Caminada I-308 (Garrotxa i Osona)

42.0958,2.4600Clica per veure'n la ubicació. Aparcament de Ca l'Aubert (Els Hostalets d'en Bas)

Deixem l'aparcament a l'esquerra, també rebutgem la pista forestal per on hem vingut que se'n va per la dreta i engeguem la caminada per un ample i planer vial que marxa en direcció sud.

Les vistes a la dreta son espectaculars.

Al cap de 375 metres passem a frec del Molí Vell, en fase de restauració.

Davant del Molí queda un antic paller.

Tot seguit creuem per primer cop el riu Fluvià (al mapa de l'ICGC el trobarem anomenat torrent d'Artigamala). Aquí trobem un cartell informatiu que ens recorda que estem fent el Camí Ral Olot-Vic.

El tram del camí ral Olot-Vic que va del Molí Vell a l'Hostalot transcorre pels municipis de Rupit i Pruit i la Vall d'en Bas, està inclòs en l'espai d'interès natural del Collsacabra. Té una longitud de 3,8 quilòmetres i un desnivell de 388 metres. El temps estimat per arribar a l'Hostalot és d'1h i 45'. L'itinerari inclou les marrades del Grau d'Olot, obra de l'enginyeria civil del segle XVIII.

Un cop a l'altra banda som en una bifurcació; defugim el camí que se'n va per la dreta que és per on tornarem i prenem el brancal de l'esquerra, una ampla pista forestal. Als 300 metres deixem a la dreta la casa rural de l'Esquirol.

L'Esquirol és una masia d'ús turístic situat a la part alta de la vall de l'Fluvià, a al sud del municipi de la Vall d'en Bas, a la comarca de la Garrotxa. És un espai ideal per gaudir de la natura en un entorn incomparable, tranquil i amb una gran quantitat de rutes i racons per descobrir. La casa pot acollir fins a 12 persones.

Just passada la casa trobem a mà dreta el trencall del Camí Ral, però nosaltres abans volem conèixer la font del Boix de la Boada. Així doncs, ens desviem de la ruta marcada, deixem el Camí Ral a la dreta i seguim recte durant 175 metres, després girem envers l'esquerra tot creuant entremig de dos camps esglaonats. Un centenar de metres més enllà som al riu Fluvià, el creuem a gual i un cop a l'altra costat, anem a parar a un camí que ens talla. A l'altra banda del camí hi ha una tanca pel bestiar que saltem i ja som a la font del Boix de la Boada.

42.0901,2.4639Clica per veure'n la ubicació. Font del Boix de la Boada
Lligat a un arbre hi tenim un rètol de fusta que ens anuncia la font. Es tracta d'una generosa surgència natural que brolla del terra. És difícil apropar-s'hi sense mullar-nos els peus, doncs tot l'entorn immediat està inundat, també ple de vegetació.

Vista la primera font, reculem els prop de 375 metres que ens separen de la casa de turisme rural. Abans d'arribar-hi ens desviem a l'esquerra, tot reprenent el Camí Ral.

El camí és força pedregós alhora que comencem a guanyar alçada, sempre per dins el bosc.

450 metres més amunt hem de salvar una tanca pel bestiar.

Uns 300 metres després passem pel collet de la Cirera (42.0853,2.4611)Clica per veure'n la ubicació. on deixem un corriol a l'esquerra. Una mica més endavant arribem a una bifurcació amb un pal informatiu que ens recorda estem fent el tram del Camí Ral Olot-Vic.

Prenem el brancal de l'esquerra. Anirem trobant d'altres indicadors.

600 metres més amunt del collet de la Cirera som en una gran clariana amb un altre pal informatiu i cruïlla de camins. Sembla ser que aquest lloc l'anomenen el Pixador dels Matxos (42.0829,2.4594)Clica per veure'n la ubicació. .

Aquí obviem el brancal de l'esquerra i fem pel de la dreta, en constant pujada i camí pedregós, molt bonic però.

600 metres més amunt arribem al punt més fosc de la fageda, la font de les Marrades. Realment sembla que s'hagi fet fosc.

42.0785,2.4562Clica per veure'n la ubicació. Font de les Marrades

Bonica font boscana. L'aigua brolla de les roques de la muntanya, és recollida per una petita basseta integrada a la roca i coberta de molsa, surt per un estret tub metàl·lic i finalment regalima fins alimentar una bassa de pedra i forma semicircular.
Damunt d'un arbre hi ha un rètol de fusta amb el seu nom. Al capdamunt de la font hi tenim un pessebre tallat en fusta per en Jesús Feixes Plana el 1994 en homenatge a la família Plana Casacuberta. Fou arranjada el juliol de 2017.

A partir de la font, el camí supera la part més dreta del vessant mitjançant unes ziga-zagues monumentals per un paviment format per pedres ordenades, les Marrades del Grau d'Olot (42.0779,2.4561)Clica per veure'n la ubicació. , que es recolzen en uns murs de pedra molt ben aparellats.

