Font del Salt Dalmau

Camós (Pla de l'Estany )
Última visita:Abril-2015

Es troba al paratge del Salt Dalmau, a la banda sud del pla de la Formiga, a la llera esquerra del riu Matamors. Per accedir-hi només cal agafar la carretera GIV-5147 que va de Banyoles a Camós fins arribar a la plaça on hi ha l'Ajuntament de Camós. A la mateixa plaça trobarem dos camins; cal agafar el de l'esquerra que circula en direcció nord-est. L'anem seguint durant uns 475 metres fins que es divideix; aquí fem a la esquerra i de seguida creuem el riu Matamors per sobre d'un pont. Uns 75 metres més endavant deixem una granja a l'esquerra i tot seguit, just quan som a la cantonada d'una casa que ens queda a la dreta, continuem a peu per un caminet que surt per la dreta assenyalat amb un petit cartell que indica Font Dalmau. El camí davalla i al cap d'escassos 50 metres trenquem a la dreta per unes escales que baixen a una terrassa on ens espera la font.

La font queda al final d'una terrassa allargada i enlairada respecte el riu, protegida per una barana de ferro, amb un banc que la ressegueix tant llarg com la terrassa i a recer d'unes roques cobertes de molsa i heures. L'aigua brolla per un tub d'acer inoxidable encast al marge, cau a un petit canal obert que travessa el sòl que està pavimentat i desguassa directament al riu. Tant el banc que queda a la dreta de la font, com el paviment immediat, com el llarg banc que ressegueix la barana estan construïts amb pedra de travertí.

És segurament el paratge natural més emblemàtic i conegut del municipi de Camós. En un mateix espai hi tenim la font, el Salt que dóna nom a l'entorn, la gorga amb l'aigua blava i verdosa i uns bons exemplars de roures, alzines, plataners, arbres de ribera i el saüquer. Al costat mateix del saltant es pot veure com la roca de l'entorn és el travertí. Aquest travertí prové també d'antics dipòsits lacustres de surgències situades a l'entorn del riu Matamors i que formen part del mateix sistema d'aigües subterrànies de l'estany de Banyoles. Per veure el saltant d'aigua en òptimes condicions es recomanable fer-ho després de pluges intenses, a l'estiu la riera s'asseca intermitentment i per tant el salt es troba inactiu.

Aquesta font, envoltada d'un paisatge de vegetació i pedra, entre feréstec i exòtic, des d'antic que ha actuat com a punt d'atracció. Durant molts anys, el dia de les Gales de Mata (Porqueres), el de la Tornaboda, hi havia hagut el costum d'anar a berenar en els paratges del Salt Dalmau. Colles d'amics i famílies s'hi aplegaven per passar un dia diferent. En alguns anys la munió de gent era tanta que s'estenien sempre al costat del Matamors, en direcció cap a Can Carxofa de Corts. Algunes vegades s'hi feien ballades de sardanes i per aprofitar l'espai els músics es col·locaven a recer d'una bauma que hi ha a cent metres de la font, i els sardanistes ballaven davant mateix. Altres grups també tenien el costum d'anar al Salt Dalmau, com els empleats de l'Ajuntament de Banyoles, que sovint aprofitaven l'indret per fer-hi les celebracions, fins i tot en Josep Franquet i Serra li escrigué un vers l'any 1890 que diu així:
"Aquest lloc és un niu de poesia,
és un espai que dóna pler al cor,
quan crema el sol lo blat allà al migdia,
cap més paratge al món desitjaria
per passar-hi les hores d'axardor."

El riu Matamors és un afluent del riu Terri que tot i patir certs problemes de contaminació per abocaments de purins i aigües residuals, s'ha recuperat parcialment. Presenta trams on el bosc de ribera i la riera presenten un aspecte fantàstic i hi podem gaudir d'espècies animals pròpies d'aquests ambients.