Font del Pi

Estana (Cerdanya)
Alçada:1,853 m
Última visita:Agost 2020
I-062  Clica per enllaçar amb la caminada I-062. I-159  Clica per enllaçar amb la caminada I-159. I-226  Clica per enllaçar amb la caminada I-226. I-299  Clica per enllaçar amb la caminada I-299.

La localitzem dins el bosc, a l'extrem sud del Prat de Cadí, un dels indrets més bells de la Cerdanya; paratge idíl·lic de gran bellesa, de ben segur la zona més emblemàtica del Cadí, situat al peu mateix de la muralla nord de la serra homònima.

Per accedir-hi cal situar-nos al bonic poble d'Estana i allí prendre en sentit sud el sender PR-C-121 que ens durà a Prat de Cadí. L'itinerari, d'uns 3 quilòmetres de recorregut i uns 350 metres de desnivell positiu, està ben assenyalat amb les corresponents franges blanques i grogues.

Un cop arribats a Estana, creuem el nucli urbà pel carrer Major en direcció sud. De seguida s'acaben les cases i continuem en el mateix sentit per una ampla pista de terra. Uns 450 metres més enllà trobem la font de Coll de Pallers al costat d'una petita zona d'esbarjo i només 100 metres més endavant arribem al Coll de Pallers, amb un pal indicador que ens ho confirma. Si és d'hora podrem estacionar el vehicle en una esplanada que queda a la dreta habilitada com aparcament. Des d'aquí ens endinsem per un seguit de boscos i collets fins que arribarem, 3 quilòmetres més amunt, a Prat de Cadí. Travessem el prat en sentit sud i un cop a l'altra banda ens endinsem altre cop al bosc tot seguint les marques blanques i grogues durant una cinquantena de metres, fins que trobem enlairada a la nostra dreta la font del Pi. Cal buscar-la perquè no sembla evident a primera vista, però la reconeixerem quan veiem un seguit d'abeuradors metàl·lics.

El nom li ve donat perquè ha crescut un pi a sobre de manera que sembla nodrir-la. Actualment està canalitzada fins 3 o 4 metres més avall, on s'hi ha construït un muret fet amb un munt de pedres amuntegades que subjecten el tub de plàstic per on brolla l'aigua, el qual omple un primer abeurador metàl·lic i d'aquest es traspassa a vuit de consecutius disposats en renglera, l'un a continuació de l'altre. Per l'últim d'ells sobreeix l'aigua que és abocada al terra escolant-se muntanya avall fins que forma aiguabarreig amb el torrent que baixa de la Canal del Cristall.

La font, al límit entre prat i bosc, ens refrescarà prou per poder admirar l'excel·lent paisatge que se'ns obre al pla.

Vora la font discorre el sender lineal PR-C-121, que enllaça la població d'Estana amb la carena de la serra del Cadí. A poca distància d'aquí, el camí s'enfila en pendent vertical per una de les canals de la cara nord del Cadí.