Font de la Fontanella

Tarrés (Garrigues )
Coordenades GPS:41.4190,1.0246 Clica per veure la ubicació.
Última visita:Desembre 2016

Erigida a la zona coneguda com la Fontanella, situada a mig quilòmetre al sud/sud-est del nucli urbà, a peus del camí Vell de Vimbodí i al costat d'una petita àrea d'esbarjo.
Hi podem accedir amb comoditat fent una curta passejada i ben assenyalada d'uns 550 metres. Ens situem dins el nucli urbà, concretament a la confluència del carrer Montserrat amb el carrer Raval de la Fontanella. Prenem aquest últim i uns 75 metres després s'acaba l'asfalt i esdevé una pista descendent de terra. Al cap d'uns 150 metres arribem a una cruïlla de camins; defugim tant un ample camí que engega per la dreta com un altre de més estret que surt per l'esquerra, nosaltres continuem de front en lleugera baixada. Una cinquantena de metres més avall podem veure endinsada en el camp de la dreta la font del Freginal del Popalau i 200 metres més endavant defugim un caminet que arrenca per la dreta i ens duria al Pou de Baix de la Vila, ben visible des d'aquí. Només cal seguir un centenar de metres més i serem en un eixamplament del camí on hi ha habilitada una petita zona de lleure amb dues taules i bancs per seure i plafons informatius; a l'esquerra, damunt del coster, tenim la font de la Fontanella i uns metres a la dreta ens queda la font de l'Escletxa.

La font queda en el marge, enlairada un parell de metres per sobre del camí. És un conjunt de pedra format per un canaló que recull l'aigua de la muntanya, una petita cisterna que l'emmagatzema i dues piques de pedra picada, una de gran i l'altra petita.

Aquest vell camí era el més ràpid per desplaçar-se de Tarrés a Vimbodí, ubicat aquest últim a la comarca veïna de la Conca de Barberà. Era un camí força transitat pels tarresans que anaven a Vimbodí a peu o en carro a comprar, a treballar o a fer d'altres gestions. També era freqüentat per anar a agafar el tren, ja que hi havia costum de prendre'l a l'estació de Vimbodí.

Tots aquests elements hídrics i d'altres formen part de la ruta anomenada "Els camins de l'aigua al secà", promoguda per l'Ajuntament de Tarrés. És una ruta circular i senyalitzada que transcorre pel terme de Tarrés i uneix diversos elements patrimonials privats i públics lligats a la pedra seca i l'aprofitament de l'aigua: basses, pous, cisternes, aljubs, fonts, safareigs... Una bona iniciativa per tal d'evitar que aquest ric patrimoni i els vials que hi menen caiguin en l'oblit. Els elements patrimonials i els vials han estat degudament restaurats.