Càmping Pirineus (Saneja) – Ermita de Sant Martí d’Aravó – Font de Sant Martí d’Aravó – Pont de Sant Martí – Font del pont de Sant Martí – Font de les Monges – Safareig de les Monges – Mirador de la plaça de l’ajuntament de Puigcerdà - Font d’en Llanas – Capella de la Mare de Déu de la Guia – Font de la plaça del Sol de Puigcerdà - Campanar de Puigcerdà – Font de la plaça dels Herois de Puigcerdà – Convent de Sant Domènec de Puigcerdà – Església de Sant Domènec de Puigcerdà - Font d’en Lleres – Llac de Puigcerdà - Font del parc Schierbeck - Font del Cúcuru – Càmping Pirineus.

9,3 Km 2h 35' 1.146 m 1.216 m 144 m 144 m Fàcil A trams Si 3-08-12

Passejada semi-urbana que ens permet conèixer les principals fonts de Puigcerdà i aprofitar per visitar l’ermita de Sant Martí d’Aravó i el seu pont. La tornada la farem pel camí de la Vinyola, a la part francesa.

Iniciarem la sortida a l’entrada del càmping Pirineus, situat al Km 2 de la carretera GIV-4035 (carretera de Guils de Cerdanya), un centenar de metres abans d’arribar a Saneja.

1.195 m 4.4432,1.9062Clica per veure'n la ubicació. Càmping Pirineus (Saneja)

Estem situats a l’entrada del càmping Pirineus, creuem la carretera i agafem un camí carreter que surt de davant mateix. El camí és ample i planeja, de seguida a l’esquerra ens queda una bassa artificial i un viver, a continuació deixem a la dreta una granja. Uns 750 metres després enllacem amb el camí que vé de Saneja, nosaltres a l’esquerra. Aviat trobem, a mà dreta, unes pistes de pàdel i tot seguit serem a una petita plaça, enfront hi ha l’ermita de Sant Martí d’Aravó.

1.156 m 4.4313,1.9087Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Martí d'Aravó

Un cop visitada l’ermita seguim pel carrer Set en direcció llevant fins el final. Ja veurem uns gronxadors, una taula de pedra i al fons, en un racó, la font.

1.156 m 4.4316,1.9100Clica per veure'n la ubicació. Font de Sant Martí d'Aravó
La font és una petita construcció per sota del nivell del terra actual, feta de pedra local (còdols granítics de riu), on s’observa un tub metàl·lic del qual raja l’aigua. S’hi accedeix per un esglaó que dóna just per posar-hi els peus. L’entorn és agradable, amb una taula i gronxadors.

Girem a la dreta pel mateix carrer Set fins anar a parar al carrer del Pont (a la dreta aniriem a Bolvir) que fem a l’esquerra fins l’encreuamant (a l’esquerra tornariem al càmping, a la dreta aniriem a la carretera N-260). El creuem recte i uns metres més endavant estem damunt del pont de Sant Martí.

1.146 m 4.4327,1.9175Clica per veure'n la ubicació. Pont de Sant Martí
Bell exemple de l’arquitectura civil medieval. Travessa el riu Aravó o Querol, fent de marge dels termes municipals de Guils i Puigcerdà. Per ell passava la “strata ceretana”. La base del pont podria ser d'època romana. Té dos ulls, els arcs dels quals són del segle XIV, època en que es va dur a terme la seva reconstrucció.

Un cop hem sortit del pont caminem uns 10 metres i ens desviem a l’esquerra per un corriol que baixa al riu, on hi trobem la font del pont de Sant Martí.

1.136 m 4.4329,1.9176Clica per veure'n la ubicació. Font del pont de Sant Martí
Situada sota el pont de Sant Martí, a pocs metres de la riba esquerra del riu Aravó o Querol. S’hi accedeix des del mateix pont per un caminet que baixa al riu. L’aigua brolla per un tub de plàstic clavat en unes pedres que queden per sota del nivell del terra, després desaigua directament al riu.

Tornem a pujar fins l’alçada del pont i ens dirigim en direcció nord cap el polígon industrial. Anem a buscar l’avinguda del Pirineus que ens durà fins l’estació de tren. Des de la plaça de l’estació ens enfilem pel carrer del Pendís i esperem que ens toqui el torn per agafar el cremallera que ens pujarà al Raval de les Monges. Si no es vol pujar amb el cremallera es pot fer per unes escales que s’agafen a l’esquerra. Aquí podrem visitar la font de les monges i el seu safareig.

1.188 m 4.4311,1.9268Clica per veure'n la ubicació. Font de les Monges
Es troba al Raval de les Monges de Puigcerdà, al costat mateix de l’ascensor que s’utilitza per pujar a la plaça de l’ajuntament. La font está construïda a la paret de les escales que pujen a la plaça, la pica és de granit, està recolzada sobre una base de pedra de còdols de riu, emmarcat tot el conjunt dins d'un arc de mig punt. L’aigua surt per una aixeta de llautó. Al costat de l’aixeta d’aigua de captació n’hi ha una altra amb aigua de la xarxa municipal, amb el seu rètol cadasquna. Aquest racó tan acollidor, assolellat, ple de caliu, et predisposa a crear la imatge del que devia ser aquest indret en temps de les monges, un lloc de trobament dels que anaven a buscar aigua a la font i de conversa per les dones que anaven a rentar al safareig del costat. El nom ve donat per un convent de monges clarisses que hi va haver-hi, una mica més avall, des del 1351 fins el segle XVII. A l’altra banda de les escales hi ha el safareig.

