Fonts del Cardener

Alçada:1,033 m
Cabal:Abundant
Última visita:Desembre 2018

Les localitzem un quilòmetre al nord-oest del bonic poble de La Coma, degudament senyalitzades.

Si anem de Sant Llorenç de Morunys a Tuixén per la carretera C-462, 1,1 quilòmetres després d'haver deixat el poble de La Coma enrere, trobarem un trencall a mà esquerra on s'indiquen les Fonts del Cardener. El prenem i una seixantena de metres més enllà som en una esplanada habilitada com a aparcament on podem estacionar el vehicle.

Ja a peu i tal com hi hem arribat, rebutgem una pista de terra que surt d'enfront i prenem el carrer asfaltat que arrenca per l'esquerra en pujada, ben assenyalat. De seguida defugim un carrer que se'n va per l'esquerra i tot seguit trenquem a la dreta per un ample i planer camí de terra. Travessem una gran portalada amb el nom de les Fonts del Cardener que ens dóna la benvinguda a una ombrívola i tranquil·la àrea d'esbarjo. Només cal seguir el camí arranjat uns 175 metres i ens aboca davant les fonts, on hi tenim un mirador protegit amb baranes de fusta.

Un pontet ens permet creuar a l'altra banda del torrent, on s'hi ubiquen pròpiament les surgències que donen nom a l'indret.

Es tracta d'un llarg mur transversal de pedra adossat al marge, de forma sinuosa i diferents alçades. Per la part baixa és per on brolla abundosament l'aigua que és retinguda per una mena de resclosa de pedra, tant llarga com ho és el mur.

Finalment l'aigua vessa per dos sortidors de metre i mig d'amplada, travessen l'esplanada per un rec i desguassen al torrent, formant el parell de característiques cascades.

Som al naixement del riu Cardener, afluent del Llobregat en el seu pas per Manresa, un paratge idíl·lic que ens permet escoltar el murmuri de l'aigua i contemplar les muntanyes que voregen aquest indret. Aquest entorn és avui un acollidor espai de lleure, amb barbacoes, taules i bancs de fusta per a tots aquells que vulguin gaudir d'un àpat en plena natura.

Durant la primavera, època de desglaç de la neu de Port del Comte i durant la tardor, època d'abundància de pluges, les Fonts del Cardener es mostren en tota la seva essència. Podem gaudir de l'exuberància de l'aigua a les seves diferents cascades envoltades de vegetació que converteixen aquest racó en un lloc ideal per fer-hi una estada.