Caminada I-285 (Solsonès)

42.1181,1.5817Clica per veure'n la ubicació. Aparcament del Santuari de Lord (Sant Llorenç de Morunys)

En un extrem de l'esplanada arrenquen les escales que ens atansaran al santuari. Al costat disposem d'uns cartells explicatius que ens informen que ens esperen 600 metres de pujada.

L'ascensió serpenteja per una rampa empedrada sobreposada a les antigues escales de pedra i protegits per una barana de ferro. El traçat segueix un viacrucis tal com veiem assenyalat a les parets de roca aglomerada. En ocasions, rere la vegetació, es deixa veure la serra del Port del Comte.

Quan portem uns 250 metres de pujada arribem a un petit mirador (42.1170,1.5816)Clica per veure'n la ubicació. des d'on podem admirar el tossal de Vall-llonga i el pantà de la Llosa del Cavall.

Continuem guanyant alçada, fent ziga-zagues durant un centenar de metres més, fins que arribem a dalt per un petit portell de ferro.

Just a mà dreta trobem la capella de Sant Pere Màrtir (42.1166,1.5810)Clica per veure'n la ubicació. . Al costat ens queda la caseta de servei per a l'aeri de càrrega que la comunitat del Santuari usa per pujar aliments o altres necessitats.

És un edifici minúscul , de construcció extremadament simple i senzilla, però feta clarament en temps recents, amb una reixa en el lloc de la porta, que permet veure el interior , on hi ha una majòlica amb la imatge del Sant.

La ruta continua per l'esquerra. Passem a frec d'un canó que commemora l'episodi de les guerres carlines.

Per darrere del canó arrenca un corriol ascendent que s'enfila fins al capdamunt de la Mola de Lord (42.1167,1.5818)Clica per veure'n la ubicació. , i que amb poques passes podrem assolir la cota màxima de 1.189 metres i veure la seva característica creu.

Baixem altre cop al camí i el reprenem durant una mica més d'un centenar de metres. Arribem al planell de la Mola, una prada magnífica des d'on contemplar les vistes de l'altre extrem de la Mola amb la quietud que s'allotja dins el Santuari.

42.1155,1.5822Clica per veure'n la ubicació. Santuari de Lord
El Santuari de Lord és ubicat dalt d'un tossal a 1.180 metres d'alçada. Aquest s'aixeca entre l'Embassament de La Llosa del Cavall i la rasa de Torroella. Des del cap de munt d'aquest tossal es pot gaudir d'una excel·lent panoràmica de l'Embassament de la Llosa del Cavall, del poble de Sant Llorenç de Morunys i de la majestuosa muntanya del Port del Comte.
Documentat des de finals del segle X com un antic centre eremític, al segle XI passà a dependre del cenobi de Sant Llorenç de Morunys. Al segle XV s'hi bastí una església, i entre 1582 i 1634 s'hi establí una comunitat de frares dominicans. L'augment dels seus béns patrimonials portà a la construcció d'un nou temple entre 1774 i 1785, que fou devastat el 1836 durant la guerra carlina. L'edifici actual fou aixecat per iniciativa de l'industrial Esteve Monegal entre 1867 i 1870.
És un temple d'una nau, coberta amb volta de canó sobre arcs torals, i capelles laterals entre els contraforts. La façana és d'una gran senzillesa, mancada d'elements ornamentals, tret de l'òcul que il·lumina l'església. A un costat té el campanar, de dos cossos. L'ornamentació es redueix al retaule major, que allotja el cambril de la Mare de Déu de Lord, una talla de fusta que en el seu estat actual revela una restauració que desfigura la imatge original, del segle XIII.

Al costat de l'hostatgeria disposem de la font del Santuari de Lord.

La ruta continua per una tanca de ferro situada gairebé a tocar de la font que trobem just a l'entrada de l'hostatgeria, direcció est. Aquest tram es coneix també com el Camí de Sant Jaume, anirem trobant diferents rètols que ens ho indiquen. Deixem enrere el Santuari de Lord per la planella del Santuari on el bestiar acostuma a pasturar i seguim el camí fressat en sentit sud-est i lleugera baixada. Al cap de mig quilòmetre som davant de la capella de Sant Jaume (42.1132,1.5871)Clica per veure'n la ubicació. .

Deixem l'ermita a la dreta, el camí segueix per l'esquerra. Uns 350 metres més avall i després d'una marrada esquerra-dreta arribem al grau de Sallord o Solord; un pal informatiu ens indica per on s'ha de baixar el grau, però abans d'endinsar-nos a la part més ombrívola de l'excursió, caminem unes passes per contemplar la panoràmica des de dalt del mirador del Grau de Sallord (42.1132,1.5883)Clica per veure'n la ubicació. que no ens deixa indiferents, amb el pantà de la Llosa del Cavall als peus.

Val la pena veure els contrasts de les parets verticals com moren progressivament a l'embassament i la serra de Busa que tenim majestuosa al davant.

Desfem els pocs metres que hem fet per arribar fins al mirador i continuem per l'obaga. El sender marxa en direcció nord-oest per dins un bosc ben atapeït i en lleugera pujada, seguint unes marques grogues un xic descolorides. És zona de baumes, de boscos d'alzines i de pi roig, d'espessa vegetació. De tant en tant, si enlairem el cap, veiem la mola de Lord des d'una altra perspectiva. Passem per sota dels Cingles. Al cap d'uns 600 metres des del mirador arribem a una bifurcació on hi trobem uns cartells que ens ajudes a decidir, esquerra.

Som ja a la pista principal que ens durà, 200 metres més enllà, fins l'aparcament, el nostre punt d'inici.