42.3503,1.9054Clica per veure'n la ubicació. Masella (Alp)

Estem situats a la carretera GI-400 que porta de Masella a la Molina en direcció a aquesta última, enrere hem deixat les últimes instal·lacions hoteleres de Masella. Just quan s'acaben els aparcaments, al començament d'una corba a l'esquerra, iniciem la caminada. Ho fem seguint la pista cimentada que arrenca per la dreta en pujada i que porta a més aparcaments i també a les pistes d'esquí. Només començar a caminar, quan la pista entra en el seu primer revolt a la dreta, veurem un petit torrent a mà esquerra; si el remuntem escassos 20 metres per un corriolet que segueix la seva riba esquerra anirem a petar davant de la font de Reller.

42.3499,1.9065Clica per veure'n la ubicació. Font de Reller
Localitzada a Masella, a escassos 50 metres de la carretera GI-400 que puja a La Molina, a la llera d'un petit torrent. La font queda enclotada dins la llera del torrent, cal baixar el petit marge per atansar-s'hi. L'aigua brolla generosament per un tub de plàstic encastat entre unes pedres i arran del terra formant el torrent que porta el seu nom.
El torrent de Reller creua la carretera i s'escola muntanya avall, canviant de nom a mida que les aigües davallen (més avall s'anomena torrent de la Berenguera i més encara torrent de la Font del Puig, per acabar abocant les seves aigües a la riera d'Alp).

Continuem per la pista cimentada en pujada, travessant els diferents aparcaments esglaonats, fent ziga-zagues. Si ho preferim disposem d'unes escales metàl·liques que ens escurcen el trajecte fent drecera d'un aparcament a l'altre, ben assenyalades amb les marques blanques i vermelles corresponents al GR-4.

Aquest sender GR-4 forma part del GR europeu E-7 i enllaça Puigcerdà amb Montserrat. Passa per indrets d'alt interès paisatgístic, com els parcs naturals del Cadí-Moixeró i de la Muntanya de Montserrat o l'espai natural del Catllaràs, i ressegueix un tram del riu Llobregat. També es troba amb edificis religiosos destacats, com el monestir de Montserrat o el de Sant Benet de Bages. Els 158 quilòmetres del GR- 4 comencen al pont internacional de Puigcerdà, que recull les marques europees del sender E-7 Mar Negre - Oceà Atlàntic, que uneix Constança (Romania) amb Lisboa (Portugal).

Uns 400 metres més amunt, al final de l'últim aparcament, s'acaba l'asfalt i anem a parar a una pista d'esquí de l'estació de Masella que ens talla, alhora que cruïlla de camins. Veiem els canons de neu artificial i els indicadors pertinents.

De tots els camins rebutgem el que baixa per la dreta que és una de les pistes d'esquí, també un de més estret que marxa recte cap a una bassa i el que surt en pujada i direcció sud-est franquejat per canons de neu tot seguint les marques del GR-4 que puja a coll de Pal. Nosaltres seguim pel de més a l'esquerra, en lleugera pujada i direcció llevant al començament. El camí és herbat amb bosc a banda i banda i circula entre la carretera GI-400 i la pista que puja a Coll de Pal, inicialment en direcció est però mica en mica es va encarant al sud-oest. Suposadament hauria de ser el número 737 corresponent als senders de Cerdanya però no hi trobem cap senyal que ens ho confirmi.

Al cap d'aproximadament uns 700 metres ignorem un camí que se'n va per la dreta i un centenar de metres més endavant entrem en un gran prat obert. Anem vorejant el bosc que ens queda a la dreta en sentit sud durant poc més de 150 metres, fins que anem a petar amb un camí que ens talla; a la dreta enllaçaríem poc més amunt amb la pista que puja a coll de Pal, nosaltres l'agafem a l'esquerra, en suau baixada.

Sense deixar el camí fresat que tendeix a anar-se'n cap al nord-est, uns 350 metres més avall som en una de les instal·lacions de l'estació d'esquí de la Masella, la Pia Express, a tocar novament de la carretera que creuem amb compte. Un cop a l'altre banda, enfront, ens queda una zona recreativa amb taules de pedra i la font de la Pia presidint l'espai.

