Caminada I-337 (Pallars Sobirà)

42.5822,1.0112Clica per veure'n la ubicació. Aparcament de l'Estany de Sant Maurici (Espot)
El Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici està situat al bell mig de la serralada dels Pirineus, amb altituds que oscil·len entre els 1.200 i els 3.000 metres, format per un conjunt espectacular de pics esmolats i crestes vertiginoses, boscos frondosos i prats verds, on l'aigua, amb més de 200 estanys i nombrosos rius, barrancs i zones humides n'és la protagonista.

Només baixar-nos del taxi ens trobem amb la silueta dels Encantats.

Una passarel·la de fusta en condueix a peus de l'estany de Sant Maurici.

42.5816,1.0082Clica per veure'n la ubicació. Estany de Sant Maurici
L'estany de Sant Maurici és un llac pirinenc situat dins del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Té una superfície de 0.215 km², que equival a 21,5 hectàrees. Fa uns 100 metres de llarg per uns 200 d'ample, amb un volum d'aigua d'uns 2,6 Hm³, gràcies a una petita presa construïda per augmentar la seva capacitat.
És situat davant de la majestuosa muntanya dels Encantats (2.748 m) i al fons d'un circ d'origen glacial. Rep les aigües dels rius i torrents de Ratera, del Portarró i de Subenuix, mentre que el seu emissari, el riu Escrita, drena la vall d'Espot fins a la Noguera Pallaresa. L'estany és el més conegut i important de la vall.
Prop de l'estany, envoltat de boscos de pi negre i d'un bell paisatge de muntanya, hi ha l'ermita de Sant Maurici (1 841 m; bastida modernament sobre una construcció més antiga), un refugi militar (abandonat) i una presa hidroelèctrica que segueix la riba sud-est. En surt un canal de 6,2 km de llarg que aporta l'aigua a un dipòsit regulador; d'allí una canonada d'1,25 km de llarg la condueix a la central de Sant Maurici (juntament amb l'aigua de la central de Lladres), situada vora Espot de Dalt, a la riba dreta del riu Escrita. El salt des de l'estany és de 579 m, la potència instal·lada de 15543 kW i la producció de 35,9 a 54 MWh.

Iniciem la caminada en sentit ponent. Al cap de només 50 metres som a la font de Sant Maurici.

42.5821,1.0097Clica per veure'n la ubicació. Font de Sant Maurici
La font és una paret de pedres amorterades adossada al marge. Del capdamunt surt un broc de pedra per on brolla generosament un bon doll d’aigua que cau a un enreixat de ferro per on desguassa.

Voregem l'estany de Sant Maurici per la seva riba esquerra. Les muntanyes es reflecteixen a les quietes aigües verdoses.

Transitem immersos en el bosc que el circumda, on hi predominen els avets.

És un corriol lleugerament ascendent sense cap dificultat. De tant en tant hi ha habilitades unes passeres de fusta.

1,1 quilòmetres més enllà som sota la cascada de Ratera (42.5859,0.9990)Clica per veure'n la ubicació. .

El nostre corriol segueix per la dreta, pujant per escales i fent ziga-zagues.

Poc més amunt tenim l'oportunitat de contemplar la cascada des de dalt.

Després de la cascada el corriol segueix guanyant alçada acompanyats per unes biguetes de fusta amb una franja groga.

Travessem una petita tartera.

Finalment el corriol desemboca a la pista, la qual prenem a l'esquerra. Hi ha taxis que segueixen el recorregut pujant gent fins el refugi d'Amitges, després poden baixar caminant o tornar amb taxi, d'aquesta manera és un passeig tranquil gairebé sense esforç.

Mig quilòmetre per la pista i arribem a l'estany de Ratera (42.5896,0.9932)Clica per veure'n la ubicació. .

A l'estany de Ratera, per no haver patit obres de regulació hidroelèctrica, s'hi pot trobar el ranuncle aquàtic, una herba que té dos tipus de fulles diferents. Les fulles submergides són profundament dividides en segments filiformes; en canvi, les que estan al capdamunt de les tiges són planes i arrodonides, amb 3-5 lòbuls.

La pista segueix en direcció més aviat nord-oest amb l'estany de Ratera a la dreta.

Després d'haver deixat enrere l'estany de Ratera la pista continua en lleugera pujada.

150 metres després trobem una bifurcació amb un pal informatiu; a la dreta segueix la pista que puja al refugi Amitges i que farem servir més tard per tornar. A l'esquerra surt un camí al mirador i al refugi d'Amitges per un camí més llarg, estret i bonic.

A sota a la dreta ens queda l'estanyol de Ratera (42.5899,0.9892)Clica per veure'n la ubicació. .

350 metres després de l'anterior bifurcació arribem a una altra.

Per la dreta surt el camí que després ens conduirà al refugi d'Amitges, però abans ens acostem al Mirador de l'Estany (42.5864,0.9877)Clica per veure'n la ubicació. que està indicat. No requereix més que 350 metres per un camí planer en sentit sud.

El mirador és un balcó sobre l'estant de Sant Maurici, a 2.175 metres d'alçada, envoltat de muntanyes, destacant la cridanera silueta dels Encantats. És una imatge molt bonica, si el dia és clar.

Un cop hem gaudit de les vistes des del mirador, reculem.

