Font del Castell o del Pipaire

Cànoves i Samalús (Vallès Oriental )
Accés:Permès, però dins de propietat privada.
Estat:Deixada
Última visita:Octubre 2016

Trobem aquesta font als afores del nucli urbà de Cànoves pel nord, a la dreta de la riera de Vallforners, a pocs metres per sota del Molí de l'Antic i abans del Molí de Cal Pipaire (l'edifici que hi ha tocant la riera). La font queda per sota del camí de passejada que ressegueix la riera de Vallforners i condueix al Castell de Cànoves.

Ens situem a l'extrem nord del poble de Cànoves, a la confluència dels carrers del Sui i de Vallforners. Aquí cal prendre la pista cimentada indicada amb rètols que porten a l'embassament de Vallforners i que marxa en direcció nord. La seguirem durant només uns 200 metres, fins que siguem a l'alçada d'un camí de terra que surt per la dreta. En aquest punt cal estacionar el vehicle en un espai que no molesti.

Ja a peu prenem el camí de terra esmentat abans i un centenar de metres després som en una bifurcació; rebutgem el brancal de l'esquerra que ens duria de dret al Molí de l'Antic i fem pel que surt per la dreta en baixada. Cal estar atents, doncs només 25 metres més avall, 50 metres abans d'arribar a l'altre molí (el que està tocant a la riera), cal desviar-nos del camí i trencar a la dreta per unes escales de pedra que baixen a una esplanada (compte que l'esplanada pertany a una propietat privada). A la meitat de les escales, a mà dreta i adossada al marge, queda la font.

Es tracta d'una petita i modesta font arrambada al marge que moltes vegades queda tapada per la vegetació. Només s'aprecia un broc d'acer inoxidable encastat al marge per on diuen que raja un bon doll d'aigua en èpoques humides.

Si en lloc de trencar i baixar per les escales que porten a aquesta font seguim 30 metres pel camí que duu a la casa de la riera, a mà esquerra i enlairada una mica respecte el camí, veurem les restes d'una antiga font bastida dins un mur de pedra que sustenta les terres, es tracta de la font del Molí de l'Antic.

El nom relatiu a Cal Pipaire ve donat per la fàbrica que s'esdevenia en aquest indret per fabricar pipes de fumar amb fusta de les arrels del bruc.

La ubicació propera al riu permetia emprar l'energia hidràulica per moure les serres i obtenir així les carcasses de les pipes.

La fabricació de pipes al municipi de Cànoves és una de les poques activitats industrials esdevingudes al municipi, caracteritzat essencialment per tenir una economia del sector primari. La fabricació de pipes es deu a l'existència abundant en aquesta àrea del Montseny de brucs, les soques dels quals són les escaients per fer-ne aquests elements per fumar tabac. La ubicació de la fàbrica també era ben pensada, ja que aprofità una part del molí per aprofitar l'energia hidràulica per serrar la fusta de bruc i obtenir el bloc desitjat per fer-ne pipes. Les tasques de fabricació començaven amb la recollida de les soques, que calia desenterrar, l'assecatge, neteja i hidratació per evitar-ne les esquerdes.

El petit pont que travessa la riera en aquest punt, és obra o refacció de l'any 1946, tal i com ens mostra una inscripció en el ciment. Just per sota encara s'observa la resclosa del molí.