Caminada I-129 (Vallès Oriental i Occidental)

Cementiri de Sant Fost - Can Torras - Ermita de Sant Cebrià de Cabanyes - Font dels Avellaners - Poblat ibèric de les Maleses - Font de la Guineu - Cementiri de Sant Fost.

9,4 Km 2h 30' 77 m 461 m 428 m 428 m Moderada A trams --- 15-12-2013

Recorregut que surt del cementiri de Sant Fost de Campsentelles i ens permetrà visitar l’ermita de Cabanyes i a continuació ens enfilarà amb força desnivell fins el poblat ibèric de Les Maleses, passant per la font dels Avellaners i el turó de Can Donadéu. De tornada passarem per la font de la Guineu, seguirem el corriol en baixada fins a tocar de Can Torrens Vell on ens desviarem, creuant el torrent de can Torrens i passant entre vinyes fins tornar al cementiri.

L'excursió plantejada avui és fàcil i còmoda de fer, malgrat que l'he qualificat com a moderada degut a l'últim tram de pujada abans d'arribar al poblat ibèric de les Maleses, d'escassos 75 metres, que presenta un fort desnivell i relliscós.

Les fonts visitades en aquesta excursió tenen el seu cabal molt condicionat a les pluges. Avui la font de la Guineu estava eixuta i la dels Avellaners suava, però com que està tant malmesa no era possible aprofitar-ne l'aigua.

Començarem la caminada a les portes del cementiri de Sant Fost, on podem deixar el cotxe. Per accedir-hi cal desviar-nos de la carretera B-500 i agafar el camí de l'Església Vella o del cementiri; sense deixar-lo ens portarà directament al cementiri.

138 m 41.5110,2.2277Clica per veure'n la ubicació. Cementiri de Sant Fost de Campsentelles

Del cementiri estant, que ens queda a la dreta, agafem la pista que s’endinsa en el bosc en direcció ponent, ampla i amb lleugera baixada. No la deixem, obviant altres camins que hi menen, fins uns 800 metres més enllà. Aquí, una mica abans de l'estació transformadora elèctrica, ens desviem a l'esquerra, fent un gir de gairebé 180º, per una pista que porta a Can Torrens Vell passant per Can Torras i l'ermita de Cabanyes. La pista de seguida creua el torrent de Can Torrens, a continuació fa una doble marrada i s'encara al sud-est. A l’esquerra tenim les vinyes de Can Torras i a la dreta, rera un petit bosc, ens queda la pedrera de Can Rovira. En aquest tram la pista presenta una molt suau pujada. Continuem uns 400 metres més i ja som a Can Torras, la masia ens queda a l'esquerra, amb tancats electrificats a banda i banda del camí on dins hi podem veure cavalls pasturant.

116 m 41.5068,2.2242Clica per veure'n la ubicació. Can Torras
Es troba a uns 450 metres al nord-oest de l'ermita de Sant Cebrià de Cabanyes i a uns 1,5 Km de la carretera BV-5001 que porta de Santa Coloma de Gramenet a La Roca del Vallès. Les primeres notícies que es tenen d'aquesta antiga masia són del segle XV quan la casa era coneguda com a Can Torra. Va ser bastida per etapes i manté l'aspecte general de les masies tradicionals catalanes. Actualment l'estan rehabilitant com a casa de colònies i hípica.

Continuem endavant per la pista, deixant Can Torras a l'esquerra. Aquí la pista fa un gir a la dreta, pugem una petita pendent i, un cop a dalt, obviem un corriol que surt davant nostre i tombem a l'esquerra, sempre per la pista, inicialment en direcció sud-est. Anem caminant pel "Camí de Sant Cebrià de Cabanyes”, en lleugera pujada. Enlairada a la nostra esquerra podem veure la silueta de l'ermita romànica. Deixem dos camins a mà dreta i uns 400 metres més amunt de Can Torras ja som a les portes de l’ermita, que ens queda a l'esquerra.

151 m 41.5051,2.2250Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Cebrià de Cabanyes
Ermita romànica del segle XII, consagrada el 1192. A finals del segle passat va estar parcialment restaurada.

Continuem per la pista amb el mateix sentit que duiem durant uns 250 metres. Aquí abandonem la pista i girem a la dreta per un camí barrat amb una cadena. Uns 120 metres més amunt, en un revolt del camí a la dreta, ens desviem per un corriol que surt davant nostre, força tapat per la vegetació i planer. Al cap d’uns 130 metres ens trobem amb un petit torrent que a partir d'aquí portem a l'esquerra. En aquest punt el camí ha sofert una esllavissada i cal baixar al torrent per seguir, només durant uns 3 o 4 metres, tot seguit retrobem el camí i escassos 20 metres després, a la dreta del camí, tenim la font dels Avellaners.

