Caminada I-314 (Vallès Oriental i Occidental)

41.6328,2.1497Clica per veure'n la ubicació. Can Picanyol (Caldes de Montbui)

Caminem per l'antic Camí de Sentmenat que marxa en direcció ponent, una ampla i planera pista forestal, tot seguint el GR i el PR. Quan s'acaba l'últim camp, abans d'entrar al bosc, trobem una pujadeta amb un pal informatiu.

Aquí abandonem la pista principal i girem envers l'esquerra per un camí carreter descendent, però compte, que només 25 metres després ens desviem a la dreta per un corriol que baixa a buscar la riera, la qual assolim de seguida i la travessem a gual, està eixuta. Davant ens queda la font acompanyada de les característiques escales que li donen el nom.

41.6324,2.1494Clica per veure'n la ubicació. Font de les Escales
Font d'aigua natural que surt de la part baixa del marge i que raja a través d'un broc de ferro. No té pica, només unes pedres del lloc col·locades al voltant formant un bassal semicircular que retenen una mica l'aigua. Després s'escola fins la riera de Codonys que hi ha a tocar. Diuen que l'aigua és molt bona.
El seu nom és degut a una llarga escala amb 69 esglaons, feta d'obra amb maons, muntada hàbilment resseguint les formes sinuoses del vessant i que permet salvar el fort desnivell del fondal a la represa del camí, que retorna revoltant per dalt.
La memòria històrica recorda que pels volts dels anys 50, aquest indret fou arranjat pels propietaris de Can Corró, per poder accedir-hi fàcilment des de la casa pairal i constava d'una taula amb bancs de pedra, la fonteta i els accessos graonats per ambdós costats del rierol. Això explica al visitant l'existència d'aquesta misteriosa i insòlita escala al bell mig del bosc.
Primerament, l'indret va rebre el nom de la font d'en Cabot, que devia prendre el seu nom de l'antic mas Cabot. Més tard, es va anomenar font del Roure i al cap del temps es va donar a conèixer com la font de la Taula, encara que malauradament ja no hi ha taula ni res, degut als estralls causats pels aiguats dels anys 60, que ho van malmetre. Malgrat tots els noms que han posat a aquesta font, actualment aquest lloc es coneix popularment també com la font de les Escales, ja que les escales encara es poden apreciar i utilitzar.

Ens enfilem per les escales que pugen pel costat dret de la font i un cop a dalt sortim a una pista ampla que ens talla. A l'esquerra hi ha una bigueta informativa de fusta.

Seguim cap a l'esquerra, en direcció sud, enllaçant de nou amb els GR i el PR, acompanyats de les marques blanques, vermelles i grogues. 150 metres més endavant anem a parar a una altra pista transversal, la qual agafem a la dreta. A mà esquerra deixem una mena d'escultura feta amb pedres penjades d'unes cordes.

Una quarantena de metres després som a la cruïlla de l'antic Roure Gros. Aquí defugim el GR que se'n va per l'esquerra, obviem també un camí que surt d'enfront i nosaltres seguim el PR que puja cap a la dreta. A uns 75 metres a mà esquerra, un xic enlairada respecte del camí, hi ha les runes de l'antiga ermita de Sant Miquel de l'Arn (41.6309,2.1480)Clica per veure'n la ubicació. .

Continuem per la pista de la Torre Roja que marxa planerament en sentit nord-oest. Només una trentena de metres més enllà tenim un pal informatiu que ens avisa que per anar a la Torre Roja, el nostre immediat objectiu, cal abandonar la pista principal i també les marques blanques i grogues del PR i prendre un caminet a l'esquerra, ho fem.

De seguida girem envers la dreta per un corriol que s'enfila fort assenyalat amb marques vermelles als arbres. El camí va guanyant alçada en direcció nord-oest per dins el bosc. De tant en tant se'ns obren vistes a l'esquena.

Mig quilòmetre més amunt assolim el puig on ens dona la benvinguda el torreó de guaita del poblat ibèric de la Torre Roja.

41.6334,2.1429Clica per veure'n la ubicació. Poblat ibèric de Torre Roja
Puig fortificat el nom antic del qual, al segle XIV, era Puig Castellar. El nom de Torre Roja apareix per primera vegada el segle XVI.
El puig està dividit per la línia de terme entre Sentmenat i Caldes. Dalt el pla que forma aquest puig està demostrada l'existència de les restes d'un important poblat ibèric. Actualment els Serveis d'Arqueologia de la Generalitat hi efectuen unes excavacions amb resultats positius. A la part més septentrional del pla, just al tall del vessant de la falda de la muntanya, hi ha les restes d'una torre circular medieval de les anomenades "de guaita". L'obra que configura la base d'aquesta torre té, a la part de llevant, un tros de paret fet amb la tècnica de "l'opus spicatum" (col·locació de les pedres en forma d'espiga o d'espina de peix).

Deixem el poblat a la dreta i seguim planerament pel camí que marxa en direcció nord-oest. A uns 250 metres del poblat ibèric arribem al collet de Torre Roja (41.6353,2.1404)Clica per veure'n la ubicació. , un encreuament de camins.

