42.4540,2.0594Clica per veure'n la ubicació. Aparcament dels Banys de Llo (Llo)
Llo és un dels termes municipals més extensos de la baga de l'Alta Cerdanya. Ocupa la vall de la capçalera del Segre, que neix al vessant nord del Puigmal. Al circ de la Culassa, on neix el Segre, hi conflueixen el rec de Coma Dolça, el de la Font del Segre, el de la Font Blanca i el de Finestrelles, entre d'altres. Aigües avall, el riu s'encaixa entre el rocam i dóna lloc a les conegudes gorges del Segre.

El primer que trobem és la bonica església romànica de Sant Fructuós, un bon exemple del romànic cerdà. Un dels dos accessos a l'església el tenim pel no menys vistós cementiri municipal.

42.4545,2.0606Clica per veure'n la ubicació. Església de Sant Fructuós de Llo
Sant Fructuós de Llo és un dels millors exemples del romànic Cerdà. Es tracta d'una església datada al segle XII de planta trapezoïdal d'una sola nau, amb un absis semicircular i dues capelles laterals construïdes al segle XVIII. Té un campanar de cadireta de dos pisos, però el més destacat és la portalada, amb cinc arcades sobreposades, algunes amb columnes i capitells ricament decorats. Al voltant del temple hi ha el cementiri.
Documentada a l'acta de consagració de la Seu d'Urgell de finals del segle X. Guillem Jordà comte de Comtat de Cerdanya la va donar a la canònica de Santa Maria de Cornellà de Conflent l'any 1102. Es van passar tots els drets el 1167 als canonges d'Urgell. La planta de la nau és trapezoïdal amb un absis cobert com la nau, amb una volta apuntada. En ambdós costats de la nau es van construir dues capelles per banda, amb data, segons hi ha inscrit en una finestra, de l'any 1707. A l'exterior, a la part de l'oest hi ha un mur més alt que la resta de l'església que es converteix en el campanar de cadireta, distribuït en dos pisos, al primer amb dos ulls i un al segon. A l'absis es pot veure un fris amb dents d'engranatge, fent de cornisa que l'aguanten dinou mènsules esculpides amb tres cares de personatges, un cap de bou, temes vegetals i geomètrics. Té també una finestra petita amb arquejada decorada amb diversos motius. La porta té cinc arcades, dues sobre columnes de granit i tres sobre bases rectangulars. Els capitells de les columnes són de marbre tallat amb temes de palmells, fulles enroscades i vegetals, executades de manera semblant a les d'Església de Sant Martí d'Ix, Sant Pere d'Olopte i de Santa Eugènia de Saga, totes de la mateixa comarca de la Cerdanya. Els arcs de la porta són de motlura, els quals es troben ornats, amb fulles lineals i altre, amb dotze relleus independents, mostrant a partir del centre de l'arc, una ratapinyada als seus costats uns caps humans i figures de mitges boles totes desiguals.

Ens dirigim cap al nucli urbà de Llo. Passem pel costat de la font de Baix.

42.4549,2.0612Clica per veure'n la ubicació. Font de Baix de Llo
La font queda arrambada al mur de pedra que sustenta la terrassa d'una finca particular. Consisteix en un llarg abeurador de pedra i forma rectangular. A l'esquerra tenim una sortida d'aigua regulada per una aixeta de llautó i a l'altre extrem hi ha el sobreeixidor de plàstic.

Continuem cap al centre del poble pel carrer Cerdanya. 200 metres més amunt passem a frec de la font de les Esteules que queda just al costat d'una parada de bus.

42.4547,2.0636Clica per veure'n la ubicació. Font de les Esteules
La font queda a peu de carrer i arrambada a la paret rocallosa de la muntanya. Dos murs de pedra lligada del país formant angle recte acullen la font. Al capdavall de la paret més estreta és on hi trobem el brollador; és una aixeta de llautó collada en una mena de teula vermella disposada en vertical, amb el lleó representatiu de l'escut del poble en relleu a la part baixa. A sota recull l'aigua un llarg abeurador o safareig de pedra.

De seguida tombem a la dreta cap el carrer d'Alione. Una mica més amunt seguim pel carrer Dret o del Roqueter per enfilar per les escales.

S'acaben les escales i continuem a la dreta pel carrer del Castell que està asfaltat.

Abans de sortir del poble veiem un cartell que ens assenyala el "Bucle du Lion" que nosaltres seguirem tothora.

En no res som a la font de la Monje.

42.4540,2.0670Clica per veure'n la ubicació. Font de la Monje
Bonica font integrada en el mur de pedra que sustenta les terres. El seu frontal és un pedró allargat de granit disposat en vertical. Del mig brolla l'aigua a través d'una aixeta de llautó, cau a una primera pica allargada de pedra buidada, passa a una altra d'iguals característiques però situada a un nivell inferior i desguassa a un enreixat de ferro.
Crida l'atenció l'alçada de la font respecte el paviment, molt alta; per poder beure aigua cal enfilar-se. Possiblement es va rebaixar el carrer en algun arranjament tot mantenint la posició primitiva de la font.
En quan al nom de la font, Monje, no ens deixa indiferents, sona un xic estrany. M'atreviria a deduir que la e final ha estat una malformació del mot monja.

