Caminada I-232 (Vallès Occidental)

41.5947,2.0080Clica per veure'n la ubicació. Parc Audiovisual de Catalunya (Terrassa)
El Parc Audiovisual de Catalunya és un centre de producció dedicat a la creació audiovisual, format per 4 platós, espais per a la producció de rodatges de cinema, publicitat, televisió i un clúster empresarial. Va ser endegat per l'Ajuntament de Terrassa amb el suport de la Generalitat de Catalunya amb l'objectiu de diversificar i ampliar la capacitat de la indústria de la ciutat de Terrassa i donar una major empenta a la creació de continguts audiovisuals així com la capacitat tecnològica per a la seva creació. L'abandonat Hospital del Tòrax va ser escollit com l'espai a on ubicar-hi les instal·lacions. Les obres varen començar l'any 2005.

Estem situats a l'aparcament del Parc Audiovisual. Al capdamunt, a l'extrem més occidental, arrenquen dos camins assenyalats per un pal informatiu amb mapa incorporat que alhora ens dóna la benvinguda al Parc Agroforestal de Terrassa.

És un espai natural i de lleure situat al nord de Terrassa, delimitat pel Quart Cinturó o Ronda Vallès (al sud), per la carretera de Rellinars (a l'oest), pel Camí dels Monjos (a l'est) i per la futura ampliació del Parc de Sant Llorenç (al nord).
La creació del Parc va ser el resultat d'una proposta ciutadana que es va aprovar en el procés de participació en els pressupostos municipals de 2006. L'objectiu principal del Parc és dotar a la ciutat d'un gran espai natural i d'esbarjo. També es pretén millorar la qualitat ecològica dels torrents i promoure els usos agrícoles i forestals com a eines per al manteniment de la qualitat ambiental de la zona. Durant l'any 2010 es va executar la primera fase del projecte d'arranjament; millorant i senyalitzant tres camins d'accés a la zona: el camí Vell de Can Carbonell fins el Parc Audiovisual, el camí de Can Bogunyà fins el Llac Petit i el camí de Ca n'Amat de la Muntanya.

Dels dos camins que arrenquen a peus del pal informatiu, rebutgem el que se'n va per la dreta en direcció a la font de la Bardissa i prenem el que surt per l'esquerra. El camí circula per dins el bosc en direcció oest, resseguint el filat que tanca el recinte del Parc Audiovisual de Catalunya que ens queda a baix a l'esquerra. Quan portem uns 200 metres enllacem a l'esquerra amb un caminet que ens ve per la dreta. Una seixantena de metres més endavant sortim a un gran camp amb un pal indicador. Voregem el camp per la dreta durant un centenar de metres, fins que el camp s'acaba i engega per la dreta un camí rocallós i ascendent amb un altre pal informatiu al començament que ens assenyala el Llac Petit, el nostre immediat objectiu.

El camí serpenteja per dins el bosc en sentit nord-oest i lleugera pujada. Uns 300 metres més amunt arribem a la presa del Llac Petit de Terrassa o pantà de Can Bogunyà.

41.5956,2.0006Clica per veure'n la ubicació. Llac Petit de Terrassa o Pantà de Can Bogunyà
El pantà de Can Bogunyà, conegut popularment com el Llac Petit, recull les aigües del torrent de Can Bogunyà, alimentant-se de les aigües de pluja i de les fonts, principalment de la Bardissa i de l'Alzina. Es creu que va ser construït l'any 1907 tot i què la seva utilitat es una incògnita. Hi han dues versions; la primera, és que el propietari de Can Bogunyà construís aquest petit embassament per abastir el camps de la seva masia. Un altre possibilitat es que l'any 1872, Andreu Marí comprà la mina Vinyals per portà les seves aigües a Sabadell. La mina Vinyals, que baixava paral·lela a la rambla, tenia el seu principi prop el passeig del Vint-i-dos de Juliol. La intenció de Marín era prolongar-la per anar a buscar les aigües cap el nord fins a Can Carbonell i possiblement construir un petit Pantà.
El Llac Petit s'ha convertit en lloc d'esbarjo, passeig i excursió, però està marcat per llegendes populars que marquen aquesta zona com maleïda. En aquest pantà hi hagut assassinats, suïcidis, desaparicions que han creat aquesta llegenda. També es un centre de culte per a grups espirituals i esotèrics, un lloc marcat per llegendes i fenòmens, fins i tot hi ha grups que van al pantà a realitzar meditacions i invocacions, doncs, diuen, el lloc està carregat d'energia que hi ha que segons favorable per aquest tipus de oracions.

Continuem 150 metres resseguint la riba esquerra del pantà i arribarem a la seva cua.

Hi ha un caminet que voreja la riba dreta i ens atansa a la presa, des d'on se'ns presenta una perspectiva diferent.

