Plaça de l'Església (Santa Maria de Martorelles) - Església de Santa Maria - Font de Baix o de Can Riulàs - Font del Ferro – Toll la Bassassa - Font de la Teula – Font de Sant Domènec i el Ca - Font Sunyera - Plaça de l'Església.

6,1 Km 1h 30' 159 m 376 m 272 m 272 m Fàcil No Si 1-05-13

Avui hem visitat les fonts martorellenques que queden a la vessant sud del turó de Castellruf.

Gràcies a l'últim episodi continuat de pluges dels darrers dies hem trobat totes les fonts rajant, també la de Sant Domènec i el Ca, que feia anys que la trobava eixuta.

Com a complement a aquesta passejada hem conegut el camí que puja des de la petita pedrera annexa a la font Sunyera al capdamunt de Can Boc, a Sant Fost de Campsentelles, i d'aquí enllaça amb un corriol que ens porta a la pista que puja de la part alta de Sant Fost Residencial al turó de Galzeran.

Iniciarem la caminada a la plaça de l'Església de Santa Maria de Martorelles.

190 m 41.5197,2.2533Clica per veure'n la ubicació. Plaça de l'Església (Santa Mª de Martorelles)

El primer que fem és visitar l'església que tenim davant, encara que no ens hi podem acostar dons està barrada amb un reixat de ferro. He observat que hem fet nombroses sortides passant per Santa Maria de Martorelles i en cap d'elles he esmentat l'Església; a vegades no donem importància al que tenim més a prop, demano disculpes als martorellencs/ques.

192 m 41.5197,2.2534Clica per veure'n la ubicació. Església de Santa Maria
    La consagració del temple data del segle XII, encara que és probable que es tracti de la segona consagració, doncs es poden trobar elements arquitectònics anteriors. La major part de la construcció és d'època medieval: absis del segle X, mentre els arcs de les naus són propis d'un romànic tardà amb mires cap al gòtic. Les capelles laterals pertanyen, aproximadament, al segle XVI i les posteriors dels segle XVII. Un campanar a l'esquerra de l'absis encapçala l'església. El sistema de cobertes és de dues vessants i la façana és coronada per una gran motllura ondulada d'estil català. La porta té un arc rebaixat amb senzilles motllures i un escut central.

Un cop vista l'església comencem aquesta curta excursió. Baixem per les escales que surten de la plaça, deixem el primer carrer que trobem a l'esquerra i prenem el següent carreró a l'esquerra. Anem a parar a una petita placeta que creuem i seguim pel carrer que baixa, el carrer Sagrera. Al cap d'uns 100 metres girem a la dreta pel camí de Sant Fost i al final de la primera baixada ja trobem unes escales a la dreta que baixen a la font de Baix o de Can Riulàs.

150 m 41.5182,2.2538Clica per veure'n la ubicació. Font de Baix o de Can Riulàs
    La trobem al capdamunt del torrent homònim, a la dreta del camí de Sant Fost, situada en una esplanada a un nivell inferior del camí per on s’hi accedeix. Unes escales d’obra amb baranes ens permeten baixar-hi. La font està formada per un mur revestit i un tub per on surt l'aigua. Sempre raja, en episodis molt plujosos pot rajar per dos brocs. Malauradament els tubs de ciment de la riera no conviden gaire a quedar-s'hi, trenquen l'encant que podria tenir aquesta font.

Tornem al carrer Sagrera a l'esquerra, només 20 metres, tombem a la dreta i pugem per les escales del carrer Baixada de la Font; arribem a la plaça Joan Matons. Des d'aquí fem a la dreta pel carrer de la Font del Ca tot deixant la masia Can Ferriols a l’esquerra. El camí puja suaument i ens allunya del nucli urbà en direcció a la serra. A la nostra dreta veiem horts i a sota el torrent de la Font de Baix. Deixem una pista amb una cadena a l’esquerra que puja a Castellruf per la pedrera de Can Gallemí. Més tard el carrer es transforma en una pista, passem una cadena i veiem un rètol del Parc de la Serralada Litoral, i una curiosa construcció a la dreta. Als pocs metres trobem a l'esquerra una clariana amb una antiga pedrera, en aquest punt girem a la dreta per un camí carreter que puja suaument. Uns 350 metres més amunt trobem uns camps de cirerers a l'esquerra. Aquí el camí fa un gir a la dreta, vorejant el filat d'un terreny, i continua pujant. De seguida deixem un camí descendent a la dreta i aviat trobem un altre camp de cirerers que deixem a la dreta, per sota nostre. El camí segueix pujant fent ziga-zagues durant uns 150 metres. Arribem a una petita clariana, estem al capdamunt de Can Boc. Uns metres més endavant ens queda un dipòsit d'aigua però nosaltres ja no hi arribem, ens desviem a l'esquerra per un corriol que marxa en sentit sud. El corriol planeja força i va sempre per dins el bosc, és fàcil seguir-lo dons està molt fresat. Al cap d'uns 300 metres anem a petar a la pista que puja de la part alta de Sant Fost Residencial al turó de Galzeran. La prenem a l'esquerra, en pujada. De seguida deixem un camí a l'esquerra que va a una torre elèctrica. Seguim pujant, a estones el camí planeja una mica, després torna a pujar. 200 metres més endavant deixem un camí a la dreta que ens portaria a una torre elèctrica i 200 metres després trobem a mà esquerra un aixopluc de pedra (41.5105,2.2560)Clica per veure'n la ubicació.. Uns 300 metres més endavant arribem a una esplanada amb una cruïlla de camins; el de la dreta ens conduiria a la part alta de la urbanització Mas Corts i a prop del corriol de la font de la Dinamita, el de l'esquerra ens baixaria a Santa Maria de Martorelles passant per la font Sunyera, nosaltres continuem recte durant uns 300 metres, moment en que arribem a una altra cruïlla. En aquest punt ens desviem a l'esquerra per un camí descendent que marxa entre alzines, molt bonic. Després d'uns 200 metres de baixada arribem a una clariana, a l'inici de la qual surt un corriol a l'esquerra que en pocs metres ens portarà a la font del Ferro.

