Font del Rector Nova

Sant Just Desvern (Baix Llobregat )
Última visita:Juny 2016

Emplaçada al nord-est del terme municipal de Sant Just Desvern, a la capçalera del torrent de la Font del Rector, per sota del camí que porta a Can Cuiàs. Unes escales de fusta ens faciliten la baixada a la llera del torrent.
Els seus accessos estan ben indicats i ens hi podem apropar des de diferents punts del municipi. Una de les maneres d'arribar-hi és des del coll del Portell, al qual ens hi duu en uns 400 metres una pista forestal de terra que arrenca davant de les instal·lacions del club de tennis Ciutat Diagonal. Un cop al coll del Portell, cal abandonar la pista que dúiem i prendre un ample vial descendent que surt per la nostra esquerra en direcció oest, cap a Can Baró. Al cap d'uns 425 metres des que hem deixat enrere el coll del Portell, arribem a un encreuament de camins; rebutgem tant l'ample vial que continua recte com un parell de petits corriols que se'n van per l'esquerra, nosaltres prenem una sendera que arrenca per la dreta, en direcció més aviat nord-est. El camí s'endinsa en el bosc al mateix temps que presenta una lleugera baixada. Uns 350 metres més avall deixem a l'esquerra un trencall que baixa a Can Baró. Només una vintena de metres més enllà, en una raconada ombrívola del camí a mà dreta, tenim les restes de la font del Rector Antiga. Seguim el camí marcat en direcció al coll de Can Cuiàs durant una trentena de metres, fins que trobem a mà esquerra unes escales de fusta que ens baixen a la llera del torrent, on ens espera amagada la font del Rector Nova.

Típica font boscana, formada per un muret de pedres enmig de la llera del torrent que forma el frontal, d'on surt un gruixut broc de ferro molt desgastat que fa caure l'aigua a la base i desguassa a través d'una sèquia formada per dues grans lloses de pedra que porta l'aigua al torrent.

Aquesta font no raja gairebé mai, només en estacions o períodes plujosos.

Va ser punt de trobada de moltes famílies a les primeries del segle XX, temps en que era molt comú celebrar les populars fontades, s'anava a passar tot el dia al voltant d'una font en un entorn privilegiat i fora de la ciutat. En aquella època va patir molta pressió de gent que venia a passar el dia en un ambient natural. També es van tallar les alzines del voltant per calefacció. Ho podem constatar en veure les desafortunades plantacions de falses acàcies que s'han fet al seu voltant.

A una trentena de metres més amunt, a prop de la llera del torrent, hi ha les restes de la font del Rector Antiga.