Font de les Planelles

Alçada:1,374 m
Estat:Deixada
Última visita:Juny 2017

Es troba al costat del refugi de les Planelles, situat al costat del torrent de Sant Ou o de Coma Ermada, a uns 500 metres al nord en línia recta del santuari de Montgrony. L'indret queda enmig d'una petita zona d'esbarjo amb taules i bancs per fer-hi una menjada.
Hi ha diferents maneres d'accedir-hi, potser la més ràpida és per la pista forestal: Així doncs cal dirigir-nos a Campdevànol per la carretera N-260 i d'allà continuar per la carretera GI-401 que porta a la Pobla de Lillet. Uns 2,5 quilòmetres desprès de deixar enrere Gombrèn, cal trencar a la dreta per una carretera que duu a Castellar de n'Hug i uns 1,7 quilòmetres més endavant ens desviem a la dreta per una pista cimentada i revirada que puja cap al santuari de Montgrony. Doncs uns 3,2 quilòmetres més amunt, quan faltin 500 metres per arribar a l'aparcament del santuari, serem en una cruïlla de camins. Aquí podem deixar el vehicle i seguir a peu per la pista de terra que arrenca per l'esquerra, un pal informatiu ens assenyala el Refugi de les Planelles. 400 metres més enllà arribarem al refugi i a la font. Un pont de fusta ens permet travessar el torrent.
Si voleu caminar una mica més i alhora gaudir d'unes vistes excepcionals, us recomano que us atanseu a la font des del santuari de Montgrony: Des del pati del santuari pugem per les escales que passen a frec de l'hostatgeria i de la capella de la Mare de Déu i ens aboquen a l'altiplà de Sant Pere, presidit per l'església homònima. Defugim el camí de la dreta que puja a l'església i prenem un sender que arrenca per l'esquerra anomenat 'Camí del Malpàs'. Planegem en direcció nord-oest per un camí herbat. 175 metres més endavant passem a frec d'un rudimentari però efectiu abeurador pel bestiar. Al cap d'un centenar de metres som al començament del camí conegut com el Camí del Mal Pas. El camí es troba senyalitzat amb franges de pintura grogues, ressegueix una cinglera per la seva base i esdevé molt estret, protegit per una barana de fusta a l'esquerra. Aquest camí ens guiarà, vorejant l'espadat, durant uns 250 metres més en sentit nord-est. Després entrem en un espès bosc al mateix temps que comencem a davallar i a encarar-nos més clarament al nord. Una mica més d'un centenar de metres arribem a una bifurcació; rebutgem el camí de la dreta que és per on segueixen les marques grogues i fem pel de l'esquerra, marcat amb una creu. Només 50 metres més enllà arribem al refugi i la font de les Planelles.

La font és un mur longitudinal de pedra del país adossat a un marge. Fa uns sis metres de llargada per uns dos d'alçada a la part més alta. Al mig del mur hi ha el broc de pedra per on brolla l'aigua que cau en una pica rectangular que descansa en un pedestal. A banda i banda tenim dos bancals de pedra adossats al mur que li fan de respatller i als extrems dues lleixes de pedra que alhora fan de contrafort.
Tot i estar a tocar de la pista forestal, l'entorn està molt deixat; les herbes cobreixen bona part de les taules, la pica de la font està trencada i el refugi molt malmès.