Desfem les nostres passes fins situar-nos altre cop a la cua. Des d'aquí prenem un corriol que arrenca per l'esquerra i s'enfila per la muntanya en sentit nord-oest, assenyalat amb franges blanques i blaves pintades a les roques (no confondre aquest camí amb un altre de més ample que remunta el torrent de Can Bogunyà). Només una mica més d'una trentena de metres més amunt anem a parar a una trifurcació de camins; nosaltres seguim pel de més a la dreta, planerament. Circulem per dins el bosc en direcció nord, acompanyats de les marques blanques i blaves. Al cap d'uns 200 metres el camí fa un tomb envers la dreta i ens fa canviar el sentit del nostre caminar, encarant-nos al sud-est al mateix temps que trobem un cartell que ens confirma la direcció correcta per anar a la font de la Bardissa. De seguida creuem el torrent de Can Bogunyà i tot seguit defugim un caminet a l'esquerra (en no res l'agafarem). Un altre cartell indicador.

40 metres després som en una bifurcació; obviem el brancal que surt per la dreta en baixada i agafem el de l'esquerra que puja lleugerament. Seguint-lo, uns 75 metres més enllà ens aboca a una petita esplanada presidida per la font de la Bardissa, eixuta avui.

41.5980,2.0004Clica per veure'n la ubicació. Font de la Bardissa
Es tracta d'una font boscana emplaçada en una clariana que s'obre dintre el bosc. Formada per un muret de pedra lligada adossat al marge i d'un pedrís per seure que arrenca al seu costat fet amb pedres de grans dimensions, delimitat per una era de rajoles de terrissa. Del mur frontal surten dos brocs de ferro situats a diferent alçada per on raja l'aigua que cau a un bassal quadrat per sota del nivell del sòl i desguassa a través d'un canal obert que recorre la petita esplanada. Malauradament el bassal i el rec estan colgats de terra i l'era enrajolada gairebé també.

Retrocedim els 75 metres que ens separen de l'ultima bifurcació; aquí defugim el brancal que ara surt per l'esquerra en baixada i continuem recte durant uns 40 metres més, fins que trobem un sender que arrenca per la dreta i que agafem. El nou camí està ben fressat, circula en sentit nord/nord-oest per dins el bosc, guanyant alçada poc a poc i sempre ben acompanyats d'unes franges blanques i blaves que sovintegen.

250 metres més endavant el camí es bifurca; seguim pel brancal de l'esquerra, sense deixar les marques blanques i blaves, mantenint la direcció però amb una pujada més acusada. Al cap d'uns 200 metres més anem a parar a un camí planer que ens talla i que prenem a la dreta, remuntant el torrent de Can Bogunyà que portem a l'esquerra. Uns 800 metres més amunt creuem el torrent al mateix temps que el camí fa un tomb a l'esquerra però de seguida es torna a adreçar al nord-oest. 175 metres més tard anem a parar a un ample vial que ens talla; aquí, rebutgem un corriol ascendent que surt d'enfront i emprenem per l'ample vial a la dreta, abandonant definitivament les marques blanques i blaves que ens acompanyaven des del Llac Petit. Uns 125 metres més amunt, just a la meitat d'un revolt pronunciat a la dreta, ens queda la font d'en Janot a mà esquerra, en una raconada del camí.

41.6092,1.9905Clica per veure'n la ubicació. Font d'en Janot
Es tracta d'una bonica font boscana, emplaçada en un petit replà enlairat uns 25 metres respecte del camí. Formada per un muret de pedra adossat al marge que acull en el seu interior la cisterna de reserva i flanquejada per uns pedrissos per seure que delimiten l'espai. La sortida de l'aigua és regulada per una aixeta de maneta i va a parar a un bassal de pedra de forma rectangular des del qual es canalitza fins una basseta de pedra que fa d'abeurador pels animalons, situada una vintena de metres més avall, prop del camí. El seu cabal està condicionat a les pluges. Les seves aigües tributen al torrent de Can Bogunyà.

Vista la font que tampoc raja avui, continuem per l'ample vial en el mateix sentit que dúiem. Al cap de 300 metres arribem a una bifurcació de camins amb un pal indicador.

Rebutgem el camí que se'n va per l'esquerra cap a la font del Troncó i seguim pel brancal de més a la dreta, en direcció nord, seguint unes franges blanques i grogues. Al cap d'uns 350 metres descrivim una corba a la dreta al mateix temps que creuem el torrent de Fontalba i ens encarem al sud-est. Només 40 metres després d'haver travessat el torrent, un corriol que arrenca per la dreta ens baixa al torrent on ens espera la font Trobada.

41.6104,1.9940Clica per veure'n la ubicació. Font Trobada
La font queda a la mateixa llera del torrent, tota coberta d'heures, adossada al marge i construïda amb obra i pedra arrebossada amb ciment. De la paret frontal surt un estret tub de ferro per on raja l'aigua i cau a una pica rectangular que descansa en un pedestal. A banda i banda dues lleixes fetes amb lloses de pedra.

