Caminada I-123 (Barcelonès i Vallès Occidental)

Carrer de l'Artesania (Barcelona) - Font de Canyelles - Turó d'en Segarra - Turó Sul - Font del Ferro - Font de les Heures - Font de Can Ferrer o Vella - Forat del Vent - Font de la Carretera - Font del Plàtan - Font de Santa Eulàlia - Font Vella de Canyelles - Carrer de l'Artesania.

7,8 Km 2h 15' 137 m 324 m 371 m 371 m Moderada A trams Si 1-11-2013

Avui proposem una plàcida caminada que ens permetrà conèixer vuit de les fonts situades a la part sud-est de la serra de Collserola. Trepitjarem tres termes municipals; Barcelona, Montcada i Reixac i Cerdanyola del Vallès. Es tracta d'una fàcil excursió, malgrat que l'he qualificat com a moderada degut al tram que porta a la font del Ferro per la dificultat per trobar el camí.

He tret molta informació per poder preparar aquesta caminada dels companys de FontsCollserola, des d'aquí el meu agraiment.

Durant aquesta passejada hem trobat aigua a les fonts de Canyelles, de Can Ferrer i de Santa Eulàlia; les demés estaven eixutes.

Prendrem com a punt de partida el carrer de l'Artesania, entre els carrers de Garigliano i de les Torres, al barri Barceloní de les Roquetes, al districte de Nou Barris.

137 m 41.4462,2.1712Clica per veure'n la ubicació. Carrer de l'Artesania (Barcelona)

Comencem la caminada per un passatge que surt del carrer de l'Artesania, entre el carrer de les Torres i el carrer de Garigliano, , just en el punt que trobem una bifurcació de camins; obviem el de l'esquerra que és per on tornarem després i prenem el que marxa recte, amb el mateix sentit que duiem. Aquí el camí està molt desdibuixat i costa de seguir però com que el bosquet és molt esclarissat avancem recte, camp a través i sempre en direcció nord. Uns 150 metres més amunt enllacem amb un camí més ample que agafem a l'esquerra, en sentit oest i lleugera pujada. Mica en mica el camí es va encarant cap el nord. Uns 250 metres després anem a parar a la carretera Alta de les Roquetes que creuem amb precaució i ens dirigim a l'esquerra, cap a una parada del bus, darrera la qual trobem la primera de les fonts d'avui, la font de Canyelles.

201 m 41.4496,2.1683Clica per veure'n la ubicació. Font de Canyelles
El terra és de rajola vermella de mida gran, el frontal s'endinsa al marge formant una gran cova pintada de color rosat, amb dues columnes d'obra vista a banda i banda. El broc és un llarg tub de zenc amb la secció triangular per on brolla un rajolí d'aigua que cau en una bassa ampla, situada arran del terra i revestida de mosaic blanc en trencadís. A un costat hi ha un banc de fusta i a l'altre un d'obra folrat de peces de mosaic, també en trencadís. Cobreix l'entrada un gran para-sol fet amb tot tipus de ferralla. Anys enrere era una bonica font, actualment està descuidada, bruta i plena de pintades. Malgrat tot segueix proveint d'aigua als ciclistes i caminaires.

Seguim la carretera en direcció ponent durant escassos 60 metres. Aquí ens desviem a la dreta per un camí que de seguida pren direcció sud, inicialment paral.lel a la carretera que portem abaix a l'esquerra i en pujada. Al cap d'uns 140 metres el camí fa un gir a la dreta. Anem fent camí entre figueres de moro, obviant altres corriols que ens menen. Uns 400 metres més amunt abandonem el camí que duiem i trenquem a la dreta, en sentit nord i amb una pujada més acusada. Uns 180 metres més endavant trobem, a la dreta del camí, un banc a l'ombra d'un gran eucaliptus des d'on gaudim de bones vistes de la ciutat de Barcelona. Uns metres més amunt som al cim del turó d'en Segarra (41.4498,2.1642)Clica per veure'n la ubicació. , visible des de lluny per la seva gran antena i punt culminant d'aquesta excursió.

