Carrer de la Font Sunyera (Santa Maria de Martorelles) - Font Sunyera - Font de la Dinamita - Font del Ferro - Toll la Bassassa - Font de la Teula - Font de Sant Domènec i el Ca - Carrer de la Font Sunyera.

6,1 Km 1h 45' 201 m 377 m 309 m 309 m Fàcil
No
Si
4-10-2014

Passejada matinal pels boscos de Santa Maria de Martorelles i Sant Fost de Campsentelles. Avui, malgrat que l'última setmana hem viscut un episodi continuat de pluges, només la font Sunyera i la de la Teula ragen amb un filet d'aigua, les demés es troben eixutes.

Iniciarem la caminada al capdamunt del carrer de la Font Sunyera, a Santa Maria de Martorelles. Per accedir-hi pujarem per la carretera BV-5006 que condueix al centre urbà. Un cop a la plaça Joan Matons, trenquem a l'esquerra pel carrer de la Font del Ca i el seguim. Uns 350 metres després, quan s'acaben les cases, deixem a la dreta l'antiga bàscula de la pedrera i continuem recte. Ens allunyem del nucli urbà en direcció a la serra al mateix temps que el carrer canvia de nom i passa a dir-se de la Font Sunyera. A la nostra dreta veiem horts i més a baix queda el torrent. Finalment, uns 300 metres més enllà, l'asfalt s'acaba i el carrer també, una tanca ens barra el pas, amb un rètol de benvinguda del Parc de la Serralada Litoral. És aquí on estacionem el vehicle i comencem la caminada.

41.5154,2.2583Clica per veure'n la ubicació. Carrer de la Font Sunyera (Santa Maria de Martorelles)

Traspassem la cadena i veiem un altra rètol del Parc de la Serralada Litoral donant-nos la benvinguda, també una antiga construcció a la dreta. Continuem per la pista, ampla i planera al començament, en direcció sud. Uns 100 metres més endavant deixem una clariana amb una antiga pedrera a l'esquerra i a la dreta un camí que fins no fa gaire pujava al turó de Can Boc però que avui dia queda barrat més amunt. Seguim recte, amb molt suau pujada. Al cap d'uns 175 metres trobem un pou municipal a la dreta; aquí abandonem la pista que segueix pujant suaument i entrem en una esplanada amb plataners que ens queda a la dreta, on al final, sota el marge de la pista, trobem la font Sunyera, la primera de les que visitarem en aquesta curta excursió.

41.5135,2.2606Clica per veure'n la ubicació. Font Sunyera
Es localitza al torrent homònim, molt a prop del nucli urbà. Sempre raja. La font, procedent d'una mina creada antigament, està en una petita cova feta d'obra en forma d'arc arrebossat i acolorit amb sulfat de ferro. Un broc aboca el raig a un petit toll i l'aigua s'escola cap al torrent a través d'un rec. Davant hi ha una gran esplanada amb grans pedres sobrants de la pedrera veïna, que escampades aleatòriament fan de taula o seient. L'indret està ple de plàtans que confereixen una bona ombra a l'estiu i conviden a fer-hi berenars. Aquesta font ha estat una de les més importants del poble al llarg dels anys, ja que, abans que s'instal·lés l'aigua corrent, l'any 1932, era la que proveïa a Santa Maria de Martorelles.

A la dreta de la font hi ha un talús de pedres per on accedim de nou directament a la pista principal que fem a la dreta. De seguida obviem una torrentera a l'esquerra que baixa de la font de Sant Domènec i el Ca. Anem caminant per la pista, en lleugera i constant pujada, en sentit sud. Al cap d'uns 450 metres ignorem un caminet ample a l'esquerra que porta a uns horts i 200 metres més amunt en deixem enrere un altre a l'esquerra. 100 metres més endavant anem a parar a una pista ampla que ens talla; a l'esquerra pujaríem al turó de Galzeran, nosaltres fem a la dreta. Només 30 metres més avall arribem a una clariana amb una bifurcació; aquí abandonem la pista que tot just aviem encetat i que segueix recte fins el capdamunt de Sant Fost Residencial i girem a l'esquerra per una pista ampla també, en baixada i direcció sud. Només començar deixem a l'esquerra un petit aixopluc excavat al marge. 225 metres més avall, després d'un revolt a l'esquerra, ens desviem a la dreta per un caminet que s'endinsa en el bosc de la Nau. El camí, tot i alguna giragonsa, porta direcció oest, perdent alçada poc a poc. Passem per algun tram erosionat i amb roques però en general és un camí agradable de fer, molt bonic. Al cap d'uns 475 metres des del començament del camí l'abandonem i girem a l'esquerra per un corriol que porta direcció sud-oest i que més endavant es desdibuixa una mica, tot i que es pot seguir. Uns 225 metres després, sense perdre el camí, creuem el torrent de la Nau per un antic pont de pedra i maons. Just a sota ja veiem la bonica font de la Dinamita, en un entorn magnífic que no sembla que pugui estar a només deu minuts d'una urbanització.

