Font Ferreres

Figaró-Montmany (Vallès Oriental )
Última visita:Novembre 2017

Localitzada a l'extrem més sud-oriental del terme municipal del Figaró-Montmany, a mig quilòmetre al sud-est de l'ermita de Sant Cristòfol de Monteugues. La font queda a peu del vell camí que connecta l'ermita de Sant Cristòfol amb els derruïts masos de Ferreres i Rupit, a escassos 50 metres de la llera esquerra del torrent de Ferreres o de l'Enrabiada (segons quin mapa es miri).
Malgrat que pertany al Figaró-Montmany, us explicaré cóm arribar-hi des de la Garriga. Per accedir-hi ens situem als afores de la població de La Garriga pel nord, just on hi ha les conegudes botigues de mobles. Aquí estacionem el vehicle en un dels aparcaments habilitats i continuem en direcció més aviat est per un carreró cimentat que surt entre una botiga d'interiorisme i una altra de material de construcció. Resseguim una fàbrica de mobles que portem a la dreta. Quan la fàbrica s'acaba, el carrer gira a la dreta i tot seguit a l'esquerra, moment que creuem la via del tren per un túnel ben obrat, dels d'abans. A partir d'aquí engega una pista forestal de terra que es va enfilant poc a poc, serpentejant, i que segueix fins l'ermita de Sant Cristòfol de Monteugues, ben assenyalada per les franges blanques i grogues corresponents al sender PR-C-33. Sense deixar en cap moment la pista principal, quan portem uns 1,1 quilòmetres des que hem creuat la via del tren, passem a frec de la font de la Teula. Continuem pista amunt, obviant qualsevol altre camí que ens meni durant uns 3,2 quilòmetres (això és 300 metres abans d'assolir l'ermita).
En aquest punt abandonem la pista i també el PR-C-33 i trenquem a la dreta per una antiga pista de desboscar que circula en direcció est però de seguida ens encarem al nord. Anem perdent alçada poc a poc. Uns 200 metres més endavant el camí tomba a la dreta i uns 350 metres després travessem un torrent. Passat el torrent el camí gira envers la dreta, adreçant-nos al sud/sud-est al mateix temps que comencem a pujar suaument. Només una cinquantena de metres més amunt som al costat de la font Ferreres.

És una bonica font boscana arranjada pel Grup Excursionista de la Garriga. Segons diuen gairebé sempre podem comptar amb la seva aigua.

Es tracta d'una paret de pedres desbastades lligades amb morter de calç en forma de feixa que reté les terres del marge. La part central està emmarcada amb pedres disposades en forma de plec de llibre, formant un arc arrodonit. A la part baixa és on hi tenim la deu principal, amb una canyella metàl·lica per on raja l'aigua que cau a un bassal quadrat que la recull.

Uns degotalls a l'esquerra del brollador, coberts de molsa, aboquen aigua al terra que s'escola camí avall.

A banda i banda queden dos bancs de pedra per seure adossats al mur principal que els hi fa de respatller.

Al capdamunt hi ha una placa de ferro amb el nom de la font en relleu. El rètol està ben encertat, queda molt integrat al paisatge.

El topònim Ferreres apareix en documents medievals que fan referència a la presència d'un jaciment de metall, considerat genèricament com a ferro. També es pot relacionar amb el mas Ferreres de Monteugues, documentat per primera vegada al 1285 i situat a prop del torrent de Ferreres.