Des del turó seguim per un caminet descendent que surt en direcció oest; els primers metres amb una forta pendent, després més moderada. Quan portem caminats uns 230 metres des del turó i abans d'assolir el turó Sul (41.4503,2.1610)Clica per veure'n la ubicació. que ens queda a poca distància, ens desviem a la dreta per un corriol molt desdibuixat, en baixada pel mig del bosc, fins anar a parar a una pista ampla de terra que ens talla i que que fem a l'esquerra. Uns 100 metres més endavant, quan tenim a l'esquerra la tanca de Can Rius, abandonem la pista i girem a la dreta per dins el bosc, sense camí evident, en direcció primer a una edificació en runes que tenim uns metres més avall (Dins hi trobem un pou i uns metres a ponent un altre, aquest protegit per una reixa metàl.lica). Uns metres més avall, a la dreta, veiem un petit aqüeducte que salva el torrent. A partir d'aquí perdem el camí, però gràcies al Gps i que el bosc és força esclarissat podem continuar, sempre en direcció nord-oest, camp a través per dins de l'alzinar. Finalment anem a petar a un camí i el seguim a l'esquerra. De seguida el camí fa un gir a l'esquerra i s'encara cap el sud, remuntant un torrent que portem a la dreta. Uns metres més endavant ja veiem, abaix el torrent a la dreta, la font del Ferro. Només ens cal baixar el talús per apropar-nos a la font.

Aquest últim tram el tenia marcat en el Gps i el vàrem poder seguir, però vista l'experiència, recomano atansar-se a la font del Ferro pel camí que farem de tornada, molt més marcat i de fàcil accés.

177 m 41.4529,2.1585Clica per veure'n la ubicació. Font del Ferro
Queda situada al sud del cementiri de Collserola, prop de la llera del torrent, en una zona molt emboscada i difícil de trobar. Paret frontal molt gran adossada a la muntanya, feta de totxo vist. A la part central inferior surt un relleu circular que és on hi ha la font. A cada costat també hi surten uns relleus que serveixen de bancs per asseure-s'hi. El broc és un tub de ferro aguantat per pedres. A pocs metres, a la mateixa llera, es troba la font de Tapioles.

Pugem el talús i ens situem altre cop al camí que duiem abans, continuem en la mateixa direcció que portàvem, nord-oest. El camí és força planer i ben definit. Uns 180 metres després el camí fa un gir a l'esquerra, dirigint-se ara cap el sud-oest. Uns 180 metres més endavant anem a parar a la carretera que porta al cementiri de Collserola que seguim a la dreta durant uns 175 metres per un passeig de xiprers.

En aquest punt creuem la carretera i seguim per la pista ampla que surt de la dreta en sentit nord-oest i lleugera baixada. 175 metres més endavant deixem un camí a la dreta, fem una doble marrada i uns 300 metres després obviem un altre camí a la dreta que porta a una finca particular, encarant-nos cap el sud-oest. 150 metres més endavant arribem a una cruïlla de camins; nosaltres abandonem la pista i prenem un corriol que entra al bosc i porta direcció sud. Al cap de 50 metres trobem una bifurcació que fem a l'esquerra. Anem fent camí remuntant el torrent de Sant Iscle, per dins d'un bosc ombrívol i humit, molt diferent a la resta d'aquesta excursió. Mica en mica anem guanyant alçada. Uns 300 metres més amunt trobem a la mateixa llera del torrent la font de les Heures.

173 m 41.4523,2.1506Clica per veure'n la ubicació. Font de les Heures
La poca construcció que en queda està a la mateixa llera del torrent. Es veu un tub de color groc mig colgat que baixa per la llera i queda encastat amb ciment a una roca d'on surt un tub de plàstic blau que fa de broc. L'entorn és ple d'heures, tal com indica el nom de la font.

Continuem pel mateix camí. Al cap d'uns 300 metres arribem a una petita clariana on hi trobem a l'esquerra la font de Can Ferrer o Vella.

202 m 41.4497,2.1498Clica per veure'n la ubicació. Font de Can Ferrer o Vella
Construcció senzilla formada per un petit mur d'obra arrebossada amb un tub metàl.lic encastat per on goteja l'aigua que cau en un petit bassal arran de terra.

Seguim. El camí presenta una pujada més acusada. Uns 70 metres més endavant el camí fa un gir a l'esquerra i 100 metres després arribem a una bifurcació que fem a la dreta, portant ara direcció sud. Uns 100 metres després arribem a una altra bifurcació; nosaltres girem a l'esquerra, en direcció est. Uns 260 metres més amunt anem a parar a un camí ample que ens talla i que seguim a la dreta durant uns 125 metres, punt on trobem una cruïlla de camins anomenada Forat del Vent (41.4472,2.1524)Clica per veure'n la ubicació. .

