Caminada I-311 (Capcir)

42.5594,2.0031Clica per veure'n la ubicació. Parada Bus Les Bulloses (Els Angles)

Avui vaig molt ben acompanyat pel Quim, la Gemma, l'Anna, la Cris, l'Andreu amb la petita Aina a l'esquena i la Núria.

Al baixar de l'autobús, seguim per la carretera asfaltada en direcció nord. De seguida passem per sota de l'alberg del Carlit que ens queda a mà dreta i tot seguit som a la presa del llac de les Bulloses, el primer del 9 que avui tindrem l'oportunitat de conèixer.

42.5611,2.0005Clica per veure'n la ubicació. Llac de Les Bulloses
L'estany o llac de les Bulloses era un seguit d'aiguamolls i basses que s'estenien des del peu del puig Peric, on neix el riu, fins més al sud de la latitud del Carlit. S'aprofità una presa construïda entre el 1903 i el 1910 per a proveir electricitat al Tren Groc i per a regular el cabal del Tet. S'alimenta del riu Grava, un l'afluent del Tet. Situat a 2.016 metres d'altitud, la riba occidental pertany al terme d'Angostrina i Vilanova de les Escaldes i l'oriental al terme de Els Angles. Es troba al peu del Carlit i els Peric, envoltat per un conjunt d'estanys. Representa un paratge natural de gran interès, declarat espai natural protegit al juny de 1976.

Travessem els 350 metres de la presa de l'embassament. A mitja presa hi ha un mirador amb una placa que ens recorda l'any de construcció.

Un cop a l'altra banda anem a parar a una bifurcació; defugim el brancal de l'esquerra que baixa a un aparcament i també és el començament d'una ruta alternativa dels cinc estanys del sud. Nosaltres prenem el camí de la dreta. Després d'una marrada ascendent d'uns 300 metres som davant de l'hotel Les Bones Hores que deixem a la dreta.

Aquí podrem iniciar la ruta dels 9 o dels 12 llacs. Les dues engeguen al mateix punt, són de baixa dificultat i comparteixen part del traçat amb la mateixa ruta que accedeix al pic del Carlit. Amb la ruta dels 9 llacs, que és la que nosaltres farem, no hi ha pèrdua possible si s'està atent a la senyalització. Per fer-la necessitarem entre 2 i 3 hores a pas tranquil. L'itinerari és circular en sentit anti-horari, els primers 1,2 quilòmetres comparteixen anada i tornada i és apte per a gairebé totes les edats i condicions físiques. A l'esquerra de la façana de l'Hotel Bones Hores, veureu els senyals de l'itinerari i el sender ben marcat.

El camí de seguida s'enfila en direcció nord-oest per una zona que combina bosc i clarianes. Al començament passarem per damunt de pedres i arrels, fins i tot hi ha un tram on hi ha una passera de fusta per ajudar-nos. El sender està molt ben traçat i va guanyant alçada progressivament. De tant en tant se'ns obren vistes al llac de les Bulloses que ja veiem a la llunyania sota nostre, envoltat de boscos de pi negre.

Aproximadament 1,2 quilòmetres des de l'hotel arribem a una bifurcació amb un pal informatiu i diferents rètols.

Fins aquí ha durat el tram compartit d'anada i tornada. Ara nosaltres prenem el brancal de la dreta i tornarem pel de l'esquerra. Un centenar de metres més endavant ens trobem un cartell de fusta indicant-nos que som a l'estany del Viver.

42.5652,1.9841Clica per veure'n la ubicació. Estany del Viver
Profunditat 10 m, superfície 3 hectàrees

Voregem un tros d'estany deixant-lo a la dreta i continuem seguint les franges grogues que sovintegen. Avancem en lleugera pujada i sentit nord-oest per més prats que no pas bosc.

Al cap de 1,3 quilòmetres després d'haver deixat l'hotel enrere arribem a l'estany de les Dugues i també el punt més alt de la ruta d'avui.

42.5743,1.9742Clica per veure'n la ubicació. Estany de les Dugues

A partir d'aquí canviem el sentit del nostre caminar i ens adrecem a l'esquerra, en direcció sud-oest. Iniciem el descens cap a l'estany de Vallell, el qual assolim en no res.

42.5734,1.9707Clica per veure'n la ubicació. Estany de Vallell

El Carlit i els dos Peric emergeixen davant nostre, tant a prop i tant lluny.

Voregem l'estany que ens queda a la dreta i quan som al final ens trobem amb una cruïlla de camins; rebutgem el que surt per la dreta que puja al Carlit i segueix la ruta dels 12 llacs, també obviem el brancal que se'n va per l'esquerra escurçant la ruta, nosaltres seguim de front, en sentit sud, tot seguint el riuet que ha format el desguàs de l'estany i que ens acompanya a la dreta. A sota us deixo una imatge mirant enrere.

250 metres més avall veiem una passera de fusta per creuer el rierol.

Des d'aquí estant ja albirem el proper dels estanys, l'estany Llong.

200 metres després trobem una segona passera de fusta i tot seguit som als peus de l'estany Llong.

42.5689,1.9672Clica per veure'n la ubicació. Estany Llong
Estany molt bonic, amb una illeta al mig.

Ens allunyem de l'estany Llong seguint direcció sud durant 650 metres, fins que som a l'estany Llat.

42.5634,1.9694Clica per veure'n la ubicació. Estany Llat
A la riba nord d'aquest estany hi ha el petit refugi lliure anomenat dels germans Aymar.

En aquest estany vam fer parada per dinar i aprofitar per refrescar-nos posant els peus en remull. També vam tenir la companyia d'un grup de cavalls.

Aquí vam perdre les marques però finalment les vam recuperar. Es tracta de vorejar un tros d'estany i després adreçar-nos a l'esquerra, en direcció més aviat est. Al cap de mig quilòmetres som a la riba sud de l'estany Sec.

42.5624,1.9777Clica per veure'n la ubicació. Estany Sec

Un cop a la part més al sud d'aquest estany, cal seguir 75 metres el camí ample a la dreta i trencar a l'esquerra per un corriol més estret que marxa en direcció nord, vorejant l'estany Sec per la seva riba est però a certa alçada. 350 metres més endavant anem a parar a un camí que ens talla i que fem a la dreta. Pocs metres per sota ens queda l'estany de la Comassa.

42.5651,1.9786Clica per veure'n la ubicació. Estany de la Comassa

Deixem l'estany de la Comassa i continuem pel camí en direcció nord-est durant 250 metres, després s'encara al sud-est. 175 metres més endavant ja veiem a la dreta el rètol que ens anuncia l'últim dels estanys, el Negre. Només hem d'apropar-nos, resta a un centenar de metres.

42.5630,1.9839Clica per veure'n la ubicació. Estany Negre

Tornem al camí principal i 150 metres més enllà som a la bifurcació on a l'anada hem decidit si fèiem la ruta en sentit horari o a l'inrevés. A partir d'aquí ens queda desfer el camí d'anada, uns 1,2 quilòmetres fins l'hotel on podrem gaudir d'una beguda ben fresca. Després travessar la presa i anar a la parada del bus.

42.5594,2.0031Clica per veure'n la ubicació. Parada Bus Les Bulloses

Ara l'autobús ens retorna a l'aparcament on tenim estacionat els cotxes.