Font del Vicari

Sant Bartomeu del Grau (Osona )
Estat:Deixada
Última visita:Gener 2018

Emplaçada aproximadament a un quilòmetre al nord-est de la població, a uns 450 metres al nord-est en línia recta de la masia del Vilar, en un bonic racó de força interès paisatgístic situat entre el rec del Vilar i el rec d'on baixen les aigües del Bingrau, en un entorn dominat per una vegetació de roures, pins, blades, aurons, freixes, alzines i boixos.
Ens situem a la plaça del Dr. Griera, erigida al bell mig del poble. Prenem el carrer del Mig en direcció nord-est fins que mor 225 metres més enllà al carrer de Llevant, el qual fem a l'esquerra escassos 25 metres, punt on agafem la pista de terra que surt per la dreta i que porta a la masia el Vilar. Se'ns presenta una magnífica panoràmica vers el nord del Pirineu, davant nostre i envoltada d'extensos camps, apareix la masia el Vilar, envoltada de camps de conreu, a la qual ens dirigim. Al cap d'encara no 250 metres, poc abans d'arribar a la masia, hem d'estacionar el vehicle.
Ja a peu cal cercar un caminet descendent que arrenca per la dreta (haurem d'obrir i tancar un filat electrificat), endinsant-se en el bosc . El sender circula inicialment en sentit sud-est, en baixada alhora que travessa l'arbreda del Vilar, un conjunt d'unes cinquanta alzines situades a banda i banda del camí. Abans de 150 metres deixem el camí que dúiem i girem envers l'esquerra per seguir una sendera paral·lela al rec del Vilar que circula a la nostra dreta, ben assenyalada amb les franges blanques i grogues corresponents al PR-C-223 i també amb els senyals blancs i vermells del GR-3. Anem davallant per un camí ben fressat en direcció nord-est durant prop de 400 metres, fins arribar a una intersecció de camins on hi trobem una bassa que es forma en la confluència del rec del Vilar amb el rec del Bingrau, on també disposem d'un pal informatiu que ens diu que som a la font del Vicari.
Aquí, a escassos 25 metres a mà dreta, a l'altra banda de la bassa, tenim les dues fonts; la font del Vicari i la font del Boix. Només cal que envoltem la bassa deixant-la a la dreta i, un cop passada aquesta, tenim la font del Vicari a mà dreta arrambada al marge. Si pugem per les atrotinades escales que arrenquen per la dreta, un cop a dalt, trobarem un boix ajagut i al seu costat la font del Boix.

Malauradament, la font del Vicari està molt abandonada i coberta de vegetació. No té broc ni aixeta ni res. Només s'aprecia una petita paret de pedra adossada al marge i una petita pica a sota, tot cobert de molsa.

Al capdamunt de la font hi ha una pedra ajaguda amb el seu nom gravat i també una data, 15-4-79, possiblement l'any de la seva restauració. Antigament era coneguda com la font de la Devesa.

La informació que havia replegat abans de fer la visita a les dues fonts parlava de que les seves aigües corresponien a dos aqüífers diferents. Vaig tenir l'oportunitat de conversar amb un veí, ben coneixedor de la contrada, que m'explicà que no era pas cert, segons ell, la deu és la mateixa i em va ensenyar la cisterna de captació que es troba uns 15 metres muntanya amunt de la font del Boix.

Per aquest indret hi passa el corriol que va de Sant Bartomeu a Santa Perpètua i que coincideix amb un tram del sender de Gran Recorregut GR-3.