41.5062,2.2519Clica per veure'n la ubicació. Font de la Dinamita
Es troba situada dins el bosc de la Nau, just a sota del camí, a uns 10 minuts a peu de la urbanització Mas Corts. De ben segur una de les millors fonts de tota la Serralada de Marina, tenint en compte el seu entorn, l'aigua que en raja (quan ho fa), l'estructura de la font, la seva conservació i la tranquil·litat que s'hi respira. Personalment és de les meves preferides. La cobreix un sostre de volta catalana feta d'obra vista i totxo. A la part de baix, al mig i a un pam d'alçada, queda el broc de ferro encastat al frontal per on brolla l'aigua que cau en un bassal rodó de terrissa arran de terra i desguassa per un forat rodó amb un enreixat de ferro al torrent. A banda i banda un parell de lleixes i fora, a l'esquerra, un petit banc ens convida a seure i gaudir de l'entorn. A uns 150 metres de la font, a peu de camí, encara es poden veure les runes de l'antiga fàbrica de dinamita, que dóna nom a la font. L'empresa va desaparèixer arran d'una explosió, desprès d'haver patit diversos incendis.

Tenim la font i el pont a mà esquerra. Continuem pel mig del bosc, per un corriol amagat per les fulles dels arbres, inicialment en direcció llevant però de seguida el camí gira a la dreta i es torna més evident, en lleugera pujada. Als pocs metres de pujar deixem un camí a l'esquerra que una mica més amunt retrobarem, nosaltres fem drecera, recte amunt. Poc després obviem un altre a la dreta i de seguida passem pel costat de les restes de l'antiga fàbrica de dinamita, que ens queda a la dreta. Continuem sense deixar el camí durant escassos 100 metres, pugem un petit talús i anem a parar a una pista ampla que ens talla; a la dreta i a pocs metres ens queden les cases de la urbanització Mas Corts, nosaltres prenem la pista a l'esquerra.

Anem fent camí per una pista ampla, amb tendència nord-est i lleugera pujada. Al cap d'uns 725 metres obviem a la dreta un camí que puja fins al capdamunt del carrer Montblanc, a la urbanització Mas Corts. Tot seguit la pista fa un tomb a l'esquerra alhora que la pujada es fa una mica més acusada. Uns 75 metres després deixem a l'esquerra el caminet per on ens hem atansat abans a la font de la Dinamita i 250 metres més amunt arribem a una esplanada amb una pista ampla que ens talla; a l'esquerra aniríem a la part alta de la urbanització Sant Fost Residencial, nosaltres l'agafem a la dreta, en pujada. Només 30 metres després deixem a l'esquerra una pista descendent (és per la que hem pujat des de la font Sunyera). Continuem pujant. Uns 300 metres més amunt arribem a una cruïlla de camins; recte amunt podríem pujar al turó de Galzeran o a Castellruf, el camí de la dreta ens atansaria també al turó de Galzeran o bé a la part alta de la urbanització Mas Corts. Nosaltres ens desviem a l'esquerra per un camí descendent que marxa entre alzines, molt bonic. Després d'uns 200 metres de baixada arribem a una clariana, a l'inici de la qual surt un corriol a l'esquerra que en pocs metres ens portarà a la font del Ferro.

41.5085,2.2627Clica per veure'n la ubicació. Font del Ferro
Localitzada a escassos metres per sota del camí que uneix la pista que puja al turó de Galzeran des de Sant Fost Residencial amb Castellruf, a escassos 75 metres al sud i en línia recta del toll la Bassasa, en una petita esplanada entre avellaners, falgueres i alguna alzina. La font és un mur longitudinal adossat al marge on la part central està endarrerida respecte la seva façana mitjançant una volta d'obra vista. En aquest espai s'hi ubica la sortida de l'aigua amb un tub metàl·lic petit, un altre tub més gran al costat i un bassiol de terrissa al terra. La font només raja en episodis plujosos.

