Caminada I-291 (Val d'Aran)

42.6831,0.7079Clica per veure'n la ubicació. Aparcament dels Uelhs deth Joèu (Es Bòrdes)

Des de l'aparcament ja veiem un rètol de fusta que ens assenyala els Uelhs deth Joèu, el nostre primer objectiu.

Seguim el rètol i baixem en direcció al riu per un curt tram de camí que en 150 metres ens deixarà al privilegiat mirador (42.6820,0.7075)Clica per veure'n la ubicació. , just davant de les fonts del riu Joèu, els coneguts Uelhs deth Joèu.

Des del balcó protegit amb barana podrem contemplar còmodament aquest meravellós espectacle de la naturalesa, una exuberant surgència de múltiples dolls, amb unes aigües glacials i del desglaç que tenen més o menys volum en funció de l'època de l'any, essent especialment espectacular durant els dos mesos del desglaç, entre abril i maig.

Travessem els primers metres del riu Joèu a través d'un pont metàl·lic.

En aquest indret és on neix el riu Joèu que, generosament més endavant, desembocarà les seves aigües al riu Garona, un dels rius més importants de França que fa d'eix vertebrador de la Val d'Aran fins a la frontera.

Un cop a l'altra banda ens espera una bifurcació de camins amb un rètol informatiu que ens ajuda a decidir; ambdós camins duen al Plan dera Artiga de Lin, el brancal de la dreta ho fa per les escales de fusta i és el que triem.

Avancem entre mig del bosc per les escales de fusta ben arranjades, acompanyats del brogit de les aigües.

Una setantena de metres més amunt arribem al costat de la surgència dels Uelhs deth Joèu.

42.6814,0.7076Clica per veure'n la ubicació. Uelhs deth Joèu
L'aigua surt d'entre les roques de la muntanya cap a l'exterior amb força i energia.
Considerat un dels naixements del riu Garona, els Ulls del Diable o de Júpiter, o el que és el mateix en aranès, els Uelhs deth Joèu, és una cascada espectacular i un fenomen excepcional, ja que són les aigües de la glacera de l'Aneto que desapareixen en el Forat d'Aigualluts, a la vall de Benasc, i reapareixen a prop de l'Artiga de Lin, a Val d'Aran, després de recórrer més de 4 quilòmetres subterranis. Al peu de la glacera de l'Aneto es troba el Forau d'Aigualluts, un clavegueró que per un sistema càrstic recull les aigües de fusió portant-les subterràniament fins a l'Artiga de Lin on tornen a veure la llum com Uelhs deth Joèu. El 1931 el científic Norbert Casteret, després d'abocar 60 kg de fluoresceina (un colorant innocu) en el Forau d'Aigualluts va poder demostrar la procedència de l'aigua que sorgia en els Uelhs deth Joèu.
L'enorme cabal d'aigua que regala el Joèu a la Garona ha fet afirmar als habitants de la vall de Benasc que el riu central d'Aran neix, en realitat, en terres d'aquella comunitat. Tanmateix, la Garona recull cabals ja des del circ de Saboredo, uns trenta quilòmetres més amunt, a les rodalies del port de la Bonaigua i a més de 2.000 metres d'altitud. La trobada entre el Joèu i la Garona, que té lloc aproximadament a l'altura d'Es Bòrdes, ha estat des de sempre un esdeveniment, pel cap baix, escandalós, un d'aquells espectacles que solen convertir-se en un pol d'atracció per a la gent del lloc i els visitants en arribar la primavera. La immensa quantitat de metres cúbics per segon que trasllada cada massa d'aigua fa que, en temps de desglaç, l'abraçada entre els dos rius constitueixi sovint una explosió de grans dimensions.

El petit sender està ben cuidat i senyalitzat, voreja la cascada alhora que puja per entre el bosc d'avets i de faigs entre ufanoses falgueres i altres tipus de vegetació. Al llarg del recorregut anem trobant bancs, panells informatius, escales i baranes de fusta. Després de pujar una cinquantena de metres anem a parar a un camí transversal que ens talla, hi ha un pal informatiu.

A l'esquerra tornaríem als Uelhs deth Joèu, nosaltres prenem el camí de la dreta, cap al Plan dera Artiga de Lin. A partir d'aquí el camí esdevé més ample, definit i planer. Ben aviat passem per sota un primer portal de pedra i fusta.

Ens adrecem al sud-est. Sortim del bosc i se'ns obre davant nostre una esplèndida panoràmica de la vall. Veiem a prop un altra portal de pedra i fusta que ens permet accedir al pla de l'esquerra de l'Artiga de Lin. Val la pena aturar-se una estona per gaudir d'aquest bonic paratge.

