Caminada I-148 (Vallès Occidental)

Casa de Guanta (Sentmenat) – Salt de Montllor – Font dels Llorers - Font de la Fagina - Can Montllor de Dalt – Font de Can Montllor Casa de Guanta.

5,7 Km 1h 35' 320 m 510 m 239 m 239 m Moderada
A trams
Si
1-06-2014

La ruta proposada pren com a punt de partida la casa de Guanta. En primer lloc marxarem en direcció ponent per visitar el salt de Montllor i la bonica font de la Fagina. Tornarem per Can Montllor de Dalt, on inesperadament coneixerem la font de Can Montllor.

Aprofitant l'episodi de pluges que hem tingut aquesta darrera setmana havia plantejat l'excursió per visitar dos dels salts d'aigua més importants de la contrada, el salt de Montllor i el de Guanta; el primer el vàrem veure amb aigua l'any passat però el de Guanta mai, tot i que ho hem intentat en tres ocasions. Malauradament, només arribar amb el cotxe prop de la casa de Guanta ja vam veure que el salt de Guanta no rajava. Igualment vam fer el primer tram de l'excursió planejada fins el salt de Montllor, que tampoc rajava. Vàrem prescindir de fer l'últim tram de la caminada, que consistia en baixar fins la base del salt de Guanta, continuar fins la font de Bou per després tornar a pujar a peu de la casa de Guanta; ho provarem en una altra ocasió.

Aquesta vegada rajaven totes les fonts visitades, malgrat que no ho feia el salt de Montllor.

Començarem la caminada a les portes del restaurant Casa de Guanta, a Sentmenat. Per accedir-hi cal aproximar-nos per la carretera C-1415a que va de Sentmenat a Castellar del Vallès. A uns 1,2 Km de Sentmenat en direcció Castellar del Vallès ens desviem a la dreta (està assenyalat) per un camí asfaltat que més endavant esdevé una pista ampla. Al cap d'uns 4,5 quilòmetres trobem el restaurant Casa de Guanta i un bon aparcament davant seu on podem estacionar el vehicle.

412 m 41.6406,2.1141Clica per veure'n la ubicació. Casa de Guanta (Sentmenat)
La Casa de Guanta és d'abans del segle XV. La documentació sobre l'existència d'aquesta masia no és gens clara; hi ha però, notícies dels llinatges Guanta i Castellet de Guanta des del segle XIII. La distinció entre castellet i casa no es pot fer fins al segle XV. La casa que hi ha a dalt de la roca, segons fonts orals, està construïda sobre les parets d'una masia més antiga. Part de les pedres de l'edifici antic van ser aprofitades en el nou. L'emplaçament i l'entorn són especialment bells. Molt a prop hi ha el castell de Guanta, també anomenat castell de Moro, datat l'any 1012. Actualment només queden dempeus dos panys de paret. En diversos escrits es troba una considerable confusió entre la casa de Guanta (també anomenada el Castellet), i el castell de Guanta (o del Moro). L'edifici que ha sobreviscut sovint rep la denominació de el Castell, quan realment és el Castellet.

Comencem a caminar per la pista que hem fet amb el cotxe, però en sentit contrari. Deixem el restaurant i la casa de Guanta a la nostra esquerra. Uns 175 metres més avall abandonem aquesta pista i tombem a la dreta per una altra pista ascendent. Anem guanyant alçada per la pista al mateix temps que fem ziga-zagues. Al cap d'uns 800 metres, a la sortida d'una corba a l'esquerra, s'acaba la pujada i esdevé una pista planera, amb tendència a baixar. Uns 250 metres més endavant deixem un caminet a l'esquerra, just en el moment que la pista entra en un revolt pronunciat a la dreta i torna a pujar. En aquest punt ens desviem a l'esquerra per un camí descendent i força ample, no confondre amb un altre caminet que surt a la seva dreta. Cal estar atents, doncs quan portem escassos 100 metres, trenquem a la dreta per un corriol un pel tapat per la vegetació però fàcil de seguir; el camí que portàvem segueix en direcció sud cap a una torre elèctrica i el turó o Roca del Corb, on hi ha les ruïnes del castell de Guanta. El nou corriol porta direcció ponent i tothora davalla suaument. Quan portem caminats uns 75 metres per aquest corriol passem per sota d'una primera línia d'alta tensió, uns 200 metres després creuem un petit torrent i de seguida som sota una segona línia d'alta tensió. Continuem davallant, sempre en sentit ponent, durant uns 225 metres més, fins que anem a petar a un camí que ens talla i que fem a la dreta, remuntant el torrent de Montllor. 175 metres més endavant passem per sota d'una tercera línia d'alta tensió i 100 metres més enllà, sota la quarta línia elèctrica; som a la base del salt de Montllor.

409 m 41.6387,2.1032Clica per veure'n la ubicació. Salt de Montllor
Si en èpoques de menys cabal ja és un lloc bonic, en episodis plujosos encara més.

Pugem per les escales de pedra que surten de l'esquerra de la base del saltant. Quan gairebé som dalt ens trobem amb la recentment arranjada font dels Llorers.

