Font de la Teula

Santa Maria de Martorelles (Vallès Oriental)
Última visita:Octubre 2021
I-002  Clica per enllaçar amb la caminada I-002. I-003  Clica per enllaçar amb la caminada I-003. I-015  Clica per enllaçar amb la caminada I-015. I-016  Clica per enllaçar amb la caminada I-016. I-030  Clica per enllaçar amb la caminada I-030. I-043  Clica per enllaçar amb la caminada I-043. I-093  Clica per enllaçar amb la caminada I-093. I-117  Clica per enllaçar amb la caminada I-117. I-125  Clica per enllaçar amb la caminada I-125. I-127  Clica per enllaçar amb la caminada I-127. I-138  Clica per enllaçar amb la caminada I-138. I-152  Clica per enllaçar amb la caminada I-152. I-164  Clica per enllaçar amb la caminada I-164. I-172  Clica per enllaçar amb la caminada I-172. I-198  Clica per enllaçar amb la caminada I-198. I-217  Clica per enllaçar amb la caminada I-217. I-239  Clica per enllaçar amb la caminada I-239.

La localitzem dins el bosc, a l'extrem sud-est del terme municipal de Santa Maria de Martorelles, uns 350 metres al sud i per sota del turó de Castellruf i una cinquantena de metres per sobre del camí que uneix Castellruf amb la pista que puja al turó de Galzeran des de Sant Fost Residencial. La font es troba en un petit replà situat al capdamunt d'una torrentera, dins dels límits del Parc de la Serralada Litoral.

Hi ha diferents maneres d'accedir-hi, potser la més curta és la següent: Ens situem al centre del poble, a la plaça Joan Matons, des d'on agafem en direcció sud el carrer de la Font del Ca. Un cop deixades enrere les últimes cases, quan som al costat de l'antiga bàscula de la pedrera de Can Gallemí que ens queda a la dreta, trenquem a l'esquerra per una pista forestal que arrenca en pujada, barrada per una cadena que impedeix el pas als vehicles motoritzats. Cal pujar prop de 1,8 quilòmetres, obviant qualsevol camí que hi mena. Quan falten una vintena de metres per arribar a una trifurcació (encreuament dels camins que porten al turó de Castellruf, a la font de la Mercè i als colls de Can Gurri i Montalegre), abandonem la pista i tombem a la dreta per un corriol que surt en baixada endinsant-se en el bosc. Baixem puns 200 metres pel corriol fins arribar a una zona més planera, i tot seguit som en un encreuament d'altres corriols; agafem el brancal ascendent que arrenca per l'esquerra i ens duu, una cinquantena de metres més amunt, a la font.

Font formada per un únic broc de ferro en forma de teula que es troba encastat a l'extrem esquerre d'una gran paret de pedra granítica natural d'on brolla l'aigua. El raig cau dins d'una pica de planta circular que està treballada en una gran pedra.

Damunt del brollador hi ha una escletxa on apareixen dues petites imatges de la Mare de Déu.

Normalment es veu regalimar aigua per tots els racons de la paret. Sens dubte, una de les fonts més maques dels voltants, potser per la seva integració al paisatge. És una de les meves preferides.

La zona està disposada en pendent, fet pel qual es va construir un mur de pedra de la zona uns metres més avall.

Dos rètols de fusta indiquen la situació d'aquesta font.

La font agafa el seu nom del broc per on raja l'aigua, que té forma de teula. És força probable que la teula originària fos de terrissa, tot i que en l'actualitat ha estat restituïda i és de ferro.

Antigament, els llenyataires que treballaven pels voltants de la font demanaven a les seves dones doble tupí per dinar, donat que l'aigua que raja és molt lleugera i fa venir gana.