Situats al Forat del Vent tal com hi hem arribat, prenem la pista més ampla a l'esquerra, en direcció llevant i suau baixada. 500 metres més avall arribem a una cruïlla de camins; agafem el camí de la dreta en baixada. Uns 275 metres després anem a parar a la carretera que va al cementiri de Collserola; davant a l'esquerra ens queda Can Rius. Creuem la carretera i entrem en una esplanada desarbrada que ens queda al davant, al final de la qual surt un camí ample que marxa en sentit sud. Només 80 metres després ens desviem a l'esquerra per un caminet assenyalat com a "Font de Santa Eulàlia" i que en només 250 metres ens hi porta.

200 m 41.4477,2.1616Clica per veure'n la ubicació. Font de Santa Eulàlia de Collserola
Emplaçada enmig d'una zona enjardinada i preparada pel descans, amb arbres d'ombra, taules i bancs. La caseta és de grans dimensions, construïda de totxo vist i pintada de vermell i blanc. Està coberta de vegetació com si fos un barret. Per sota de la porta surt un tub metàl.lic que mana un rajolí a una pica situada sota del nivell del terra que està empedrat amb un aglomerat de petites pedres de riu.

Deixem la font a l'esquerra i continuem per un corriol que marxa per dins el bosc en direcció sud i lleugera pujada, no confondre amb un altre camí descendent que surt més a la dreta. 100 metres després deixem una torre elèctrica a la dreta, moment en que el nostre camí fa un gir a l'esquerra i comença a baixar moderadament, inicialment en sentit est i més endavant s'adreça cap el sud. Uns 150 metres des de la torre elèctrica arribem a una bifurcació que fem a l'esquerra. Ara caminem en direcció nord-est, per un camí ben dibuixat i en suau baixada, entre matolls i figueres de moro. Al cap d'uns 400 metres anem a petar a la carretera Alta de les Roquetes. Aquí ens desviem a la dreta pel voral de la carretera per conèixer les fonts de la Carretera i el lloc on es trobava la desapareguda font del Plàtan, situades a uns 200 i 225 metres respectivament, a la banda dreta de la carretera.

166 m 41.4459,2.1652Clica per veure'n la ubicació. Font de la Carretera
Està situada a la carretera Alta de Roquetes, a la banda esquerra si anem cap Torre Baró, uns 20 metres després de sortir d'un revolt a la dreta. És un aiguaneix que en fer la carretera va ser transformat i ha quedat com un forat a la vorera.

164 m 41.4459,2.1649Clica per veure'n la ubicació. Font del Plàtan
Desapareguda. Estava situada a prop de la carretera Alta de Roquetes, a la banda esquerra si anem cap Torre Baró, just en un revolt a la dreta, sota un gran plàtan que li donà el nom. Era un aiguaneix que moltes vegades es feia servir per rentar els cotxes, va ser tapada i ara en queda una construcció de ciment que sembla un seient.

Desfem els últims 225 metres pel voral de la carretera, deixem a l'esquerra el camí per on hem vingut des de la font de Santa Eulàlia i seguim carretera amunt. A la meitat del següent revolt a l'esquerra ens desviem a la dreta per un petit corriol descendent que s'endinsa en el bosc, en direcció nord. Al cap d'uns 125 metres el camí fa un gir pronunciat a la dreta i 50 metres més endavant trobem una caseta d'obra dins la qual hi ha l'aiguaneix de la font Vella de Canyelles, font que trobem uns 15 metres més avall.

160 m 41.4481,2.1687Clica per veure'n la ubicació. Font Vella de Canyelles
Construcció de pedra vista formada pel frontal i un lateral en angle recte que serveix de banc. Al frontal hi ha una capelleta on antigament hi havia una petita estàtua. A sota queda el tub de ferro, que no raja, i la pica situada per sota del nivell del terra que està empedrat. Presenta un estat d'abandonament i sovint està coberta per la vegetació i passa desapercebuda. Uns 15 metres més amunt de la font hi trobem una caseta d'obra dins la qual hi ha l'aiguaneix, habitualment amb aigua al seu interior, moltes vegades fins al nivell de l'entrada.

Continuem pel caminet que passa per sobre de la font i que de seguida s'encara cap el sud-est. Ens anem apropant a les cases. Al cap d'uns 200 metres des de la font arribem a una bifurcació que fem a la dreta. Ara només ens queda passar pel passatge asfaltat de color roig i serem al carrer de l'Artesania, on hem començat aquesta caminada.

137 m 41.4462,2.1712Clica per veure'n la ubicació. Carrer de l'Artesania

Punt i final d'aquesta excursió.