42.3466,1.9170Clica per veure'n la ubicació. Font de la Pia
Emplaçada al quilòmetres 10 de la carretera GI-400 que uneix l'estació d'esquí de la Molina amb la de Masella, en una zona de esbarjo i paisatge magnífic. L'espai és barrat al bestiar i presenta, a part de la font, taules de pedra. La font és feta amb blocs de pedra que cobreixen un talús que tapa la cisterna, situat al mig de l'esplanada. El frontal és una llosa vermellosa amb una aixeta al mig per on raja l'aigua i cau en una pica disposada damunt d'un petit mur de pedra del país.

Ara prenem el sender 738 que surt pel sud de la zona d'esbarjo i circula paral·lel a la carretera, per sota d'aquesta, en direcció sud-est. El camí està molt desdibuixat al començament, però a mida que davallem es va fent més evident. Al cap d'uns 400 metres, quan som prop del torrent, el nostre camí gira a l'esquerra, seguint el curs del torrent. Pocs metres més avall creuem el torrent de la Baga (42.3447,1.9202)Clica per veure'n la ubicació. a gual i continuem un tram per l'altra riba, ara el portem a l'esquerra.

Sempre per dins el bosc, mica en mica ens allunyem del torrent i uns 350 metres des que l'hem creuat anem a parar a un camí més ample que ens talla alhora que mor el sender 738 que dúiem. El nou camí està assenyalat amb el número 744; a la dreta aniríem a Pas del Roc on hi ha un petit refugi, nosaltres el prenem a l'esquerra. De seguida entrem en un revolt pronunciat a la dreta i a continuació, encara no 100 metres després, quan el camí entra en una corba a l'esquerra, ignorem un camí que per la dreta aniria a Súper-Molina. Al cap d'uns 275 metres més de plàcid camí tornem a creuar el torrent de la Baga i 75 metres més tard trobem la font de la Baga a mà esquerra i a peu de camí. Una bona oportunitat per fer un petit descans i gaudir d'un bon glop d'aigua fresca.

42.3478,1.9211Clica per veure'n la ubicació. Font de la Baga
Localitzem aquesta font a peu del camí que porta del Pas del Roc a la font dels Ocells, a pocs metres del torrent de la Baga de qui pren el nom i a uns 350 metres en línia recta al nord-est de la font de la Pia. Adossada al marge de la muntanya, rep l'aigua per un tub de plàstic que aboca a una pica rectangular de pedra picada que descansa en un pedestal de pedra.

Continuem pel camí que dúiem i amb la mateixa direcció, seguint les marques grogues corresponents al sender 744. El camí és planer i circula per dins el bosc en tot el seu recorregut. Uns 675 metres més enllà passem per sota una línia elèctrica i uns 250 metres més endavant obviem un camí descendent que surt per la dreta. De seguida, just quan el camí fa un gir a la dreta, passem per la capçalera del torrent del Carboner Mort o de la Font Tosca, segons quin mapa es miri. En aquest punt, a l'esquerra i uns metres torrent amunt, hi hauria d'haver la font Tosca. Vam intentar trobar-la però sense resultat satisfactori, ho deixem pendent per una altra ocasió.

Seguim fent camí. Uns 350 metres després arribem a una bifurcació; la pista de l'esquerra ens tornaria al punt de partida, però encara no toca. Nosaltres seguim pel camí de la dreta, en baixada. Només començar-la, a sota a la dreta ens queden el refugi de la Font dels Ocells i al costat la font homònima.

42.3520,1.9119Clica per veure'n la ubicació. Font dels Ocells
Emplaçada a escassos 15 metres al sud del refugi de la Font dels Ocells, en un pla boscós amb un important pas de camins, a uns 800 metres a l'est en línia recta de les instal·lacions hoteleres de Masella. Un petit mur de pedra lligada a dues alçades reté les terres del talús i fa de paret de la font. L'aigua raja per una aixeta de polsador collada a la part de paret més alta i cau al sòl empedrat que després s'escola per un desguàs. Trobem un bancal de pedra al llarg de la paret més baixa que li fa de respatller, a l'esquerra de la font n'hi ha un altre sense respatller disposat en angle. En aquesta ocasió no rajava aigua per l'aixeta de la font, estava canalitzada fins un abeurador de plàstic situat uns metres més avall.

42.3522,1.9118Clica per veure'n la ubicació. Refugi de la Font dels Ocells
El refugi consta de dues parts; una reservada per guardar-hi el bestiar i una altra per persones amb lliteres, taula, bancs, armari i llar de foc. Es troba en bon estat i es pot usar per visitants i excursionistes demanant permís a l'Ajuntament. A l'entorn també hi trobem la Font dels Ocells en una banda, i a l'altre que queda dins el bosc en una zona ombrejada una àrea recreativa amb un parell de taules de granit i 12 tamborets.