S'acaba l'asfalt i comença la pujada forta fins a Sant Feliu. Es tracta d'una pujada continuada i exigent de 450 metres de longitud fins arribar al coll, seguint sempre les marques blaves.

Enrere veiem la torre del Vaqueró i a sota el poble de Llo.

Continuem guanyant alçada amb excel·lents vistes enrere.

400 metres més amunt trobem un cartell informatiu que ens explica com es va formar la falla de Finestrelles 400 metres més amunt trobem un cartell informatiu que ens explica com es va formar la falla de Finestrelles (42.4508,2.0702)Clica per veure'n la ubicació. .

Uns metres més enllà assolim finalment el coll. D'aquí estant podem anar a la dreta i pujar fins les restes de l'església de Sant Feliu de Castellvell, també podríem seguir recte per l'ample vial que marxa en sentit sud-est fins Mas Patiràs o bé a l'esquerra seguint les franges de color blau. Prenem aquesta última opció, en sentit est.

Entrem dins un bosc i hem de seguir el sender tot guiant-nos de marques blaves pintades a diferents llocs. Arribem a un pla, és el Clot Fornet (42.4485,2.0777)Clica per veure'n la ubicació. .

El rastre del camí es perd. Hem de travessar el prat. Passem pel costat d'una cabana de pastor i una antiga bassa. Una mica més endavant retrobem el camí. Arribem a una bifurcació. Ja som a la part més alta de la ruta, prenem direcció al Port de Llo, a l'esquerra (42.4483,2.0821)Clica per veure'n la ubicació. ..

Tot seguit trobem el cartell del Bucle du Lion de Llo. Comença la baixada.

Ara tenim un tram força recte i que planeja amb una mica de pendent. Podem anar gaudint d'unes molt bones vistes de la vall.

450 metres després de l'últim encreuament trobem aquesta senzilla però agraïda font a peu del camí.

42.4523,2.0826Clica per veure'n la ubicació. Font del Camí del Port de Llo
Es tracta d'un munt de pedres amuntegades de dins del qual surt un tub de plàstic per on raja l'aigua generosament que cau directament al terra.

800 metres més avall som al coll de Juvell (42.4585,2.0800)Clica per veure'n la ubicació. .

Continuem baixant i 400 metres més tard passem una tanca de ferro amb marca blava (42.4617,2.0805)Clica per veure'n la ubicació. .

Anem seguint la pista que a banda d'alguna ziga-zaga, poc a poc va girant cap a l'esquerra.

Mig quilòmetre més avall travessem una altra tanca pel bestiar (42.4631,2.0791)Clica per veure'n la ubicació. . Veiem la planta tèrmica de més a prop.

Anem ara en direcció oest, seguim la pista i ens dirigim cap a la carretera d'Eina. Tombem a l'esquerra en direcció a Llo. 300 metres més endavant prenem una pista a mà esquerra que comença al costat de la carretera, amb un rètol de fusta.

Tot i que sembla que pugi, el camí de seguida planeja i aviat comença a baixar fins a Llo. A la dreta se'ns obre un gran camp ben conreat.

Mig quilòmetres després arribem de nou a la carretera, la travessem per continuar pel sender de l'altra banda. De seguida tornem a creuar la carretera i seguim pel carrer que hi ha a sota.

Travessem el carrer i seguim per on marca el cartell. Val a dir, que un cop dins el poble podem seguir diferents camins fins arribar a l'altra banda del poble. Seguim baixant pels carrers de Llo. Aviat trobem a mà esquerra la font d'en MIqueló.

42.4551,2.0649Clica per veure'n la ubicació. Font d'en Miqueló
La font queda en un racó que forma el mur de pedra que sustenta el marge, amb un petit muret d'un pam d'alçada que la delimita i la separa de la vorera del carrer. La sortida d'aigua la trobem a la part baixa de la paret a través d'un gruixut broc de fusta amb una argolla de ferro que l'encercla per tal que no s'esberli. L'aigua cau a un bassal enclotat mig metre per sota del nivell de la vorera, on dos esglaons ens permeten accedir-hi. Damunt el brollador queda el registre metàl·lic que dóna accés a la cisterna de captació que queda integrada en el mur. Si obrim el registre podrem veure el seu interior on hi observarem una cavitat a la roca plena d'aigua. Al capdamunt del frontal hi ha collada una llosa de pedra amb el nom de la font gravat.

Una mica més avall enllacem amb el carrer Cerdanya que ens durà al punt d'inici.

42.4540,2.0594Clica per veure'n la ubicació. Aparcament dels Banys de Llo (Llo)

Inici i final del recorregut d'avui.