Font del Boixar

Calders (Moianès )
Última visita:Desembre 2015

La trobarem a cavall de la granja El Turó i la masia de l'Angle, a escassos 20 metres de la llera esquerra del riu Calders, uns 200 metres al sud-oest de la font de l'Angle.
El seu accés és senzill. Tot i que la font pertany al terme municipal de Calders, ens hi adreçarem des de Navarcles. Així doncs ens situem a l'extrem més oriental del poble, al costat del polígon industrial Pla del Cos, des d'on arrenca en direcció est una pista forestal en molt bon estat, anomenada el Camí de l'Angle. Sense deixar la pista, uns 1,3 quilòmetres més enllà, just uns 250 metres abans d'arribar a la masia de l'Angle, trobarem a mà esquerra i a l'altra banda d'una petita clariana, un corriol que arrenca en baixada i direcció nord-oest per dins el bosc. Seguim aquest corriol durant una mica més de 75 metres, fins que anem a petar amb un caminet que ens talla; a la dreta aniríem a la font de l'Angle, cal prendre'l a l'esquerra i en lleugera baixada els escassos 30 metres que ens separen de la font.

Bonica i alhora típica font boscana. Es tracta d'un mur de pedra adossat al marge de la muntanya, d'uns dos metres d'amplada per metre i mig d'alçada. El seu frontal queda endarrerit un pam mitjançant una volta. L'aigua brolla generosament per un broc de ferro galvanitzat encastat al frontal i cau a una pica rectangular de pedra picada disposada en perpendicular i a un pam del sòl que està empedrat. A banda i banda de la pica hi ha dues lleixes de pedra per deixar-hi les garrafes.

Sembla ser que la seva aigua és molt apreciada i és habitual trobar-hi gent omplint garrafes per endur-se-la a casa. Un amable senyor de vuitanta anys que s'abastia d'aigua per la setmana, fill de Talamanca però resident a Navarcles des de fa més de cinquanta anys, ens va explicar la font gairebé mai s'ha assecat.

També se l'anomena dels Boixadors. Cal relacionar ambdós noms amb la presència abundant del boix, un arbust predominant en aquesta zona.