Cim de Coma Morera (Osseja) - Coll de la Bassa - Font del Picassó - Coll de la Creu de Meians - Collet de Sant Salvador - Pla de les Salines - Pla de l'Ovella Morta - Cim de Coma Morera

DistànciaDuradaAlçada mínimaAlçada màximaDesnivell pujantDesnivell baixantDificultatSenyalitzatPunts d'aiguaData de l'excursió
5.7 Km1h 35'1,993 m2,219 m279 m279 mFàcilA tramsSi7-08-2015

WikilocWikilocGoogleMapsGoogleMapsClica una de les icones de l'esquerra per descarregar-te el TRACK de la caminada.

Introducció:

Curta però interessant excursió al voltant del cim de Coma Morera on gaudirem de grans prats a força alçària, turons de còmode accés i panorames extensos. Prendrem com a punt de partida el cim de Coma Morera, seguirem prat a través fins el coll de la Bassa, resseguirem un tram de l'antic camí dels Contrabandistes que porta d'Osseja a Castellar de n'Hug on hi trobarem diferents surgències d'aigua i la font del Picassó. Ens atansarem al coll de la Creu de Meians, lloc estratègic i punt fronterer per on hi passa el GR-11 que ve de Planoles, puja cap a Dòrria i se'n va cap a Puigcerdà. Creuarem el filat que separa els dos estats i emprendrem la marxa en sentit nord-est, passant pel collet de Sant Salvador, per atènyer al pla de les Salines, un extens altiplà de prats ondulats i esglaonats amb una alçada mitjana de 2.200 metres. Des d'aquí creuarem altra cop la tanca divisòria i farem un tomb pel pla de l'Ovella Morta per tornar finalment al punt d'origen.

Totes les petites surgències d'aigua que hem trobat en el tram que va del coll de la Bassa al coll de la Creu de Meians rajaven, també la font del Picassó.

Per atansar-nos al cim de Coma Morera cal situar-nos al sud-est del poble d'Osseja per la carretera de Vallcebollera i trencar a la dreta, tot seguint els cartells que indiquen "Route Forestière" i que ens conduiran al costat d'un càmping, just on comença una pista cimentada molt ben assenyalada. Anirem remuntant la pista que en fortes llaçades s'enfila muntanya amunt pel serrat de les Roques Blanques en direcció més aviat sud-est. Al cap d'uns 3,5 quilòmetres des del càmping travessem el replà de la Serra on hi trobem la Font de Monnier, entrem als boscos de l'Artiga de Dalt i uns 2 quilòmetres més amunt, quan som sota el serrat dels Lladres, la pista es bifurca (les dues variants s'uneixen bastant més amunt, al coll de Pradelles; una transcorre per la jaça de l'Orri de l'Andreu i l'altra per la jaça de les Corones). El camí més curt és per l'esquerra, en direcció a la jaça de les Corones, que ens queda uns 3,6 quilòmetres més endavant, on hi trobarem un pla extens amb un refugi i una zona de lleure amb una bonica font. Quilòmetre i mig després arribem al coll de Pradelles on s'uneixen les dues variants. A partir d'aquí, després d'unes darreres marrades i 3,5 quilòmetres més, arriben a una cota ja força elevada i fora del bosc per atènyer els prats del cim de Coma Morera, on s'acaba la pista cimentada i un senyal de prohibició ens impedeix continuar. Total uns 14 quilòmetres de pista en bon estat de conservació. Deixem el cotxe dins un espaiós aparcament barrat al pas del bestiar.

Ens trobem en una zona d'alta muntanya. Cal doncs ser prudent i estar preparat per un canvi de temps sobtat.