Centre d'informació de Can Casades (Santa Fe – Fogars de Montclús) – Ermita de Santa Fe del Montseny – Font del Frare – Can Casades.

1 Km 20' 1.119 m 1.138 m 13 m 13 m Fàcil
Si
Si
15-11-2014

Avui us proposo un petit passeig circular pel Parc Natural del Montseny. Un recorregut senzill i curt, de només un quilòmetre, amb molts elements per descobrir i per fer sense presses. Al llarg del passeig anirem fent diferents parades per copsar la diversitat natural, en un entorn encisador, ple de riqueses naturals i culturals.

Es tracta d'una de les rutes accessibles i adaptades per fer en parcs naturals de la Diputació de Barcelona, una bona manera d'apropar la natura a persones amb mobilitat reduïda.

La font del Frare rajava amb un bon doll.

Prendrem com a punt de partida el centre d'informació de Can Casades, situat ala vall de Santa Fe, dins el Parc Natural del Montseny. Per arribar a Santa Fe, es pren la carretera BV-5114 en direcció nord des de Sant Celoni. També hi ha un servei d'autocars des de l'estació de tren. Es passa per Campins i, un cop a dalt, cal situar-se a Can Casades, al peu de la carretera just després de passar l'accés a l'ermita i l'hotel de Santa Fe de Montseny.

1.135 m 41.7735,2.4628Clica per veure'n la ubicació. Centre d'informació de Can Casades (Santa Fe - Fogars de Montclús)
Situat a la vall de Santa Fe, en una antiga casa d'estiueig del principi del segle XX rehabilitada i reformada el 1987 per la Diputació de Barcelona com a centre d'atenció als visitants. S'hi pot obtenir informació general dels serveis i equipaments del parc natural i adquirir publicacions sobre el massís. Disposa també d'un servei de préstec gratuït de material adaptat: bicicletes handbikes, terceres rodes per adaptar a la cadira de l'usuari, dossiers adaptats de rutes de flora i fauna i barres direccionals per a persones invidents. El servei es pot sol·licitar in situ o anticipadament complimentant una fitxa de préstec. Dins el recinte tancat hi ha un cobert per aixoplugar grups en cas de pluja i a l'exterior disposem de taules, bancs i una font per fer picnic.
S'hi projecten els audiovisuals multimèdia “Les quatre estacions al Montseny", de 30 minuts de durada, amb més de 1.000 imatges, música original i efectes especials i “L'home i el Montseny", de 25 minuts de durada, on es mostra l'evolució del poblament al massís, des dels íbers fins a l'actualitat. L'horari és de dilluns a diumenge de 10 a 14 i de 15 a 16:30 h.

Prenem com a punt de partida de la ruta el Centre d'Informació de Can Casades. Des d'aquí surt un camí pavimentat i molt ben arranjat en direcció est que travessa la zona enjardinada. A la part de baix dels jardins disposem d'una esplanada arbrada amb taules, bancs i una font d'aigua potable on poder-hi fer un mos.

1.130 m 41.7737,2.4633Clica per veure'n la ubicació. Font de Can Casades
Es tracta d'un font d'aigua tractada, situada als jardins del centre d'informació de Can Casades, on també disposem de taules i bancs per fer picnic. Es tracta d'un gruixut i aïllat mur de pedra lligada a dues alçades. Al mig d'una de les cares hi ha l'aixeta, collada a un tros de biga de ferro disposada en vertical, per on raja l'aigua i cau en un enreixat de ferro situat arran del sòl que està empedrat i és de forma semicircular.

El camí surt del recinte del centre d'informació i tomba a l'esquerra, cap al nord-oest, deixant a la dreta el camí ample que porta a l'ermita de Santa Fe i a l'hotel homònim. Durant tot el recorregut no abandonem en cap cas el camí arranjat, cimentat i delimitat a les vores per una vorada, amb pals indicadors que ens assenyalen tothora la font del Frare. Passem entremig d'una freixeneda, alhora que podem veure, enlairada i a mà dreta, l'ermita de Santa Fe del Montseny.

1.125 m 41.7739,2.4648Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Santa Fe del Montseny
L'ermita data de l'any 1200, fou ampliada el 1577 i renovada durant el segle XVIII. Es troba adossada al emblemàtic Hotel de Santa Fe. Lcapella es va aixecar per a albergar, venerar i acollir la imatge miraculosa de Santa Fe que uns pastors varen trobar al pla de l'Espinal. Els monjos se'n farien càrrec i per compte d'ells establien la primera capella on avui està assentada l'ermita de Santa Fe. Podríem dir que va ésser edificada sense cap mena de pretensions d'acord amb l'arquitectura muntanyenca. Es creu que anteriorment n'hi va haver una altra de més senzilla. Però definitivament és la que actualment existeix encara que s'observen alguns vestigis o restes aprofitades per al sosteniment o apuntalament de les reformes i transformacions realitzades al llarg dels segles. Darrerament fou adherida i lligada amb el magnífic hotel amb que avui compta Santa Fe. L'hotel el féu construir un prohom distingit, en Ramon de Montaner, comte de la Vall de Canet de Mar. Comanà a l'arquitecte de Barcelona, Pere Domènech i Pou, que li construís l'hotel, i encara actualment qui vol un lloc de placidesa i repòs pot constatar-ho amb un sojorn i una estada.

Continuem sense deixar el camí marcat. Pocs metres després arribem a la riera de Santa Fe que creuem per un pont de fusta de castanyer. A l'altra banda del pont sortim a un espai més obert. Obviem un camí a la dreta que porta a la casa de natura de Can Lleonart, al mateix temps que canviem el sentit del nostre caminar i ens encarem a l'oest. Caminem ara entre antics camps de fruiters, remuntant la riera que portem a l'esquerra. Si alcem el cap, veurem al fons el cim de les Agudes, la segona cota del massís del Montseny. Uns 175 metres després arribem a una cruïlla de camins; nosaltres continuem recte, endinsant-nos en una magnífica fageda. Una vegada dins del bosc, veiem a l'esquerra les restes d'una antiga bassa de reg, més endavant creuem altre cop la riera per un pont i finalment som davant de la font del Frare que presideix una gran esplanada.

1.136 m 41.7748,2.4600Clica per veure'n la ubicació. Font del Frare
Localitzada al veïnat de Santa Fe, a tocar de la riera homònima, molt a prop de la carretera que porta de Sant Celoni a Viladrau, a uns 400 metres a ponent de l'ermita de Santa Fe. La font es troba en un paratge encisador, en una gran esplanada dins una magnífica fageda. El conjunt està format per un mur sinuós de pedra, amb alçades irregulars però de no més de metre i mig d'altura, amb un pedrís tant llarg com el mur que li fa de respatller. En una raconada del tortuós mur trobem la sortida d'aigües per mitjà d'un gruixut broc de ferro encastat al frontal. L'aigua cau en un bassal quadrat de pedra lleugerament elevat respecte el sòl immediat que està empedrat. El frontal està decorat amb petites pedres estimbades. Davant la font hi ha una taula rodona amb un banc que l'encercla, tot de pedra.

Seguim pel camí cimentat que surt del davant de la font en direcció est i molt lleugera pujada. Passem per damunt d'un petit pont de fusta i anem a parar, uns metres més enllà, enfront del restaurant l'Avet Blau que ens queda a l'esquerra, amb la carretera a la dreta. Des d'aquí tornem a Can Casades, que ens resta a escassos 75 metres, on donem per finalitzat aquest curt però entretingut passeig.