Font de Can Gordi

Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental )
Última visita:Juny-2015

Situada dins el Parc de Collserola, ben a prop de la masia enrunada que duu el mateix nom, a tocar del torrent de Can Gordi, entre la Serra de Sant Vicenç i el Serrat d'en Bell. S'hi pot accedir des de diferents llocs, us en faré cinc cèntims per arribar-hi des de la carretera BP-1417 que porta de Barcelona a Sant Cugat, la coneguda carretera de l'Arrabassada. Així doncs prenem com a partida el punt quilomètric 8,8 de l'esmentada carretera es d'on prenem un ample camí barrat amb una cadena que marxa en direcció nord, amb lleugera baixada per dins el bosc. En cap moment deixem el camí que mica en mica es va aprimant però sempre prou evident. Al cap d'uns 400 metres de caminar en direcció nord, arribem a un pronunciat revolt a la dreta; just aquí rebutgem un corriol que surt enfront nostre alhora que canviem el sentit del nostre caminar i ens encarem al sud, amb suau però constant baixada. 225 metres més avall defugim un corriol descendent que ens ve per l'esquerra i uns altre 400 metres més tard creuem el torrent de Can Gordi per sobre d'un bonic i antic pont d'obra vista. Un cop travessat el torrent el nostre camí fa un tomb a l'esquerra i esdevé planer. Només 150 metres més endavant som davant de les ruïnes de Can Gordi; abandonem el camí que dúiem i que segueix en direcció nord cap a Sant Vicenç del Bosc i cerquem un corriol a l'esquerra que baixa a buscar el torrent i ens atansa a la font.

Construcció elaborada, formada per una petita paret frontal arrebossada de la qual en surt el tub de ferro per on raja l'aigua. Al nivell de terra hi ha la pica quadrada feta de totxo vist. A uns passos es poden veure les restes d'un gran dipòsit de decantació i emmagatzematge al costat de les restes d'un vell safareig.

A pocs metres per sota, a la llera del torrent, s'escorren rajolins de l'aigua sobrant de la font per un talús de roca cobert de molsa i vegetació, que són recollits per una petita pica feta amb maó vist. Després l'aigua vessa per un forat i cau directament al terra desguassant al torrent.

Aquesta font, tot i trobar-se en un paratge molt bonic, és poc visitada doncs està emplaçada en un indret molt amagat per l'abundant vegetació de la zona, a més de no estar senyalitzada.

De l'antiga masia de Can Guardi o Can Gordi només en queden restes de parets cobertes per la frondositat del sotabosc entre bardisses i matolls. La masia es va degradar a finals de la dècada dels anys quaranta del segle passat, quan van desaparèixer els últims masovers que l'habitaven. Els propietaris van derruir la teulada per evitar el perill que podia ocasionar a causa de l'envelliment de la construcció.