Des d'aquest punt tenim unes vistes impressionants de tot el circ de l'Artiga de Lin amb la gran extensió de prats, el Barranc des Pois i el Còth des Aranesi (Coll dels Aranesos).

Seguim pel camí fressat que avança suaument pel Plan dera Artiga en direcció sud.

El paratge de l'Artiga de Lin és considerat per molts el racó natural més bonic de la Val d'Aran. La val dera Artiga de Lin, formada per frondosos boscos i plena d'aigua que sorgeix d'innumerables racons, és d'una gran bellesa. A la capçalera de la vall, al Plan dera Artiga, el paisatge s'adorna d'escarpades muntanyes que atorguen a l'indret un gran ambient d'alta muntanya. Ens sorprenen per la seva majestuositat el Malh dera Artiga (2.710 m) i el Tuc de Neres (2.582 m). El Malh des Pois (2.881 m), també conegut com la Forcanada, una de les muntanyes més emblemàtiques de la Val d'Aran, s'alça majestuosament per sobre del Còth des Aranesi. Totes elles delícies pels més muntanyencs.

300 metres més endavant travessem el Barranc des Pois a través del pont de les Garonetes (42.6758,0.7098)Clica per veure'n la ubicació. .

A l'altra banda del pont la pista gira envers la dreta.

Abans de 400 metres arribem a la cabana d'Artiga de Lin (42.6783,0.7073)Clica per veure'n la ubicació. , situada a la banda esquerra de la pista.

Continuem avançant per la pista uns 150 metres més, fins que arribem al pla de la dreta de l'Artiga de Lin. Si no fos per la boira d'avui, des d'aquest punt tindríem unes boniques vistes del circ de muntanyes de l'Artiga de Lin.

A l'Artiga hi conflueixen tres valls amb els seus corresponents rius i barrancs que donen accés a tres populars colls que la separen de la vall de Benasc: el barranc de Pomèro amb el port de la Picada, el Barranc dera Ribèra amb el Còth deth Hòro i el Barranc des Pois amb el Còth des Aranesi. L'extensió d'esplèndids prats de l'Artiga de Lin encara continua servint de pastura pel bestiar. De fet, les artigues són boscos que s'han talat per obtenir pastures pels ramats.

Deixem un aparcament a la dreta i només un centenar de metres després som al refugi forestal de l'Artiga de Lin (42.6786,0.7048)Clica per veure'n la ubicació. que ens queda a l'esquerra.

A escassos 40 metres al nord-oest del refugi trobarem un pal indicador i al seu costat una font, adossada a una gran roca.

42.6787,0.7043Clica per veure'n la ubicació. Hònt deth Refugi dera Artiga de Lin
Es tracta d'una petita construcció adossada a una gran roca isolada. Està obrada amb petits carreus de pedra semblant a les llambordes, formada per una paret frontal de forma trapezoidal i una pica rectangular. L'aigua raja a través d'un broc de ferro colzat disposat a mitja alçada.

El pal informatiu que hi ha al costat de la font ens marca la direcció nord que hem de prendre per apropar-nos a la cascada de Pomèro, és a dir, tal com hi hem arribat a la dreta. El sender està una mica desdibuixat però es pot seguir. Uns 125 metres més amunt ens endinsem en el bosc tot fent una lleugera pujada i un centenar de metres després ja podem veure de ben a prop el saut de Pomèro (42.6804,0.7032)Clica per veure'n la ubicació. amb les seves aigües precipitant-se barranc avall.

Depenent de l'època de l'any en que ens hi acostem el salt anirà més o menys carregat d'aigua.

Desfem els últims cent metres, sortim del bosc i trenquem a l'esquerra fent drecera per anar a buscar la pista asfaltada que ens queda 125 metres per sota nostre. A l'altra banda de la pista trobem una àrea de pícnic amb bancs i taules per poder menjar i descansar, també hi ha la corresponent font.

42.6794,0.7058Clica per veure'n la ubicació. Hònt deth Plan dera Artiga
Es tracta d'una petita construcció isolada, obrada amb petits carreus de pedra semblant a les llambordes, formada per una paret frontal i una pica rectangular. L'aigua raja a través d'un curt broc de ferro disposat al capdamunt del frontal.

Agafem la pista asfaltada de baixada i caminant mig quilòmetre tornem a estar altre cop a l'aparcament del Uelhs deth Joèu, on tenim el cotxe aparcat.