1.188 m 4.4311,1.9269Clica per veure'n la ubicació. Safareig de les Monges
És un safareig de granit dins un recinte rectangular de volta de canó, treballada amb aparell rústec de pedra devastada. La volta és adovellada amb pedres posades de forma radial, del mateix estil que la font. La configuració de l'obra és típicament popular. Racó idoni per a estar a recer de les inclemències del temps.

Del costat mateix surt un ascensor que ens puja a la plaça de l’ajuntament, des d’on gaudim d’unes magnífiques vistes de la Cerdanya (també es pot pujar per unes escales que surten del costat mateix del safareig). Sortim de l’ascensor i ens trobem a la plaça de l’ajuntament de Puigcerdà. A partir d’aquí fem una passejada per Puigcerdà que ens porta a visitar diferents font i alguns dels indrets més interessants de la vila.

1.197 m 4.4312,1.9270Clica per veure'n la ubicació. Mirador de la plaça de l'Ajuntament
La plaça de l’ajuntament té una balconada que ens permet gaudir d’excel.lent vistes de la Cerdanya, hi ha qui l’anomena “el Mirador de la Cerdanya”.

1.184 m 4.4306,1.9287Clica per veure'n la ubicació. Font d'en Llanas
Es troba al carrer del mateix nom, al costat de la capella de la Mare de Déu de la Guia, en una cantonada on el carrer s’eixampla una mica i forma una petita placeta. La font queda a la part baixa de la paret d’una casa. Està feta amb pedres grans, amb una coberta de volta i una aixeta de pulsador de llautó.Un metre per damunt de l’aixeta es pot veure el registre de la mina. A la dreta de la font hi ha un poema de la poetesa Magdalena Masip gravat en unes rajoles de ceràmica.

1.183 m 4.4305,1.9287Clica per veure'n la ubicació. Capella de la Mare de Déu de la Guia
Situada al carrer de la font d’en Llanas, al costat mateix de la font. Es tracta d’una petita capella dedicada a la Mare de Déu de la Guia i a Sant Cristòfol.

1.197 m 4.4311,1.9285Clica per veure'n la ubicació. Font de la plaça del Sol de Puigcerdà
És una font d’aigua de xarxa, dedicada als qui van donar la vida per Catalunya i la llibertat en la guerra que l’any 1659 va concloure amb el Tractat del Pirineus. És una font d’una sola peça, construïda en una gran roca de forma rectangular, plantada al mig de la plaça. Té un forat al mig d’una de les quatre parets on hi ha insertada l’aixeta de llautó de pulsador i la pica. De la part de dalt de la font surt un sol metàl.lic.

1.205 m 4.4326,1.9263Clica per veure'n la ubicació. Campanar de Puigcerdà
Un dels símbols més característics de Puigcerdà. Es tracta del campanar de l’antiga església parroquial de Santa Maria, una construcció gòtica, que fou enderrocada l’any 1936. El campanar té una alçada de 35 metres i descansa sobre quatre pilars rectangulars de granit originals, a partir d’on arrenca la torre octogonal (S. XVIII ). Està coronat per una àmplia terrassa i té una vista panoràmica extraordinària.Cal destacar la portalada ogival interior del segle XIV feta amb marbre roig d’Isòvol la qual corresponia a una de les portes de l’església. Actualment s’obre al públic durant els mesos de Juliol i Agost.

1.206 m 4.4328,1.9269Clica per veure'n la ubicació. Font de la plaça dels Herois de Puigcerdà
És una font d’aigua de xarxa, de construcció moderna, feta totalment de ferro amb una forma piramidal inclinada. L’aigua raja al prèmer amb el peu un pulsador que hi ha al terra; aquesta cau directament a terra on hi ha un desaigüe també de ferro.

1.203 m 4.4327,1.9285Clica per veure'n la ubicació. Antic convent de Sant Domènec
De l’ordre dels Predicadors. Fou fundat el 1290 sota la protecció de Jaume I de Mallorca. Es composava per l’església, edifici conventual, claustre i el cementiri. Com a convent va desaparèixer el 1835 amb l’exclaustració derivada de la desamortització.Del claustre en resta un lateral que s’arranjà el 1978. Avui acull el Casal Sant Domènec de la Tercera Edat, la biblioteca Comtat de Cerdanya, l’Arxiu Comarcal de la Cerdanya, l’Institut d’Estudis Ceretans i les Joventuts Musicals de Cerdanya.

