42.3417,1.8415Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Grau del Puig (Urús)
Ermita ubicada just a sobre del peatge del túnel del Cadí, damunt d'un turó, des d'on podem gaudir d'unes vistes privilegiades. Apareix documentada per primer cop com a Sant Grau de Puigfrondí en l'acta de consagració de l'església parroquial de Sant Climent d'Urús l'any 1037. L'edifici actual no conserva cap vestigi romànic ja que ha estat profundament renovat. De planta rectangular, sense absis, d'una sola nau, la qual des de la meitat fins a l'altar és de volta de canó. La resta de la nau té una volta més aplanada. A la dreta de l'altar hi ha la sagristia que sobresurt a l'exterior. A l'esquerra de la porta hi ha unes escales. La portalada és de mig punt sense cap mena d'ornamentació. Damunt de la porta hi ha un ull que dóna claror a l'interior. No té campanar. L'ermita està en procés de restauració (Agost 2017).

Darrera l'ermita, al final de l'esplanada i adossada a la muntanya, trobem la font de Sant Grau del Puig.

42.3417,1.8419Clica per veure'n la ubicació. Font de Sant Grau del Puig
El frontal de la font està fet amb pedres lligades enmig de dues roques ja existents. L'aigua raja per una aixeta de polsador i cau en una pica quadrada de pedra picada en una altra roca. El terra del voltant de la font està empedrat. Al costat de la font disposem de dues taules amb tamborets de pedra.

Comencem la caminada per un corriol que surt de la part del darrera de l'ermita, a la dreta de la font. El camí marxa en direcció est, paral·lel a la carretera per on hem vingut amb el cotxe. Al cap d'uns 350 metres passem pel costat de les restes d'una torre medieval de guaita (42.3368,1.8623)Clica per veure'n la ubicació. .

Només es conserva la base d'una antiga torre medieval de guaita, que devia controlar el torrent del Grau de l'Ós, i avui està encarada vers la boca nord del túnel del Cadí.

Continuem fins arribar a la cruïlla de camins. Aquí prenem la pista de més a la dreta, en baixada, deixant el cementiri municipal a la dreta. Al cap d'uns 300 metres passem a frec de la Roca dels Cardinerals (42.3395,1.8481)Clica per veure'n la ubicació. .

El descens finalitza uns 450 metres més avall, quan travessem el pont que creua el torrent de la Fou. Seguim per la pista en moderada pujada. Al cap d'uns 350 metres defugim un corriol ascendent a l'esquerra i 150 metres més amunt, en un revolt a la dreta i tot just haver creuat una tanca pel bestiar, trobem aquesta senzilla font a mà esquerra.

42.3359,1.8504Clica per veure'n la ubicació. Font del Camí al Refugi d'Urús
La font només és un tub de plàstic encastat al marge de la muntanya per on l'aigua brolla i cau en un abeurador metàl·lic.

Només cal seguir la pista durant uns 1,1 quilòmetres més i serem a una cruïlla de camins amb el refugi d'Urús o de la Pleta dels Ordiassos a mà esquerra. Fins aquí és permès d'accedir-hi el vehicles particulars, en trobem dos estacionats al marge.

42.3342,1.8518Clica per veure'n la ubicació. Refugi d'Urús o de la Pleta dels Ordiassos
Es tracta d'un refugi no guardat propietat de l'ajuntament d'Urús.

A la part del darrere ens espera la font homònima.

42.3343,1.8520Clica per veure'n la ubicació. Font dels Ordiassos
Un mur allargat de pedra lligada del país fa de paret a la font, d'on surt un tub de plàstic per on brolla un bon raig d'aigua que cau en un abeurador de ferro.

Pugem altre cop a la cruïlla de camins i ens situem amb el refugi a baix a l'esquerra. Defugim la pista que surt d'enfront en sentit nord-est i puja directament al Cortal d'en Vidal, nosaltres prenem la pista que marxa per la dreta en direcció sud-oest (la que hi ha uns metres abans d'arribar al refugi venint d'Urús). Tot i que el nostre objectiu és el Cortal d'en Vidal, veureu que anem en sentit contrari al cartell, seguim uns triangles de fusta clavats en els arbres amb un cercle groc al mig; son els senyals identificatius de la ruta de les Tres Fonts. Recordareu que a la sortida d'Urús hem passat pel costat de la font Freda, la primera de les tres, les altres dues son la font Tosca (que ja us avanço no vam saber trobar) i la font Llebrera que veurem al final.

Així doncs caminem plàcidament per l'ampla pista que circula pel mig d'una pineda en lleugera pujada.

Continuem uns 400 metres per la pista, fins que siguem en un revolt molt marcat a l'esquerra.