179 m 41.5020,2.2277Clica per veure'n la ubicació. Font dels Avellaners
Localitzem aquesta font dins el bosc de Can Torrens, a pocs metres per damunt del camí que va de l'ermita de Cabanyes a Can Torrens Vell, al costat d'un petit torrent. La font es troba totalment descuidada, amb tal quantitat de fang que arriba a tapar el broc. L’entorn està molt embardissat. Malgrat tot, l’accés és prou bo i es veu suar una mica d’aigua.

Seguim el corriol que ara puja una mica. Uns 100 metres més amunt arribem a una petita clariana on deixem un corriol a la dreta i de seguida anem a petar a una pista ampla; a l'esquerra tornariem a la pista de Cabanyes que hem abandonat no fa gaire, nosaltres fem a la dreta, en moderada pujada. 100 metres més amunt la pista fa un gir a la dreta, just en el punt on deixem un camí ample que surt davant nostre i 40 metres més enllà un altre a l’esquerra, ambdós camins porten a una torre elèctrica. Tot seguit deixem un camí a l'esquerra, barrat amb una cadena, que ens duria a Can Torrens Vell (Després tornarem per aquí). Continuem pujant per la pista en direcció sud-oest, obviant diferents camins i corriols a banda i banda. Aquest és el tram més feixug d'avui, pista llarga, ampla i en pujada. Uns 850 metres més amunt la pista fa un gir a l'esquerra, moment en que deixem un camí ample a la dreta i un més estret davant nostre. Seguim caminant i pujant. Uns 225 metres després deixem un camí a l'esquerra i uns altres 125 més endavant s'acaba la pujada, coincidint amb una torre elèctrica que ens queda a la dreta. Aquí abandonem la pista que portàvem i que segueix fins la Coscollada passant pel coll de Lliçà i tombem a la dreta per una altra pista força planera que marxa en direcció oest. Al cap d'uns 300 metres, poc abans del trencall al turó de Can Donadéu, prenem un caminet a l'esquerra. De seguida creuem un corriol que segueix el traçat elèctric i uns 100 metres més endavant deixem un caminet a la dreta que baixa a Montcada i enllaça amb el camí de Can Vilatort. Seguim pel corriol que marxa en direcció sud-est, en lleugera pujada, durant uns 230 metres, fins que som dalt d'un turonet. Baixem uns 50 metres i creuem un altre corriol; a la dreta baixariem a Montcada i a l'esquerra aniriem a parar a la pista que porta a la Coscollada (aquest últim està molt tapat per la vegetació i cal fer-l'ho bosc a través). Nosaltres continuem recte. A partir d'aquí comença una forta pujada, d'uns 75 metres, que fem amb molt de compte per no relliscar. Ja sóm al poblat ibèric de les Maleses.

464 m 41.4937,2.2242Clica per veure'n la ubicació. Poblat ibèric de les Maleses
El poblat ibèric de Les Maleses, ubicat a l'antiga Laietania, es troba al cim del Pi Candeler, dalt de la Serralada de Marina. Aquest cim, a la vegada, serveix de límit municipal entre els termes de Montcada i Reixac i Sant Fost de Campsentelles. Des del poblat s'observa una immensa panoràmica, des de la qual es pot dominar visualment tot el Vallès, part del Barcelonès i part del Maresme. Així mateix té bona visibilitat sobre els massissos del Montseny, Montserrat i Prepirineu. Aquesta ubicació proporcionava als habitants del poblat iber, un gran control sobre el territori. Es pot situar el poblat entre els segles III i II aC. S'han efectuat diverses intervencions arqueològiques des de l'any 1928, però és des de l'any 2000, que el poblat està essent estudiat dins del projecte d'investigació arqueològica.

Un cop visitat el poblat l'acabem de creuar i prenem un caminet que surt davant nostre, en direcció sud, planer. Al cap de 50 metres deixem a l'esquerra unes ruïnes aïllades i continuem pel caminet. Uns 100 metres després arribem a una bifurcació de camins; recte baixariem a la pedrera de la Vallençana i podriem seguir cap a Montcada passant per la font dels Caçadors o bé cap a Badalona per la font de l'Amigó, nosaltres agafem el camí de l'esquerra, amb lleugera baixada. Una mica més avall baixem per unes escales fetes amb travesses i de seguida anem a parar a un camí planer que ens talla; a la dreta enllaçariem amb el camí que hem descrit a la bifurcació anterior, fem a l'esquerra. Només 25 metres després anem a petar a la pista principal; a la dreta aniriem a la torre de guaita de la Coscollada passant pel coll de Lliçà, nosaltres l'agafem a l'esquerra, en sentit nord, cap al turó de Can Donadéu. Al cap d'uns 50 metres abandonem la pista i ens desviem a la dreta per una torrentera, en baixada. 180 metres més avall s'acaba la torrentera i enllacem a l'esquerra amb un camí més ample, a la dreta aniriem a la Coscollada. Continuem baixant. Uns 150 metres més endavant arribem a una clariana; recte seguiriem baixant i podriem arribar a la font dels Castanyers o bé a la Conreria, nosaltres trenquem a l'esquerra per un corriol estret però evident i fàcil de seguir, amb lleugera baixada, sempre per dins el bosc. Sense deixar-lo, uns 575 metres més avall, en una raconada del camí a l'esquerra, trobem la simpàtica font de la Guineu.

