Caminada I-309 (Ripollès)

42.2707,2.2108Clica per veure'n la ubicació. Aparcament de Coll de Jou (Ogassa)
Coll de muntanya molt ben definit entre la Serra Cavallera i la Serra de Sant Amanç, travessat per la pista asfaltada que uneix Bruguera amb la carretera C26 a l'alçada de la Colònia Estevenell (Vall de Camprodon). Disposa d'un petit refugi obert, el Refugi de Sant Jordi, continuant en direcció est.
Aquest coll pot és un bon punt de partida per pujar al cim del Taga de 2.040 metres i també al Puig de Sant Amanç de 1.849 metres.

Estem a l'aparcament de Coll de Jou. D'aquí estant, si mirem al sud i per sota nostre, veiem a una banda el refugi de Sant Jordi i a l'altra un dipòsit d'aigua per als incendis. El camí que surt davant nostre, a l'altra costat d ela pista duu en només 100 metres a la font de Coll de Jou o de la Rata, aplacem la seva visita a la tornada.

Engeguem doncs la caminada. Prenem la pista cimentada a l'esquerra, en direcció a Bruguera. Quan portem només 225 metres trobem uns cartells informatius a mà esquerra que ens assenyalen la direcció a seguir per pujar a El Taga, el nostre objectiu d'avui.

A mà dreta de la pista veiem un pal informatiu que ens recorda on estem, al coll de Jou. Aquí abandonem la pista i prenem el corriol que surt per la dreta en direcció nord.

Guanyem alçada ràpidament tot resseguint un filat pel bestiar que ens acompanyarà bona estona a l'esquerra i que separa els municipis de Ribes de Fresser i Ogassa.

Si mirem enrere podem veure el coll de Jou a sota nostre.

Endavant ja albirem a la llunyania la característica creu groga del cim est de El Taga.

Unes àmplies vistes a l'oest.

Mig quilòmetre més amunt s'arriba a un petit planell, el pla de Cabanes (42.2736,2.2084)Clica per veure'n la ubicació. . Aquí hem canviat lleugerament l'orientació, adreçant-nos al nord-est

Enrere ens dona una altra perspectiva del pla de Cabanes.

Acabat el petit pla, es remunta el fort pendent sempre cap al nord i es passa pel Jaçal de Mitjavila (42.2755,2.2103)Clica per veure'n la ubicació. .

250 metres més endavant traspassem una tanca i uns 325 metres després una segona. Una seixantena de metres a continuació anem a parar a un camí transversal que ens talla; a la dreta baixaríem a Sant Martí d'Ogassa, nosaltres fem a l'esquerra, en sentit oest. Aquí se'ns obren les vistes a l'altra vessant de la muntanya.

El curt tram que ve a continuació s'enfila per les roques, gens difícil. De seguida podem gaudir d'una excel·lent vista del sector nord. El poblet que veiem sota nostre és Pardines.

Us deixo una panoràmica.

350 metres després de deixar l'últim encreuament, assolim el cim est de El Taga.

42.2808,2.2099Clica per veure'n la ubicació. El Taga (Cim est)
Si no la muntanya més representativa de la comarca, sí la més popular. Dalt s'albira una àmplia panoràmica de l'entorn muntanyenc que abasta gran part dels Pirineus Orientals, el Canigó, el Montseny, Montserrat, el Pedraforca i les valls més properes del Ripollès.
Al cim hi ha una creu espectacular de color groc amb una placa del Centre Excursionista de Sant Joan de les Abadesses, un vèrtex geodèsic i una taula d'obra.

Seguint 200 metres més en direcció nord-oest per un caminet planer que ens aboca al cim oest de El Taga.

42.2819,2.2080Clica per veure'n la ubicació. El Taga (Cim oest)
Magnífiques vistes sobre els Pirineus i la Serra Cavallera.

Tornem a coll de Jou desfent el mateix camí. Una imatge de la tornada.

Ja albirem coll de Jou.

Arribant a l'aparcament.

Un cop som a l'aparcament, prenem un caminet que surt per l'esquerra i que en un centenar de metres ens aboca a la font de Coll de Jou o de la Rata, on podrem refrescar-nos.

42.2715,2.2104Clica per veure'n la ubicació. Font de Coll de Jou o de la Rata
La font queda en una petita esplanada acompanyada d'un llarg abeurador pel bestiar. Davant de la font hi ha una tanca de fusta per reduir els animals i aplegar-los.
En quan a la font, es tracta d'una generosa sortida d'aigua del marge a través d'un broc metàl·lic que omple una gran pica d'obra arrebossada. L'aigua sobrant, a través d'una mànega de plàstic, alimenta un llarg abeurador situat a la dreta.

Vista la font i ben fresquets, tornem a l'aparcament i donem per ben finalitzada l'excursió d'avui.

42.2707,2.2108Clica per veure'n la ubicació. Aparcament de Coll de Jou (Ogassa)