Font del Prestill

Montgrony (Ripollès )
Alçada:1,375 m
Última visita:Juny 2017

La localitzem al peu del massís de Montgrony, dins una gran balma oberta al cingle. La font queda a uns 350 metres a l'est en línia recta del santuari de Montgrony, a només 150 metres del camí que porta de Gombrèn al santuari.
S'hi pot accedir amb comoditat des del santuari de Montgrony. Per arribar al santuari cal dirigir-nos a Campdevànol per la carretera N-260 i d'allà continuar per la carretera GI-401 que porta a la Pobla de Lillet. Uns 2,5 quilòmetres desprès de deixar enrere Gombrèn, cal trencar a la dreta per una carretera que duu a Castellar de n'Hug i uns 1,7 quilòmetres més endavant ens desviem a la dreta per una pista cimentada i revirada que en uns 3,8 quilòmetres ens condueix als peus del santuari. A l'entrada hi ha un aparcament on podem estacionar el vehicle.
Des de l'aparcament agafem el GR que inicialment marxa en direcció sud-est cap al coll de Pardinellas. Aquest és el camí de romiatge que ens portaria fins a Gombrèn. Al cap d'uns 175 metres per una ampla pista i lleugera baixada, travessem una petita esplanada allargada, al final de la qual seguim per un estret sender de forta pendent, ben assenyalat amb franges blanques i vermelles. A mida que perdem alçada, la pendent es va suavitzant. Quan portem una mica més de 200 metres des de l'esplanada, abandonem el camí del GR i trenquem a l'esquerra per un corriol que s'enfila força per la muntanya (hi ha un pal informatiu assenyalant la font del Prestill). Un centenar de metres més amunt som sota la cinglera, una zona d'escalada molt concorreguda. El camí però segueix a la dreta, resseguint-la durant una cinquantena de metres més, fins que siguem sota la balma que acull la font del Prestill.

L'aigua brolla de la paret de la balma per darrere d'una formació tosca i és recollida en una pica buidada a la pedra. Després passa a un dipòsit que hi ha arran del terra, a tres metres del brollador.

Damunt la font, a la paret de la balma, encara hi podem llegir part del nom de la font pintat en lletres vermelles.