Tornem al camí i seguim a l'esquerra, entrem dins de nou dins el bosc. Als pocs metres hi ha un camí ascendent a la dreta que rebutgem; just aquí surt un corriol en baixada a l'esquerra que agafem i que, entre fullaraca de roure, ens porta a un toll forestal d'aigua natural.

41.5091,2.2632Clica per veure'n la ubicació. Toll la Bassassa
Es troba a pocs metres per sota del corriol que porta de la font del Ferro a la font de la Teula. Toll d'aigua permanent, amb presència de fauna i vegetació natural com falgueres cues de cavall. Aquesta zona humida, antiga bassa de reg, és un punt de recollida d'aigües d'escorrentia fins que aquestes arriben al torrent de la Font Sunyera.

Retrocedim fins al camí que portàvem i el reprenem amb el mateix sentit, a l'esquerra. Uns 130 metres més endavant ignorem un camí a l'esquerra que baixa a la font del Ca i la font Sunyera. Continuem recte, sempre per dins el bosc. Uns 170 metres més endavant obviem un altre camí descendent a l'esquerra que també porta a la font de Sant Domènec i el Ca i que prendrem d'aquí a una estona, però ara continuem endavant, en un principi amb lleugera pujada i després en suau descens. Uns 100 metres més enllà deixem enrere un corriol ascendent i molt embardissat a la dreta que ens duria al camí que porta de Castellruf al turó de Galzeran. Pocs metres més endavant despreciem un altre corriol descendent a l'esquerra i de seguida abandonem el corriol que portàvem i tombem a la dreta, pujant per una torrentera. Al capdamunt, a escassos 60 metres, hi trobem la simpàtica font de la Teula.

41.5115,2.2656Clica per veure'n la ubicació. Font de la Teula
La trobem a uns 50 metres per sobre del camí que uneix la pista que puja al turó de Galzeran des de Sant Fost Residencial amb Castellruf, al sud d'aquest, en una petita esplanada situada al capdamunt d'una torrentera. Està ubicada en una paret de roca granítica natural, al vessant esquerra de la qual surt un broc metàl·lic en forma de teula per on raja l'aigua i cau en un petit bassal rodó de pedra. Normalment es veu regalimar aigua per tots els racons de la paret. Sens dubte, una de les fonts més maques dels voltants, potser per la seva integració al paisatge.

Baixem de la torrentera i tornem a agafar el corriol d'abans però ara en sentit contrari, a l'esquerra, sud-oest. Obviem tots els camins que anem trobant durant 150 metres. Aquí girem a la dreta per un caminet en baixada que de seguida enllaça amb un altre camí; nosaltres el seguim a la dreta en sentit descendent. Obviem un corriol a la dreta i seguim davallant. Uns 500 metres més avall passem per una zona molt erosionada per les aigües. Finalment arribem a una clariana amb murets; veiem a la dreta una font enlairada a uns 20 metres, una petita cova al davant i una taula de fusta més a l'esquerra.

41.5117,2.2612Clica per veure'n la ubicació. Font de Sant Domènec i el Ca
Només raja en èpoques molt humides. Fa un conjunt amb un muret frontal de pedra i uns petits bancals també de pedra a cada costat. De la font, l'aigua surt per un forat i cau en un petit bassiol rectangular arran de terra. El muret sosté una placa de ceràmica amb la imatge de Sant Domènec protegida per una reixa metàl·lica. Gravada en el mateix muret hi ha una inscripció datada l'any 1769. Fins no fa gaires anys s'hi celebrava un aplec molt freqüentat per la gent de la comarca. A pocs metres hi ha una gran taula de fusta amb bancs per fer-hi un mos i, al costat, una cova excavada al marge que s'utilitzava antigament per guardar eines, inclús com aixopluc dels pagesos que conreaven la terra.

Tornem al camí i el reprenem a la dreta, en lleugera baixada, zigzaguejant entre l'alzinar. Uns 500 metres més avall anem a parar a una pista ampla que ens talla; és la pista amb la que hem iniciat la caminada, enfront nostre a l'altra banda tenim l'esplanada arbrada amb la font Sunyera que hem visitat al començament. Ara agafem la pista a la dreta, en direcció nord-oest, i ja no la deixem fins que s'acaba el sòl de terra, saltem la cadena i trepitgem l'asfalt.

Inici i final de la passejada d'avui.