Les Marrades del Grau d'Olot és un tram de l'antic camí ral de Vic a Olot. Per comunicar Olot amb Barcelona, el camí de Vic sempre ha estat el més recte i, en el decurs del temps, també el més utilitzat. Així durant molts segles, els nombrosos viatgers que anaren entre les dues capitals de la Garrotxa i d'Osona, van fer servir aquest camí ral que travessava el Collsacabra de nord est a sud est. És un traçat històric i de patrimoni arqueològic. Algú diu que data de l'època romana, però es considera que el més antic és del segle XI o XII, i la realització com a camí ral seria del segle XVIII. El tram de les Marrades té interès perquè és on el camí salva un desnivell important (el grau) i el traçat del camí es veu obligat a fer corbes molt tancades. Un cop salvat el desnivell es troba l'Hostal del Grau, un dels hostals on els viatgers feien parada. Hi ha un panell on Josep Pla explica que es feia el viatge entre Vic i Olot en 3 etapes, una nit de les quals es passava en aquest hostal.

250 metres després d'haver deixat la font enrere, just en un dels revolts de dretes, trobem a mà esquerra el trencall que ens duu a la Mina dels Bandolers. Abandonem doncs el camí empedrat i trenquem a l'esquerra per un corriol que circula per dins el bosc en sentit nord-est. Un centenar de metres més enllà som al costat d'una gran paret de roca.

La Mina dels Bandolers queda darrere d'aquesta paret rocallosa. Per accedir-hi cal seguir uns metres més pel corriol i després fer una grimpadeta per unes roques que ens queden a la dreta. Al capdamunt anem a parar a l'espectacular Mina dels Bandolers.

42.0782,2.4573Clica per veure'n la ubicació. Mina dels Bandolers
Impressionant esquerda rocallosa o call natural a la roca, de 60 metres de llarg, de 2 a 4 metres d'alçada i metre i mig d'amplada.
Aquesta mina és en realitat un gran pas estret natural a la roca. Encara que està destapada, s'havia fet una teulada de terra per fer un amagatall segur.
Segons les llegendes, era l'amagatall preferit dels bandolers que assaltaven els usuaris del Camí Ral.
Les batudes per caçar els malfactors i bandolers no semblaven donar resultat. A la fi, sembla que es va descobrir que una pastora de Mas de Coll, que tenia amistat amb un d'ells, informava als bandits. Agafada aquesta com sospitosa, la van fer cantar i es va descobrir llavors el secret de fer-se esmunyedissos com per art de màgia, el que va permetre atrapar-los.
Es diu que alguns van ser penjats, sense cap tipus de judici, d'una de les grans bigues del menjador de l'Hostal del Grau, anomenada des de llavors "la biga dels Penjats".

Seguim la gran escletxa natural per dins, fins que s'acaba. Un cop sortim de la mina, a l'esquerra, hi ha un filat metàl·lic que cal creuar. A l'altra banda seguim per un corriol que marxa en sentit contrari, la mina queda a l'esquerra. Continuem pel corriol que està ben marcat i circula en direcció nord-est/nord durant uns 150 metres. Anem a parar a un espai obert des d'on tenim àmplies vistes entre els arbres, en algun bloc he vist que l'anomenen Mirador dels Boixos (42.0789,2.4582)Clica per veure'n la ubicació. .

Ara toca cercar el corriol que ens durà a l'Hostal del Grau. Dir-vos que està un xic desdibuixat i costa de trobar, intentaré fer-vos cinc cèntims: Primer fem 180 metres en sentit sud-est, després girem a la dreta en direcció sud-oest durant 150 metres i finalment 150 metres més en sentit nord-oest i arribem a una porteta de fusta on a l'altra banda ens queda el camí ral i l'Hostal del Grau (42.0769,2.4559)Clica per veure'n la ubicació. .

L'Hostal del Grau fou un antic hostal de molta anomenada que es troba a tocar del camí ral que baixa prop de la cinglera cap al Grau d'Olot. Existeix una llegenda que diu que hi havia la biga dels penjats dins l'hostal.
Rep el nom del lloc on ha estat edificat, perquè és molt a prop del Grau d'Olot. Els orígens d'un primer edifici, potser fortificat, cal cercar-los al segle XIV, una fortificació depenent del castell de Bas. (Restes de torres i espitlleres així ho testimonien.) Però l'hostal no s'esmenta fins al segle XVIII, quan els hostalers foren testimonis d'accions de la Guerra de Successió. La casa del Grau va ser reformada pel senyor Manuel Garganta just acabada la Guerra del Francès (1815), que hi bastí un doble pis de cinc arcades a la façana sud.
L'edifici que podem veure avui dia és de planta rectangular cobert a dues vessants i amb el carener perpendicular a la façana, orientada a migdia. Consta de planta baixa, primer pis i golfes. A migdia s'hi adossa un cos de porxos que agafen la planta baixa i el primer pis, coberts a una vessant recolzada sobre el mur de la façana. A la planta baixa hi ha arcades de mig punt sostingudes per pilars i al primer són d'arc rebaixat. Allà accedeixen les diverses habitacions de la casa. És construïda amb pedra sense polir unida amb morter i els pilars són de pedra. Cal remarcar les voltes de creueria que es troben a la planta baixa, fetes de maó i sostingudes per pilars de pedra.
L'Hostalot, situat uns 450 metres més al sud, també un antic hostal, era un annex a l'Hostal del Grau.