327 m 41.4963,2.2264Clica per veure'n la ubicació. Font de la Guineu
Es troba al capdamunt del torrent de Can Torrens. Degoteja, encara que ja no pel cul de l’escultura de ferro forjat, com ho feia fa anys. Ara raja d’unes roques uns 4 metres més enllà i ho fa tant pel broc com per un forat que queda a dos pams del broc.

Continuem pel caminet que duiem i amb el mateix sentit. De seguida ens encarem cap el nord-est. Inicialment el camí transcorre per dins el bosc però més endavant el deixem enrere i entrem en una zona de matolls, amb més insolació, on també podem allargar la vista; si mirem a la dreta, a l'altra banda del torrent, podem veure el restaurant els Castanyers, sempre fumejant, al costat de la font homònima. Al cap d'uns 500 metres planejant des de la font de la Guineu, deixem un corriol ascendent a l'esquerra i pocs metres després el nostre camí fa un gir a l'esquerra. Just en aquest revolt, abandonem el camí que segueix baixant fins anar a parar a la pista que puja a la Coscollada i ens desviem a la dreta per un caminet descendent que s'endinsa en el bosc de Can Torrens. Anem baixant en direcció nord-est pel camí, saltant algun arbre caigut. Uns 240 metres més avall el camí fa un gir a l'esquerra i ara marxa en sentit nord-oest, encara en baixada. Al cap d'uns 100 metres anem a parar a un camí més ample que ens talla; a la dreta baixariem fins Can Torrens Vell que ens queda a escassos 200 metres, nosaltres prenem aquest camí a l'esquerra, en lleugera pujada.

Compte! El tram que ve a continuació, i també la part de baix del bosc, la que toca a la masia i a la font de la Canaleta, travessa unes instal.lacions preparades per jugar a la guerra; els dies festius s'hi organitzen jocs on la gent es disfressa de soldat i juguen amb unes armes que disparen boletes de plàstic. Un vigilant vestit amb una armilla fluorescent ens acompanya per no prendre mal. Val a dir que no hi ha cap senyal advertint de perill ni prohibint-ne el pas si entrem al bosc tal com ho hem fet en aquesta ocasió, des de la font de la Guineu, tampoc si venim de cap dels tres accessos que surten de la Coscollada, ni des de Mas Llombart ni si ho fem pel corriol que surt de la pista de Cabanyes. Suposo que sí hi deu haver senyalització a l'entrada principal, la dels cotxes. El cert és que procuro evitar de passar per aquest indret els dies festius, però ara feia temps que no hi veia activitat i vaig decidir provar sort. No vaig trobar-me amb els jugadors fins que hi vàrem ser a tocar, si ho hagués sabut no hi hauria passat, cal respectar les activitats que es fan a les propietats privades.

Així dons seguim pel camí en lleugera pujada pel mig del bosc, acompanyats del vigilant durant escassos 125 metres. Ens acomiadem del vigilant, saltem una cadena i som a la pista de la Coscollada que ara fem a la dreta, en baixada, en sentit contrari al que hem fet al començament de l'excursió. Anem davallant per la pista. Uns 150 metres més avall, en un revolt a la dreta, deixem a mà esquerra el corriol per on hem vingut provinents de la font dels Avellaners i 360 metres després, un cop salvada una cadena que impedeix el pas als vehicles motoritzats, anem a parar a una altra pista ampla, és la pista de l'ermita de Cabanyes que ens queda a l'esquerra, a la dreta aniriem a Can Torrens Vell. Nosaltres creuem la pista i continuem per un camí que surt davant nostre, el de més a la dreta, amb suau baixada. Anem baixant per aquest camí, al cap d'uns 100 metres deixem un camí a l'esquerra, i uns 150 metres més avall topem amb la vinya del Forn de Ceràmica (41.5040,2.2290)Clica per veure'n la ubicació. . La vorejem per la dreta, tenint la vinya a l'esquerra i a uns 40 metres trenquem a la dreta per un camí que baixa cap el torrent de Can Torrens. Uns 45 metres més avall trobem una bifurcació de camins, molt desdibuixats per la vegetació; prenem el de la dreta que ens porta en pocs metres al llit del torrent. El creuem i continuem pel camí que surt davant nostre i que fa pujada. En pocs metres arribem a la vinya del Músic (41.508,2.2300)Clica per veure'n la ubicació. , conreada actualment per l'amic Jaume. Vorejem aquesta vinya i anem a cercar un camí que surt de l'altre costat de la vinya, enfront d'una figuera. El camí passa per sota uns arbres i va a parar, en pocs metres, a un camí ample que ens talla. Agafem aquest camí a l'esquerra i ja no el deixem, obviant altres camins que ens surten al pas, fins el cementiri, que resta a uns 600 metres.

Inici i final d'aquest recorregut.