La nostra propera fita és la font del Xec, podríem anar-hi per l'ampla pista que surt davant nostre a l'esquerra però avui farem una mica més de volta. Així doncs prenem el primer camí que surt a la nostra esquerra, no el segon que és la pista que us deia. El camí carreter és ample al començament i força planer, avança en direcció nord-oest durant uns 350 metres, moment en que gira envers l'esquerra. Al cap de 150 metres som al torrent del Corró, avui sec, el creuem i de seguida arribem a una bifurcació que fem a la dreta. A partir d'aquí ens enfilem per dins el bosc per un corriol costerut i ben marcat, en sentit sud-oest. 300 metres més amunt anem a petar a una pista transversal, la qual prenem a la dreta i en 330 metres som al collet del Català (41.6373,2.1331)Clica per veure'n la ubicació. , una cruïlla important de camins.

Des d'aquí prenem la pista que marxa per l'esquerra, en direcció ponent. 250 metres més endavant ja veiem a mà esquerra un rètol de fusta que ens assenyala el sender per anar a la font del Xec que es troba a uns 35 metres per sota del camí.

41.6368,2.1299Clica per veure'n la ubicació. Font del Xec
La font consisteix en un tub clavat directament al marge per on goteja l'aigua i cau en una pica quadrada feta d'obra rematada amb ciment i arran del terra. Uns metres més avall hi ha una bassa mig derruïda. Damunt la font hi tenim dues petites plaques amb el nom de la font i la data de restauració.

Desfem els prop de 300 metres que ens separen del Collet del Català (41.6373,2.1331)Clica per veure'n la ubicació. .

Ara rebutgem la pista que surt per l'esquerra i també defugim la de més a la dreta, que és per la que hem vingut al començament. Nosaltres prenem la pista central seguint en baixada, els senyals del PR. Inicialment es dirigeix cap el nord, després gira cap a llevant. 450 metres després deixem un trencall a l'esquerra i 400 metres després passem altre cop pel Collet de Torra Roja (41.6353,2.1404)Clica per veure'n la ubicació. .

A la dreta aniríem al poblat ibèric de Torre Roja, nosaltres continuem recte sense deixar les marques grogues i blanques del PR. Al cap d'uns 600 metres, al començament d'una corba de dretes, trobem un pal informatiu que ens diu que a l'esquerra es va al gorg d'en Pèlags.

Abandonem la pista i agafem el camí planer que surt a l'esquerra. Caminem en direcció més aviat nord uns 125 metres, fins que siguem en una petita clariana, la creuem i som en una bifurcació; defugim el brancal de la dreta i seguim pel corriol que engega davant nostre. El camí fa un gir de 180º en baixada. Passem a frec d'una bauma que deixem a la dreta.

Tot seguit passem per damunt d'unes pedres i pocs metres més avall arribem a un petit replà, on a la nostra esquerra queda el gorg d'en Pèlags amb el salt d'aigua i la font homònima.

41.6367,2.1449Clica per veure'n la ubicació. Font del Gorg d'en Pèlags
Font d'aigua que raja directament de la veta que surt naturalment de la muntanya a través d'un broc de canya de riera, enfonsat a l'argila. No hi ha pica, només unes pedres ben col·locades al terra, amb un canaló fet a conseqüència de l'erosió de l'aigua.
Sembla ser que ja es té constància d'aquesta font l'any 1873.
En quan al gorg, es tracta d'un clot pregon en el llit d'un corrent d'aigua, on aquesta s'entolla o alenteix el seu curs format a la riera de Codonys; aquesta riera neix per sota del Pic del Vent i travessa el Pascol. Degut a les pluges, l'aigua va baixant per la roca tot i que no s'observa cap salt d'aigua important, té un estany natural amb una cova on no s'hi pot accedir. Allí on pica el salt, hi ha un metre de fondària aproximadament. El seu fons és sorrenc. A més la gran varietat de substrats litològics, que van des de les pissarres a les calcàries acaba d'afegir una complexitat que es tradueix en l'aparició d'una notable quantitat de comunitats vegetals de les quals destaca la presència d'una important comunitat de degotalls de roca calcària, poc freqüent i d'escassa significació paisatgística però de gran interès per la seva raresa.

Deixem la font a l'esquena i seguim pel corriol planer que surt davant nostre en sentit sud i per dins el bosc. El camí segueix una canalització d'aigua. Al cap de 250 metres arribem a una bifurcació; defugim el brancal que surt per la dreta i prenem el de l'esquerra, que baixa en forta pendent cap el torrent. Un cop al torrent, el creuem i seguim per la dreta, ara el camí és mes suau i marxem en sentit sud-est. 375 metres més endavant anem a parar a una ampla pista que ens talla i que fem a l'esquerra. Aquest és l'antic camí de Sentmenat, per on hem començat l'excursió. Uns 130 metres més endavant hi ha el trencall a la dreta que baixaria a la font de les Escales, nosaltres anem per la pista de l'esquerra fins trobar el cotxe.

41.6328,2.1497Clica per veure'n la ubicació. Can Picanyol (Caldes de Montbui)
    Punt i final d'aquesta ruta.