412 m 41.6384,2.1031Clica per veure'n la ubicació. Font dels Llorers
Es localitza a pocs metres més amunt del Salt de Montllor, entre aquest i la font de la Fagina, format una terrassa a recer del penya-segat que queda al damunt. Una part de la muntanya s'ha bastit amb un mur de pedres d'on brolla l'aigua per un tub metàl·lic que cau en una petita bassa quadrada d'obra, d'un pam d'alçada i disposada al terra que està empedrat. Després desguassa al torrent per mitjà d'un tub ensorrat per sota del camí. A banda i banda de la font hi ha dos bancals de pedra rematats amb rajoles de terrissa. La font fou arranjada l'any 2013 per un grup de voluntaris de Sentmenat. Un cartell enganxat al mur ens recorda el nom de la font i també ens informa d'on ve, diu així: Els nombrosos llorers silvestres que es poden observar aquí són l'últim vestigi d'aquella muntanya de llorers que hi havia antigament en aquest indret i que va inspirar el topònim "Monte Lauro" que surt ja documentat l'any 1055. Posteriorment, al llarg dels segles, aquest topònim va anar derivant vers la forma gramatical "Muntllor" o "Montllor" que avui tots coneixem.

Acabem de pujar els escassos 15 metres que ens separen d'una esplanada on hi trobem una de les fonts més maques de la contrada, la font de la Fagina, amb uns taules amb bancs al seu entorn que ens conviden a fer-hi un mos.

414 m 41.6382,2.1035Clica per veure'n la ubicació. Font de la Fagina
La localitzem en una clariana situada per sobre del salt de Montllor, a pocs metres de la font dels Llorers. Bonica i treballada font. Coberta amb volta de pedres amb bancal a banda i banda, tant dins com a fora. La teulada és plena de vegetació, només es veu la font de front, queda molt integrada al paisatge. De la paret interior l'aigua raja per un tub d'acer inoxidable i cau en una petita bassa quadrada d'obra, d'un pam d'alçada, desaiguant al torrent. En èpoques de cabal minso, podem treure aigua per l'aixeta que queda sota el broc. A l'esquerra de la font trobem unes rajoles de ceràmica amb un poema d'en Jaume Verdaguer. El terra està empedrat i a l'entorn hi ha un parell de taules de pedra amb bancs de fusta.

Deixem la font a mà dreta i seguim pel camí que surt de l'esplanada en direcció sud-est. Aviat obviem unes escales de pedra a la nostra dreta d'on surt un camí que porta a la font del Canyadell i més enllà a la font del Gurri i el puig de la Creu. Nosaltres seguim pel mateix camí que dúiem que és molt planer. Uns 300 metres més enllà enllacem amb la pista de Can Montllor; ho fem a l'esquerra, en lleugera baixada. Continuem baixant per aquesta pista obviant altres camins que hi menen. 500 metres més avall veiem a mà dreta una cabana de pedra seca (41.6335,2.1070)Clica per veure'n la ubicació. . Seguim davallant. Al cap d'uns 600 metres som davant de Can Montllor de Dalt.

328 m 41.6308,2.1104Clica per veure'n la ubicació. Can Montllor de Dalt
També anomenada Can Montllor de la Muntanya, apareix documentada el 1055 amb el topònim de Mont Lauro. Presenta, sense grans canvis, l'aspecte típic de les masies del segle XVII. A la paret de migdia podem apreciar unes finestres gòtiques ornamentades amb figures d'animals antropomòrfics.

Estem situats davant l'entrada de Can Montllor de Dalt, a la cruïlla que formen la pista per on hem vingut i que segueix fins a Can Vinyals i la pista que surt per l'esquerra que porta a Guanta. Nosaltres prenem la pista de l'esquerra, en lleugera baixada i direcció nord-oest. Uns 150 metres més avall creuem el torrent de Montllor per un pont, a la sortida del qual deixem un camí a l'esquerra que remunta el torrent i arriba a la base del salt de Montllor. Un cop creuat el pont, la pista fa un canvi de sentit a la dreta i s'encara al sud-est. Cal anar en compte, només menys de 10 metres després, trenquem a la dreta per un corriol que baixa al torrent. A l'altra banda del torrent trobem la font de Can Montllor, enlairada uns metres.

323 m 41.6317,2.1096Clica per veure'n la ubicació. Font de Can Montllor
Localitzem la font a escassos 100 metres al nord-oest en línia recta de Can Montllor de Dalt, a la riba dreta del torrent homònim, sota el camí que porta a Guanta. És una construcció d'obra rematada amb ciment, emplaçada entre la pista i el torrent. A la part de dalt del frontal hi ha el registre de la mina, actualment tapat. A la part baixa raja l'aigua per un tub de ferro encastat i cau en una pica d'obra disposada al terra. L'aigua desguassa directament al torrent. A l'esquerra de la font queda un antic dipòsit circular d'obra, ara ple de terra. L'entorn està molt tapat per la vegetació però el corriol que hi mena és prou visible, fins i tot la font es pot veure des de la pista.

Tornem a la pista i reprenem la marxa en el mateix sentit que dúiem. Passem pel costat d'una antiga granja que deixem a sota a la dreta. Uns 100 metres després de deixar la granja arribem a una bifurcació; el camí de la dreta ens duria a Can Vinyals, nosaltres continuem pel de l'esquerra i més ample. Mica en mica ens anem encarant al nord-est, en lleugera pujada. Uns 300 metres més endavant deixem un camí a la dreta que porta a una torre elèctrica, al cap d'uns altres 300 obviem un camí a l'esquerra, tot seguit ignorem un altre a la dreta i uns 450 metres més enllà anem a parar a la pista que porta de la carretera C-1415a a la casa de Guanta, per on hem pujat amb el cotxe i que ara prenem a l'esquerra, en lleugera pujada. Uns 275 metres després obviem a l'esquerra la pista que hem pres al començament de la caminada, poc més amunt deixem a la dreta l'entrada al restaurant i tot seguit trobem l'aparcament on tenim estacionat el vehicle i on donem per acabada la caminada.

412 m 41.6406,2.1141Clica per veure'n la ubicació. Casa de Guanta (Sentmenat)

Inici i final d'aquesta excursió.