340 m 41.5085,2.2627Clica per veure'n la ubicació. Font del Ferro
    Localitzada a escassos metres per sota del camí que porta a la Bassasa, en una petita esplanada entre avellaners, falgueres i alguna alzina. La font és un mur longitudinal on la part central està endarrerida respecte la seva façana mitjançant una volta d’obra vista. En aquest espai s'hi ubica la sortida de l'aigua amb un tub metàl•lic petit, un altre tub més gran al costat i un bassiol de terrissa al terra. La font només raja en episodis plujosos.

Tornem al camí i seguim a l’esquerra, entrem dins el bosc, als pocs metres hi ha un camí ascendent a la dreta que rebutgem; just aquí surt un corriol en baixada a l’esquerra que agafem i que, entre fullaraca de roure, ens porta a un toll forestal d’aigua natural.

338 m 41.5091,2.2632Clica per veure'n la ubicació. Toll la Bassassa
    Es troba a pocs metres del corriol que porta de la font del Ferro a la font de la Teula. Toll d’aigua permanent, amb presència de fauna i vegetació natural com falgueres cues de cavall. Aquesa zona humida, antiga bassa de reg, és un punt de recollida d'aigües d'escorrentia fins que aquestes arriben al torrent de la Font Sunyera.

Retrocedim fins al camí que portàvem i seguim a l’esquerra, uns quants metres més endavant deixem un camí a l'esquerra que baixa a la font del Ca i la font Sunyera. Pocs metres més endavant deixem un altre camí a l’esquerra que enllaçaria amb l’últim que hem obviat i que després agafarem. Continuem endavant, deixem un corriol ascendent a la dreta que ens duria al turó de Galzeran i un altre a l’esquerra, pocs metres després ens desviem per un corriol a la dreta i pugem uns 50 metres per una torrentera, al final de la qual està la font de la Teula.

371 m 41.5115,2.2656Clica per veure'n la ubicació. Font de la Teula
    La trobem al sud de Castellruf, en una petita esplanada enmig del bosc, al capdemunt d’una torrentera. Està situada en una paret de roca granítica natural, al vessant esquerra de la qual surt un broc metàl.lic en forma de teula per on raja l’aigua i cau en un petit bassal rodó. Normalment es veu regalimar aigua per tots els racons de la paret. Sens dubte, una de les fonts més maques dels voltants, potser per la seva integració al paissatge.

Baixem de la torrentera i tornem a agafar el corriol d’abans però ara en sentit contrari, a l'esquerra. Obviem tots els camins que hem trobat a l'anada durant 150 metres. Aquí girem a la dreta per un caminet en baixada. De seguida anem a parar a un altre camí, nosaltres el seguim a la dreta en sentit descendent. Obviem un corriol a la dreta i passem per una zona molt erosionada per les aigües. Finalment arribem a una clariana amb murets; veiem a la dreta una font enlairada a uns 20 metres, una petita cova al davant i una taula de fusta.

6 1h 5'
251 m 41.5117,2.2612Clica per veure'n la ubicació. Font de Sant Domènec i el Ca
    Només raja en èpoques molt humides. Fa un conjunt amb un muret frontal de pedra i uns petits bancals també de pedra a cada costat. De la font, l’aigua surt per un forat i cau en un petit bassiol rectangular arran de terra. El muret sosté una placa de ceràmica amb la imatge de Sant Domènec protegida per una reixa metàl.lica. Gravada en el mateix muret hi ha una inscripció datada l’any 1769. Fins no fa gaires anys s'hi celebrava un aplec molt freqüentat per la gent de la comarca. A pocs metres hi ha una gran taula de fusta amb bancs per fer-hi un mos i, al costat, una cova excavada al marge que s'utilitzava antigament per guardar eines, inclús com aixopluc dels pagesos que conreaven la terra.

Sortim de la font a la dreta continuant el camí que duiem, ara baixa lleugerament zigzaguejant entre l’alzinar. Arribem a una pista gran, la creuem i a l’altra banda a l’esquerra hi ha la font Sunyera.

224 m 41.5135,2.2606Clica per veure'n la ubicació. Font Sunyera
    Es localitza al torrent homònim, molt a prop del nucli urbà. Sempre raja. La font, procedent d’una mina creada antigament, està en una petita cova feta d’obra en forma d’arc arrebossat i acolorit amb sulfat de ferro. Un broc aboca el raig a un petit toll i l’aigua s’escola cap al torrent a través d’un rec. Davant hi ha una gran esplanada amb grans pedres sobrants de la pedrera veïna, que escampades aleatòriament fan de taula o seient. L’indret està ple de plàtans que confereixen una bona ombra a l’estiu i conviden a fer-hi berenars. Aquesta font ha estat una de les més importants del poble al llarg dels anys, ja que, abans que s'instal.lés l'aigua corrent, l'any 1932, era la que proveïa a Santa Mª de Martorelles.

Tornem a la pista, a l’esquerra, i ens dirigim en direcció nord-oest. Deixem el camí a l'esquerra per on ens hem desviat al començament. Passem la cadena i trepitgem l'asfalt. Ara només ens queda tornar al centre de Santa Maria de Martorelles, a la plaça Joan Matons i d'aquí recte a la plaça de l'Església.

190 m 41.5197,2.2533Clica per veure'n la ubicació. Plaça de l'Església

Inici i final de la passejada d'avui.