Continuem pel camí que passa per damunt de la font i del refugi; no confondre amb la pista més ampla que marxa per sobre. A baix a la dreta ens queda una àrea recreativa amb un parell de taules de granit i tamborets, així com un bonic sender anomenat dels Carboners que baixa a buscar la riera d'Alp. El nostre camí segueix direcció nord però mica en mica es va encarant a l'oest, sempre en lleugera baixada. Uns 650 metres més avall anem a parar a un altre camí que ens talla i que fem a la dreta. Al cap d'uns 375 metres arribem a una clariana, just en el punt que deixem un camí a la dreta i el nostre fa un revolt pronunciat a l'esquerra, encarant-se al nord-oest. Estem dins el bosc de la Pleta (42.3583,1.9080)Clica per veure'n la ubicació. .

Uns 500 metres més endavant, arribem a una cruïlla de camins; obviem el de la dreta i seguim recte, sense deixar les marques del sender 744. Uns 175 metres després creuem el torrent de la Font del Puig i només uns 200 metres més avall trobem la font Maimona a l'esquerra del camí.

42.3586,1.9018Clica per veure'n la ubicació. Font Maimona
La font es troba a la dreta de la pista que puja des d'Alp al refugi de la Font dels Ocells, uns 2 Km abans. Tota la font està construïda amb pedra lligada del país, en forma d'una muntanyeta partida per la meitat. La paret, semicircular, serveix també de respatller a dos bancals situats a banda i banda de la font. Al mig, una pedra treballada fa de broc per on raja l'aigua i cau en un enreixat metàl·lic enlairat un pam del terra. El sòl immediat està empedrat.

Continuem endavant pel mateix camí i sentit que dúiem, amb lleugera baixada. Uns 450 metres més avall, just en el punt que el camí fa un revolt a la dreta i creuem el torrent del Clotar, ens desviem del camí i del sender 744 que segueixen cap a Roca Castellana i trenquem a l'esquerra per un senderó que inicialment marxa en sentit sud i en lleugera pujada, endinsant-se en el bosc. A partir d'ara anirem seguint els senyals del sender 737 alhora que també les marques blanques i vermelles corresponents al GR-4 que ja ens ha acompanyat al començament.

Uns 150 metres més amunt passem per sota els cables d'una línia elèctrica i 200 metres després, sense deixar de guanyar alçada, anem a parar a un camí més ample que ens talla i que fem a l'esquerra, encarant-nos a l'est. Estem caminant pels Plans de Mandric. El tram que ve a continuació està força desdibuixat, passa per un bosc amb moltes branques caigudes, però per sort les marques blanques i vermelles sovintegen i son ben visibles. Les anem seguint durant uns 375 metres, fins que som a frec d'una gran bassa d'aigua artificial, la bassa de Masella (42.3555,1.9015)Clica per veure'n la ubicació. , que no veiem doncs queda enlairada. Voregem la bassa que ens queda a la dreta, resseguint unes roques de grans dimensions que l'envolten, fins que arribem al costat d'un petit edifici que és la depuradora i que tenim a l'esquerra, a la dreta seguim tenint la bassa.

Des de la depuradora segueix el GR-4 en direcció sud-oest per una ampla pista ascendent que rebutgem, també ignorem un caminet que marxa en sentit nord-est, nosaltres hem de cercar les marques del sender 737 que comencen a uns 75 metres al sud de la depuradora i marxen en sentit sud-est per dins el bosc. Al començament es fan difícils de trobar però de seguida ensopeguem amb el camí marcat i el seguim sense cap entrebanc. Anem seguint un corriol ben definit en lleugera pujada i sempre per dins el bosc. Al cap d'uns 150 metres creuem el torrent de la Berenguera que aigües avall esdevé el torrent de la font del Puig. Uns 300 metres després anem a petar a una pista ampla que ens talla; a l'esquerra baixaríem al bosc de la Pleta, la prenem a la dreta en pujada. Sense deixar aquesta nova pista que circula clarament en sentit sud, uns 475 metres més amunt deixem una altra a l'esquerra que baixa al refugi de la Font dels Ocells i encara no una cinquantena de metres més enllà som de nou a la carretera GI-400, just en el revolt on hem començat l'excursió d'avui i que donem per finalitzada.

42.3503,1.9054Clica per veure'n la ubicació. Masella

Inici i final de l'excursió d'avui.