Després de 350 metres arribem de nou a la intersecció. La prenem a l'esquerra, cap al refugi d'Amitges.

Prosseguim la ruta pel corriol angost que puja en sentit nord per la gola de la Vall de Ratera. Una passera de fusta ens ajuda.

Al cap de 175 metres travessem el barranc de Ratera per un pontet fet amb un parell de troncs.

A l'altra banda girem envers l'esquerra, adreçant-nos al nord-oest per la Vall de Ratera alhora que seguim unes biguetes de fusta amb franges blanques i vermelles. Albirem de lluny l'estany de les Obagues de Ratera.

Mig quilòmetre després del pontet assolim un petit promontori amb un pal assenyalant-nos el GR-11.

Tot seguit som damunt de l'estany de les Obagues de Ratera (42.5917,0.9799)Clica per veure'n la ubicació. , una verda superfície d'aigua tancada pel Portarró.

Poc després trobem un rètol que ens anuncia abandonem el GR que segueix per l'esquerra, nosaltres girem envers la dreta, cap al refugi d'Amitges.

Anem fent alguna llaçada. Unes marques grogues ens acompanyen. A sota l'estany de les Obagues de Ratera.

En aquest següent tram voregem una altra gola, la que allotja l'estany Ratera que hem vist abans, encara que ara a més altitud és molt més pedregosa.

Albirem el refugi d'Amitges i la pendent pista que hi condueix.

Nosaltres seguirem pel corriol gairebé paral·lel a la pista que ens permet assolir el refugi després d'una nova pujada.

42.5966,0.9847Clica per veure'n la ubicació. Refugi d'Amitges
El refugi Amitges és un edifici de pedra amb terrassa panoràmica a 2.365 m d'alçada, on es pot dormir i menjar. Ocupa l'edifici remodelat de la caseta que aixoplugava els obrers que van construir la presa del llac a mitjans del segle XX. El refugi es localitza al circuit per etapes Carros de Foc que recorre el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany Sant Maurici i se situa sobre l'Estany Amitges, que està represat.

Ens envolta un paisatge muntanyós amb munts de pics al voltant, com els Pics Saboredo i Bassiero. Tot i això, la mirada no pot evitar centrar-se en una agulla punxeguda. La seva atraient figura s'eleva sobre el Llac Amitges. Es tracta de les Agulles d'Amitges.

Tres llacs més se situen a escassa distància, i l'oportunitat de conèixer-los es presenta en safata. Una pista que surt del darrera del refugi ens apropa en 400 metres a estany dels Barbs (42.5991,0.9809)Clica per veure'n la ubicació. .

A escassos 100 metres al nord ens queda l'estany de la Munyidera (42.6003,0.9812)Clica per veure'n la ubicació. .

Des d'aquí podem veure'ls tots dos; a l'esquerra l'estany dels Barbs, a la dreta el de la Munyidera.

D'aquí estant reculem 375 metres. Veiem el refugi sota nostra i una bona panoràmica.

Abans d'arribar de nou al refugi trenquem a l'esquerra per conèixer l'estany Gran d'Amitges (42.5981,0.9860)Clica per veure'n la ubicació. , que resta a només 150 metres.

L'estany Gran d'Amitges està situat a la Coma d'Amitges, entre la cresta de Bassiero, les Agulles d'Amitges i el refugi d'Amitges. Queda situat a uns 15 metres de desnivell més avall dels estanys dels Barbs i de la Munyidera, que desguassen en ell. 2.362 m d'altitud i té una superfície de 6,63 ha. Inclou una petita presa que forma el pantà dels Llacs d'Espot.

És una meravella veure la forma allargada d'aquest darrer estany amb les Agulles d'Amitges emergint de cara.

Tornem a enllaçar amb el camí que ens torna al refugi.

Es pot tornar desfent el camí d'anada o seguint l'ampla pista principal. Nosaltres triem aquesta segona opció. La pista ofereix vistes variables i interessants, podem veure el conjunt de petits estanys de la Llosa a la llunyania.

Uns 600 metres més avall del refugi hi ha la font d'Amitges.

42.5948,0.9829Clica per veure'n la ubicació. Font d'Amitges
Bonica i cabalosa font d'alta muntanya.  Es tracta d'una petita paret de pedra seca que reté les terres del marge i alhora serveix de petit dipòsit de reserva. Al capdamunt hi ha el broc de fusta per on raja generosament l'aigua que cau directament al terra i s'escola pista avall.

Seguint la pista, uns 600 metres més avall, som a l'alçada del l'estany de la Bassa o la Cabana (42.5926,0.9872)Clica per veure'n la ubicació. (s'anomena així per una gran roca que fa una petita balma que es va condicionar per donar aixopluc) que ens queda a l'esquerra.

Mig quilòmetre més endavant som en un encreuament de camins; recordeu que quan hem pujat l'hem obviat i hem seguit direcció al mirador, ara el prenem a l'esquerra, retrobant la pista inicial, en sentit més aviat sud-est. A partir d'aquí desfem el camí que hem fet a l'anada; passarem a frec de l'estany de Ratera, farem un tros més de pista, ens desviarem a la dreta pel corriol que baixa a la cascada de Ratera i d'aquí a l'estany de Sant Maurici, on donarem per finalitzada aquesta interessant excursió.