Font de Can Voltà o del Roure

Gelida (Alt Penedès )
Coordenades GPS:41.4240,1.8717 Clica per veure la ubicació.
Estat:Deixada
Cabal:Eixuta
Última visita:Novembre 2016

Localitzada a uns 3,5 Km al sud de la població, a escassos 150 metres al sud-est de la masia de Can Voltà de qui rep el primer dels noms i per sota de la pista que hi mena.
Per accedir-hi sortim de Gelida pel sud de la població en direcció a Sant Sadurní d'Anoia per la carretera C-243b. De seguida, quan haurem deixat enrere el passeig Cantillepa, trobarem una desviació a l'esquerra on està indicada la Font Freda. L'hem de prendre i al cap d'escassos trenta metres trenquem a la dreta per una pista forestal que marxa inicialment en sentit sud. Cal seguir aquest camí rural durant 1,1 km, fins que arribem a un encreuament de camins amb un espai per aparcar uns 4 o 5 cotxes a l'esquerra. Aquí un pal indicador ens diu que som a l'espai de la font Freda i un caminet descendent que surt per l'esquerra ens hi atansa en poc més de quaranta metres. En aquesta cruïlla deixem el vehicle i continuem a peu, doncs una senyal ens prohibeix la circulació. Tant la pista de que surt per la dreta en pujada i cimentada al començament, com la que se'n va d'enfront ens duran a Can Ginebreda en uns 2,5 quilòmetres, només cal seguir les indicacions de la Ruta de les Masies.
Davant de l'accés principal a Can Voltà, a mà esquerra de l'ampla pista, segons es mira cap al sud, arrenca un corriol descendent i un xic tapat per la malesa que marxa en paral·lel a la pista però per sota d'aquesta. Després d'uns 25 metres de recorregut ens aboca a la malaguanyada font, reconeixible per estar sota un vell roure.

El que resta de la font es troba a la soca d'un vell roure (que li dóna el segon nom). No són més que unes pedres a la part baixa, sense broc ni pica ni bassal. L'aigua, si ragés, hauria de caure dins d'una cassoleta de pedra que deu estar colgada de terra i desaiguar en una bassa esquerdada que hi ha just a sota.

Al capdamunt de la font, collat a l'arbre, hi ha un cartell de fusta amb el nom. Si no fos pel rètol passaríem de llarg.

Al costat de la font hi ha una taula de pedra mig caiguda i un vell banc per seure que encara es manté dempeus.

Es varen fer uns treballs de recuperació durant el juny i juliol del 1999, però avui dia està totalment abandonada.

En quan a la masia de Can Voltà, les primeres referències daten del segle XV i fins al segle XX van pertànyer a la mateixa família. Es troba enmig d'una plana agrícola que s'obre guanyada al bosc i on hi predomina la vinya.