Uns metres abans d'aquest revolt abandonem la pista i trenquem a l'esquerra per un corriol ascendent al mateix temps que ens encarem al sud-est i ens endinsem al bosc. El camí és una mica perdedor al principi, però cal anar decantant-se cap a l'esquerra dels petits replans herbats que es van trobant. Inicialment caminem en paral·lel a la pista que ens acompanya a sota a la dreta, però de mica en mica ens anem allunyant d'ella, seguint nosaltres direcció sud. El corriol és agradable de fer, discorre sempre per dins el bosc i presenta una molt suau pujada. Al cap d'uns 600 metres de circular pel corriol travessem una petita tartera (42.3260,1.8508)Clica per veure'n la ubicació. .

Uns 250 metres més endavant creuem a gual el torrent de les Canaletes, passat el qual el camí fa un gir sobtat a la dreta i ens adrecem al nord-oest. Comprovem que les senyals de fusta amb el cercle groc ens confirmen la bona direcció.

Al cap de només 25 metres trobem una font a peu de camí.

42.3242,1.8504Clica per veure'n la ubicació. Font del Torrent de les Canaletes
La font queda al marge del camí. El broc principal és un tub quadrat de ferro pintat de color verd i encastat a les roques per on raja l'aigua que cau directament al terra formant un petit rec que travessa el camí i desguassa al torrent. Per les roques cobertes de molsa regalimen uns degotalls que aporten encara més aigua.

Continuem pel camí que està ben fresat i que a partir d'aquí presenta una pujada un xic més pronunciada. Remuntem durant uns 300 metres més, fins a desembocar a una pista planera que ens talla i que cal seguir a la dreta (aquesta és la continuació de la pista que hem obviat quan érem davant del refugi d'Urús). Uns 350 metres després podríem dir que som just damunt del túnel del Cadí. 300 metres més enllà la pista ens aboca en un gran prat presidit pel refugi del Cortal d'en Vidal.

42.3261,1.8409Clica per veure'n la ubicació. Refugi del Cortal d'en Vidal
Petit refugi no guardat situat a 1.650 metres d'altitud, a l'obaga de la serra del Moixeró. Té capacitat per a unes vint persones, disposa de telèfon, emissora de ràdio, xemeneia, possibilitat de cuinar, dos matalassos i dues mantes. Es troba en no gaire bon estat de conservació.

Des d'aquí es gaudeix d'una bona vista panoràmica al nord de la Cerdanya.

A uns 25 metres a l'oest del refugi disposem d'una senzilla però agraïda font.

42.3259,1.8405Clica per veure'n la ubicació. Font del Cortal d'en Vidal
Més que una font, podríem dir que es tracta d'un abeurador pel bestiar, però malgrat lo rudimentari del conjunt, és un punt d'aigua important per aquells que es desplacen fins el refugi i pretenen pernoctar-hi. L'aigua raja per un tub de plàstic subjectat a un pal de ferro clavat al terra i alimenta directament un abeurador de xapa rovellada.

Un cop hem gaudit de les vistes, tornem enrere per la mateixa pista per on hem vingut. Al cap d'un 650 metres deixem el corriol descendent a l'esquerra per on hem pujat a l'anada. Ara continuem pista avall, perdent alçada poc a poc. La pista és ampla i agradable de fer, amb molts trams herbats.

A mida que davallem se'ns van obrint vistes a l'esquerra que ens permeten veure el poble d'Urús a baix de la vall.

Quan portem uns 2,7 quilòmetres des del refugi del Cortal d'en Vidal, just en un revolt a l'esquerra, abandonem la pista que dúiem que condueix al refugi d'Urús i trenquem a la dreta per un camí barrat amb una cadena que marxa en direcció sud-est. Aquí retrobem els triangles de fusta amb el cercle groc corresponents a la ruta de les Tres Fonts, anem cap a la font Llebrera. Val la pena fer aquest camí, herbat, força planer i envoltat de pinedes.

Gaudim d'unes fenomenals vistes cap als torrents de Font Llebrera i de la Fou, podem observar també tota una sèrie de coves, i enfront veiem contínuament les muntanyes que envolten la zona de la Tossa d'Alp.

Finalment, després d'uns 900 metres des de que hem saltat la cadena, arribem a un prat on es troba situada la font Llebrera, la qual dóna nom al torrent que hi neix i al bonic paratge.

Al final del prat, cal creuar el torrent a l'alçada del cartell que marca les propietats de la font per trobar-la.

9   2h 30'
42.3298,1.8648Clica per veure'n la ubicació. Font Llebrera
Font totalment natural, sense cap mena d'intervenció humana. L'aigua brolla de forma abundant d'entremig de les roques i desaigua directament al torrent.

Vista aquesta font, reculem els 900 metres que ens separen de la pista forestal i la reprenem a la dreta, en lleugera baixada. Al cap de poc més de 500 metres tornem a ser a les immediacions del refugi d'Urús. A partir d'aquí tornem davallant per la pista forestal durant uns 2,6 quilòmetres, fins que siguem a la cruïlla del cementiri. Ara només cal fer els últims 350 metres per la carretera asfaltada fins l'ermita on tenim estacionat el vehicle i donar per acabada aquesta llarga però entretinguda passejada.

42.3417,1.8415Clica per veure'n la ubicació. Ermita de Sant Grau del Puig

Inici i final de la sortida d'avui.