Un cop reprès el Camí Ral, ara de tornada i en sentit contrari, davallem per les Marrades fins a la font homònima, que ens resta a uns 350 metres més avall. Passem de llarg.

Uns 150 metres camí avall de la font de les Marrades trenquem a mà esquerra pel corriol que baixa per la fageda a buscar el torrent del Puig. Mig quilòmetre més avall som sota el bonic salt de l'Hostalot (42.0786,2.4526)Clica per veure'n la ubicació. .

Continuem pel camí marcat i al cap d'una mica més d'una cinquantena de metres més avall arribem al torrent del Puig, a l'indret anomenat les Fontiques (42.0786,2.4520)Clica per veure'n la ubicació. .

Creuem el torrent a gual i continuem pel camí que està ben fresat, sempre per dins el bosc. De seguida el camí gira envers la dreta i quedem orientats al nord. Anem perdent alçada poc a poc. 600 metres després sortim del bosc alhora que se'ns obren bones vistes de la Vall d'en Bas al nord. Estem al mirador del Petró o del pla de la Cirera (42.0836,2.4539)Clica per veure'n la ubicació. .

En aquest punt el camí fa un gir envers la dreta, canviant el sentit del nostre caminar, ara ho fem en direcció sud. Uns 250 metres més endavant anem a parar a una zona molt embolicada de camins, però prenem com objectiu un petit gorg, sembla ser que li diuen el gorg de l'Olla (42.0816,2.4544)Clica per veure'n la ubicació. , ens hi apropem.

Ens situem amb el gorg a l'esquena. Davant nostre al camí sembla dividir-se en dos; a l'esquerra hi ha una drecera que baixa per la roca a buscar el salt de l'Olla (equipada amb una corda, nosaltres no som tan atrevits i preferim fer la volta, seguint pel caminet que surt per la dreta i vorejant el salt. Això ens comporta fer una marrada d'esquerres de 350 metres per dins el bosc, però la recompensa la tenim quan som davant d'aquest bonic salt de l'Olla (42.0817,2.4545)Clica per veure'n la ubicació. .

Vist aquest salt reprenem la ruta. Deixem el corriol per on hem vingut a la dreta i continuem per un caminet que marxa en sentit nord-est. Dir-vos que en aquest tram de la caminada, hi ha diferents corriols que ens emboliquen una mica, intenteu mantenir direcció nord-est, només son 325 metres i arribem a peus del torrent del Puig, just on hi ha la gorga de les Fogoses (42.0840,2.4562)Clica per veure'n la ubicació. .

Travessem el torrent a gual i un cop a l'altra riba, continuem per un sender que surt d'enfront durant escassos 80 metres, fins que som en una bifurcació de camins que fem a la dreta. De seguida defugim un brancal que se'n va per l'esquerra (que prendrem d'aquí una estona) i seguim pel de la dreta que en no res ens aboca al torrent, on a l'altra banda ens espera la bonica font de les Fogoses. Una passera de ciment que amaga la conducció del sobrant de l'aigua ens permet passar a l'altre costat sense mullar-nos.

42.0842,2.4566Clica per veure'n la ubicació. Font de les Fogoses
De fet es una doble font adossada al marge; el brollador principal està sota i a la dreta d'una portella metàl·lica que tanca la cisterna de captació, el segon brollador és situat més a l'esquerra del primer, és un tub a nivell baix del terra.
Al costat esquerre de la cisterna hi ha una imatge esculpida en pedra de la Verge amb el Nen Jesús. Davant la font disposem d'una vella taula rodona de pedra i un petit banc de pedra que convidarien a fer-hi un àpat, si no fos que quedaríem xops, doncs tot el conjunt es troba en un lloc molt humit.

Un cop a la font de les Fogoses, reprenem el caminet que hem deixat fa un moment, ja no té pèrdua i ve a ser una passejada pel costat del torrent. Al cap de 125 metres travessem el torrent per un pontet de fusta.

Circulem en sentit més aviat nord, resseguint el curs del torrent del Puig que ens acompanya a l'esquerra. 300 metres passat el pont entrem en una bonica freixeneda.

Quan s'acaba la freixeneda, passa acompanyar-nos a la dreta diferents conreus durant 250 metres, fins que anem a parar a una pista forestal que ens talla; és la pista que dúiem a l'anada de camí cap a l'Esquirol. Ara l'agafem a l'esquerra i només ens queda desfer els 400 metres que ens separen del punt de partida i donar per ben finalitzada aquesta agradable caminada.

Inici i final del recorregut d'avui.