de la urbanització, sempre sense deixar el camí, que es fa més estret. Quan portem caminats uns 1,3 Km des de l’última cruïlla ja veiem, a mà dreta, un rètol indicant la Font Falsa; seguim el corriol que s’enfila amunt, als pocs metres hi ha una bifurcació que fem a la dreta i en pocs metres trobem la font.

553 m 41.6466,2.1130Clica per veure'n la ubicació. Font Falsa
    La font està a uns 50 metres per sobre del camí. Es tracta d’un avenc al terra en forma de pou, d’uns 2 metres de diàmetre per uns 3,5 metres de profunditat, que en èpoques d'abundància de pluges fa de sobreeixidor d'algun corrent d'aigua subterrània i alimenta de forma notòria la riera i el saltants de Guanta, com són el salt de Can Montllor del Racó i el de Corró. Malauradament l’hem vist sec.

Baixem al camí i continuem amb el mateix sentit que duiem, s’acaba el carrer de la urbanització en una clariana marcada com a “Font de la Mata” (caldrà esbrinar si encara existeix aquesta font), pel camí de la dreta aniriem al castell de Gallifa, nosaltres agafem un corriol a l’esquerra que baixa en direcció a la riera de Guanta, que tot seguit creuem. Tornem a seguir els senyals grocs i blancs, ara del PR-C48. Tornem a creuar el torrent per 2ª vegada i uns metres després estem a la font de les Nueretes.

457 m 41.6440,2.1125Clica per veure'n la ubicació. Font de les Nueretes
    Situada a peu de camí, al marge esquerra de la riera de Guanta. Generalment de raig abundant, encara que avui només gotejava. La font és un tub metàl.lic clavat en una petita paret de pedra i una pica quadrada feta de pedres, envoltada de vegetació. L’aigua desaigua directament a la riera.

Seguim pel camí, deixem un dipòsit d’aigua a la dreta i de seguida anem a parar a un carrer de la urbanització que fem a la dreta, en baixada. A uns 350 metres a mà dreta hi ha una font d’aigua de xarxa i al fons a l’esquerra es pot veure la Casa de Guanta (41.6398,2.1141)Clica per veure'n la ubicació. . Continuem baixant per la pista principal, deixem una pista a la dreta i al cap d’uns 370 metres abandonem la pista i els senyals del PR i prenem un corriol a l’esquerra, poc visible. El corriol ens porta cap al fons de la vall, a buscar de nou la riera de Guanta, peró abans trobem un antic forn de calç.

418 m 41.6397,2.1155Clica per veure'n la ubicació. Forn de calç de Guanta
    Es tracta d’una mena de pou d’uns 3 metres de diàmetre per uns 3 metres de profunditat. Una figuera ha crescut al seu interior.

Tot seguit arribem sota el Salt d’aigua de Guanta.

412 m 41.6397,2.1152Clica per veure'n la ubicació. Salt de Guanta
    El paratge de Guanta és una de les zones més belles del terme municipal de Sentmenat. La Casa de Guanta corona el turó del qual davalla l'aigua del Saltant. Aquest salt d'aigua, que només podem gaudir en les èpoques de pluja, té una alçada considerable.

Baixem un tros pel llit de la riera, generalment seca o amb poca aigua. Després agafem el camí de la dreta que baixa, travessem la riera i arribem a la font de Bou.

321 m 41.6380,2.1160Clica per veure'n la ubicació. Font de Bou
    La font es troba situada prop del camí que porta de Can Senosa al Salt de Guanta, al marge dret de la Riera de Sentmenat, a uns 100 metres dels peus del salt. Situada en un paratge de gran bellesa natural, d'espessa i frondosa vegetació i grans roques. Dos murets de pedra en angle recte acullen la font. L’aigua raja per un tub metàl.lic, cau en una pica quadrada situada arran de terre i desaigua directament a la riera. La font i el seu entorn han estat restaurats per la gent del municipi, disposa d’una taula i bancs de pedra per menjar-hi. A escasos 20 metres de la font actual encara es pot veure l'antiga font de Bou, ara eixuta.

Continuem pel camí, creuem la riera per una palanca de fusta, deixem un camí a l’esquerra, 350 metres després arribem a una esplanada amb camps d’oliveres. Girem primer a l’esquerra i uns 80 metres més endavant tombem a la dreta pel camí de Can Senosa. Abans d’arribar a Can Senosa prenem un corriol que s’enfila per l’esquerra i als 300 metres arribem a una pista ampla i anem cap a la dreta. Som al Pla de les Absoltes i fem cap a l’esquerra seguint les marques del PR-C48.3 en direcció a la muntanya de Sant Fruitós. A la dreta hi ha la desviació cap a la font del Xec que es troba a uns 50 metres per sota del camí.

367 m 41.6368,2.1299Clica per veure'n la ubicació. Font del Xec
    Situada a uns 50 metres per sota del camí. La font consisteix en un tub clavat directament al marge per on goteja l’aigua i cau en una pica quadrada feta d’obra i rematada amb ciment. Uns metres més avall hi ha una bassa mig derruïda.