1.203 m 4.4326,1.9285Clica per veure'n la ubicació. Església de Sant Domènec
Edifici de finals del segle XIII, molt reformat durant el segle XV, amb una gran nau única coberta a doble vessant sobre arcs ogivals que descarreguen sobre contraforts. Enmig d'aquests s'obren capelles laterals, una d'elles amb notables pintures murals gòtiques del 1362. Cal destacar la portada, amb arquivoltes apuntades que descansen sobre columnes amb capitells esculpits. Va ser rehabilitatda com a parroquial el 1946.

1.196 m 4.4355,1.9315Clica per veure'n la ubicació. Font d'en Lleres
És una font tradicional per als vilatans, on era costum anar-hi a buscar aigua. Construïda amb ciment, es troba al nivell de terra adossada a una casa en un lloc ombrívol i fresc. L’aigua brolla per un tub de ferro i cau en una pica quadrada de ciment que és enfonsada al terra. L’entorn compta amb bancs i ombra.

1.212 m 4.4368,1.9280Clica per veure'n la ubicació. Llac de Puigcerdà
La seva construcció es remunta al segle XIII. El seu origen podia haver estat una zona de molleres o un petit embassament natural. El primer escrit que l'esmenta data del 2 de desembre de 1262. Alimentat per la sèquia de Puigcerdà, ha estat un gran subministrador d’aigua, tant pel regadiu com per la neteja del clavegueram, per fer front als incendis i per la producció de gel. Aquest llac artificial el podem veure gelat durant els hiverns més freds. Avui és un gran espai de lleure.

1.214 m 4.4376,1.9273Clica per veure'n la ubicació. Font del parc Schierbeck
És una font d’aigua de xarxa, localitzada en un racó del parc Schierbeck. El nom del parc vé donat pel seu impulsor, German Schierbeck (Copenhaguen, 1842 – Barcelona, 1912), cònsol de Dinamarca a Barcelona a mitjans del segle XIX. El 1925 es posà la primera pedra d’acord amb un projecte de Joan S. Roig. El darrer projecte de remodelació data del 1992, fet per l’arquitecte David Ferrer. La paret de la font és una pedra allargada que descansa damunt d’una pica de forma arrodonida; tota la font sembla que estigui asseguda damunt del banc de pedra on descansa. L’aigua surt per una aixeta de llautó de pulsador.

Sortim del parc Schierbeck pel passeig de la Sèquia a l’esquerra, a l’arribar al primer carrer ja veiem senyalitzada la font del Cúcuru en un cartell; s’hi accedeix per un vial i una escala.

1.200 m 4.4370,1.9247Clica per veure'n la ubicació. Font del Cúcuru
Tal i com indica un cartell al passeig de la Sèquia, és emplaçada a l’esquerra del camí d’Enveig, al principi en un nivell inferior, on s’accedeix per un vial i una escala. D’allà s’inicia un torrent que descendeix cap a la plana. Es troba en un planer del terreny fet expressament i delimitat per uns murs de còdols lligats amb ciment. La font és ubicada en una sort de capell feta igualment de còdols relligats amb ciment. Al seu bell mig hi ha una aixeta de bronze de botó de pressió frontal. A banda i banda, una paret de contenció de terres en forma de semicercle l’emmarca, alhora que hi permet l’existència de bancs. És un espai ombrívol amb una bonica arbreda, on podem trobar taules i un espai per fer-hi foc. Des de sempre ha estat una font tradicional per anar a berenar, com es documenta al 1912, moment en què es realitza una important reforma de la font per tal de condicionar-la com a lloc d’esbarjo.

Aquí acaba el nostre recorregut per Puigcerdà, ara tornarem al càmping pel camí de la Vinyola: De la font del Cúcuru s’inicia un torrent descendent que seguim fins arribar a la plana on girem a la dreta pel camí d’Enveitg; el seguim uns 500 metres fins que arribem a la via del tren; deixem el camí que duiem, creuem la via i ara continuem pel camí de la Vinyola. Quan hem caminat uns 1000 metres, abans d’arribar a una fita que delimita Espanya-França (42.4476,1.9112)Clica per veure'n la ubicació. , girem a l’esquerra per un camí que baixa fins un camp de conreu. Seguim el camp pel marge esquerra fins trobar un tronc d’arbre caigut, molt gran, que saltem; creuem un altre camp i d’aquí surt un corriol molt desdibuixat que ens porta a un pont que ens permet creuar el riu Aravó (o Querol). Un cop a l’altre banda del riu creuem un altre camp, sempre en direcció sud (compte que al final del camp hi ha uns aiguamolls) fins trobar un camí que ens queda just davant. El camí puja una mica, a la dreta ens queda una sèquia d’aigua. Ja no abandonem aquest camí, obviant-ne d’altres que ens menen. El camí passa enmig d’un camp gran de conreu, a l’esquerra veiem de lluny el càmping Pirineus, després comencen uns apartaments i de seguida arribem a l’avinguda President Macià de Saneja. Ara només queda baixar per aquesta avinguda fins la carretera i uns metres més avall, a mà esquerra, està el càmping.

1.195 m 42.4432,1.9062Clica per veure'n la ubicació. Càmping Pirineus

Inici i final d’aquesta passejada.