Aquesta tampoc raja avui. Pugem de nou al camí i el reprenem a la dreta, seguint el mateix sentit que dúiem, sud-est. Anem perden alçada poc a poc per una ampla pista. 800 metres més endavant trobem un trencall molt dissimulat a la dreta; aquí podríem continuar per la pista 350 metres més i allí enllaçar amb el camí de la Carena de Can Carbonell que ens duria al punt d'inici de l'excursió, però abans volíem cercar la font de l'Alzina, que ja us avanço no vam saber trobar. Així doncs, nosaltres abandonem la pista i trenquem a la dreta per una sendera descendent que s'endinsa en un bosc d'alzines i pins. Marxem en direcció sud.

Poc abans de 150 metres, cal que estiguem a l'aguait, hem de trencar a l'esquerra per un corriol que ens baixa a trobar un torrent eixut, el qual creuem i un cop a l'altra banda ens encarem altra vegada al sud. Sempre per dins el bosc i en lleugera baixada. El camí, malgrat no estar assenyalat sí que està ben fressat i és de fàcil seguir. Uns 275 metres després trobem un trencall (41.6030,2.0000)Clica per veure'n la ubicació. a la dreta que portaria a la font de l'Alzina. Dir-vos que nosaltres el vam seguir fins que un centenar de metres més avall ens abocà a una petita esplanada on hi havia una barraca de llauna rovellada i un munt de brutícia i deixalles, però res de la font. He esborrat la traça corresponent a aquest corriol al mapa per no distreure-us, però he mantingut el waypoint de la font per si algú ho vol provar.

Defugim doncs el trencall que deixem a la dreta i continuem camí avall. 150 metres després arribem a una bifurcació; prenem el brancal que surt per la dreta en lleugera baixada. 250 metres més tard anem a parar a un camí ample que ens talla, és el camí de la Carena de Can Carbonell.

Prenem aquest nou camí a la dreta, en sentit més aviat sud. Al cap de 125 metres som en una bifurcació; el que se'n va per la dreta ens duria al punt d'inici de l'excursió, però abans hem de conèixer la font de l'Oliva, per tant, agafem el camí que surt per la dreta i que 150 metres després ens aboca a un encreuament de camins amb un pal informatiu.

Aquí fem cas del rètol que ens assenyala la font de l'Oliva i prenem el camí que surt més a l'esquerra. Caminem ara per un ombrívol camí que marxa en direcció nord-oest. Només 150 metres després cal trencar a la dreta per un altre caminet descendent. Quan portem uns 200 metres caminats des de l'últim trencall, trobem una bigueta informativa que ens assenyala la font de l'Oliva a mà esquerra.

Baixem els escassos 40 metres que ens separen del torrent i serem damunt la font.

41.6003,2.0094Clica per veure'n la ubicació. Font del'Oliva
La font es troba en un petit replà enclotat un metre per sota del camí, a recer del marge on es troba la paret frontal i del camí que delimita l'espai. És una senzilla font formada per una paret d'obra arrebossada adossada al marge amb un broc de ferro encastat a la part baixa. Damunt del broc hi ha el nom de la font pintat en lletres negres sobre l'arrebossat.
Aquesta font no raja durant les estacions més seques. La font va quedar coberta de terres després d'una rierada, però fa uns deu anys, aprofitant l'arranjament dels camins d'aquest sector, varen descolgar-la parcialment.

Desfem els 400 metres que ens separen de la cruïlla on hi ha el pal informatiu. Un cop aquí prenem l'ample camí que surt enfront nostre en direcció sud-est i que ens duu, una mica més de 200 metres més enllà, davant les instal·lacions de Leitat (Technological Center) que ens queden a l'esquerra. Enfront arrenca una pista cimentada que baixa a buscar la carretera i per la dreta surt un corriol descendent que és el que prenem. El corriol davalla per dins el bosc inicialment en sentit ponent, serpentejant durant uns 175 metres, fins que fa un tomb envers l'esquerra i s'encara al sud. Uns 150 metres després enllacem a l'esquerra amb un camí més ample i rocallós que ens ve per la dreta. 200 metres més avall deixem una bassa de reg a l'esquerra al mateix temps que sortim del bosc i entrem en un camp, el qual travessem pel mig, seguint un caminet molt fressat pel pas de tants vianants.

Un cop a l'altra banda del camp només ens queda baixar una vintena de metres fins la carretera que porta al Parc Audiovisual de Catalunya i seguir-la a la dreta els escassos 75 metres que ens separen de l'aparcament on tenim estacionat el vehicle i donar per finalitzada la plàcida excursió.

Són les dotze del migdia, ens dóna temps de desplaçar-nos a la plaça Vella de Terrassa i poder veure la segona ronda de la Diada Castellera dels Minyons de Terrassa i així completar un magnífic matí de diumenge.

41.5947,2.0080Clica per veure'n la ubicació. Parc Audiovisual de Catalunya

Inici i final de la caminada.