Seguim per la pista principal fins el Collet del Català (41.6373,2.1331)Clica per veure'n la ubicació. (ja hi hem passat a l’anada). Ara cal girar a la dreta, peró no per la pista gran, sinó per un petit corriol, no gaire visible, que hi ha entre la pista de la dreta i la que hem utilitzat quan veniem de la font del Gorg d’en Pèlag, és el camí a Caldes que segueix el PR-C9. Anem a parar al Collet de Torre Roja (41.6353,2.1404)Clica per veure'n la ubicació. . Agafem el camí ample de la dreta que ens porta al Poblat ibèric de Torre Roja.

378 m 41.6334,2.1429Clica per veure'n la ubicació. Poblat ibèric de Torre Roja
    Puig fortificat el nom antic del qual, al segle XIV, era Puig Castellar. El nom de Torre Roja apareix per primera vegada el S. XVI. El puig està dividit per la línia de terme entre Sentmenat i Caldes. Dalt el pla que forma aquest puig està demostrada l’existència de les restes d’un important poblat ibèric. Actualment els Serveis d’Arqueologia de la Generalitat hi efectuen unes excavacions amb resultats positius. A la part més septentrional del pla, just al tall del vessant de la falda de la muntanya, hi ha les restes d’una torre circular medieval de les anomenades “de guaita”. L’obra que configura la base d’aquesta torre té, a la part de llevant, un tros de paret fet amb la tècnica de “l’opus spicatum” (col·locació de les pedtres en forma d’espiga o d’espina de peix).

Pel corriol que surt darrera la torre baixem cap a Caldes. Arribem a una pista ampla que fem a la dreta. De seguida veiem a mà dreta les restes de l’ermita de Sant Miquel de l’Arn.

266 m 41.6309,2.1480Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Miquel de l'Arn
    L'ermita de Sant Miquel de l'Arn, també coneguda per Sant Miquel de l’Arç, Sant Miquel dels Arços o Sant Miquel dels Ars, és d'època romànica. Es troba derruïda, situada entre els termes actuals de Sentmenat i Caldes, en un antic encreuament de camins, prop de l'indret anomenat "el Roure Gros". Apareix citada l’any 1027. L’ermita és de base rectangular dividida en dues dependències, una dedicada al culte i l’altra possiblement a habitatge. Se sap que l’any 1299 hi havia un ermità. Tenia la coberta de fusta i una porta a la banda de migdia i una altra a la de ponent. Com a la majoria de les antigues capelles d’aquesta advocació, estava situada al costat d’un antic camí que, tot seguint l’antiga via romana, anava de Terrassa a Caldes de Montbui.

Continuem i als 80 metres arribem a una cruïlla anomenada “l’antic Roure Gros”. A la dreta aniriem a Sentmenat pel “camí Vell de Caldes”, nosaltres fem a l’esquerra i als 40 metres tornem a girar a l’esquerra. Després d’uns 175 metres, en un revolt bastant pronunciat a l’esquerra, agafem el corriol de la dreta, mig amagat, que ens porta fins unes escales que baixem i on trobem la font de les Escales.

229 m 41.6324,2.1494Clica per veure'n la ubicació. Font de les Escales
    Es troba en una fondalada prop de l'antic camí de Sentmenat. El seu nom és degut a una llarga escala amb 69 esglaons, feta d'obra amb maons, muntada hàbilment resseguint les formes sinuoses del vessant i que permet salvar el fort desnivell del fondal a la represa del camí, que retorna revoltant per dalt. La memòria històrica recorda que pels volts dels anys 50, aquest indret fou arranjat pels propietaris de Can Corró, per poder accedir-hi fàcilment des de la casa pairal i constava d'una taula amb bancs de pedra, la fonteta i els accessos graonats per ambdòs costats del rierol. Això explica al visitant l'existència d'aquesta misteriosa i insòlita escala al bell mig del bosc. Primerament, l'indret va rebre el nom de la font d'en Cabot, que devia pendre el seu nom de l'antic mas Cabot. Més tard, es va anomenar Font del Roure i al cap del temps es va donar a conèixer com la Font de la Taula, encara que malauradament ja no hi ha taula ni res, degut als estralls causats pels aiguats dels anys 60, que ho van malmetre. Malgrat tots els noms que han posat a aquesta font, actualment aquest lloc es coneix popularment també com la Font de les Escales, ja que les escales encara es poden apreciar i utilitzar.Goteja.

Creuem la riera, pujem una petita pendent i sortim a una pista més ampla; és la mateixa per on hem començat el recorregut, l’agafem a la dreta i seguint-la arribem a les primeres cases de Caldes pel camp de futbol, creuem el pont romànic i des d’aquí a la plaça de la Font del Lleó.

209 m 41.6345,2.1618Clica per veure'n la ubicació. Plaça de la Font del Lleó

Punt i final d’aquesta ruta.