Font Grossa o del Molí del Grau

L'Estany (Moianès )
Última visita:Març 2019

Es localitza al sector de mestral de la finca del Molí del Grau, situada als afores pel nord del nucli urbà, al costat del marge dret de la riera de l'Estany.

Us aconsello anar-hi a peu fent una curta passejada des del bonic poble de l'Estany.

Si sortim de l'Estany per la carretera C-59 en direcció nord, trobarem a mà dreta el carrer de la Serreta. El prenem i 40 metres més avall som davant del monument al Pontarró que ens queda a l'esquerra. A l'esquerra també arrenca una pista cimentada que marxa en direcció nord i que seguim. De seguida deixem a la dreta la rampa d'accés a la Mina de l'Estany i uns 125 metres s'acaba l'asfalt i esdevé una pista de terra. Una mica abans de 300 metres cal trencar a la dreta per un camí que gira gairebé 180º i s'adreça al sud. 75 metres més endavant, just quan comença un revolt d'esquerres, cal abandonar el camí ample i continuar per una sendera que marxa de front, mantenint la direcció. El senderó ens aboca a un espai obert, la font ens queda a l'esquerra, a l'altra banda de la riera, ben visible. Unes escales ens apropen a la riera i un pontet fet amb una gran llosa de pedra ens permet creuar-la i assolir la font.

Construcció consistent en un mur de contenció de terres de paredat, d'uns 2,5 metres d'alçada, construït amb pedres irregulars però força grosses. Al mig de l'estructura hi ha una obertura també de pedra, amb arc de mig punt, a la part baixa de la qual hi ha un broc metàl·lic en forma de teula que desemboca a una pica rectangular de pedra. Damunt d'aquest brollador hi tenim una aixeta de polsador. L'obertura deixa veure un petit espai interior, a manera de mina, cobert amb volta de canó.

Presideix el conjunt una llosa de pedra amb la llegenda: "Font Grossa reconstruïda pel Dr. Josep Mª Vilardell l'any 1946".

El conjunt es completa amb un petit mur que fa de contenció de les aigües de la riera, un nivell lleugerament superior al de la font on hi ha una taula i bancs de pedra, i les escales, que comuniquen tant aquests dos nivells com el de la taula amb el prat que est troba a sobre.

Pels voltants de mig segle XX la finca va ser adquirida pel metge barceloní Josep Maria Vilardell, que transformà l'entorn del Molí del Grau i feu restaurar la font.

Aquí, com en d'altres fonts del terme, s'hi feien fontades, preferentment el diumenge a la tarda, quan bé famílies, o bé les monges o el capellà, hi acompanyaven nens i nenes del poble a jugar.