Font de la Sala

L'Estany (Moianès )
Cabal:Canalitzada
Última visita:Març 2019

Emplaçada als afores del nucli urbà pel nord, al sud-est del paratge de les Fonts, al sud del Molí del Castell, a l'esquerra de la riera de l'Estany i a escassos 40 metres al sud de la font dels Bous. La font queda per sota de la nova depuradora municipal.

La font de la Sala es troba en el camí vell de Sant Feliuet de Terrassola, per on antigament transcorria el camí de transhumància que comunicava el Pirineu amb el Vallès a través del Moianès.

Si sortim del poble de l'Estany per la carretera C-59 en direcció nord, al cap d'un quilòmetre d'haver deixat el nucli urbà enrere, passem pel costat del polígon industrial i tot seguit cal abandonar la carretera i desviar-nos a la dreta per una pista de terra que marxa en sentit llevant. A mà dreta ens queda una nau industrial i 75 metres després arribem a una bifurcació on mirarem d'estacionar el vehicle.

Ja a peu engeguem pel camí que surt per l'esquerra en baixada. Passem a frec de la depuradora municipal que ens queda a l'esquerra i als pocs metres descrivim un revolt d'esquerres. Just passat el revolt trenquem a la dreta per un corriol descendent que s'endinsa en el bosc i ens aboca, 20 metres més avall, a la font de la Sala.

La font resta adossada a la part baixa de la paret lateral d'una caseta de pedra.

Font de dos brocs de pedra amb molta formació tosca i coberts de molsa que queden coronats per una pedra carrejada que presenta una llegenda inscrita, de tipografia cal·ligràfica, que emmarca el dibuix d'una creu central.

Vora la font de la Sala hi drenen les aigües de la riera de l'Estany. Quan encara no s'havia fet arribar l'aigua a les cases de dalt al poble, que va ser pels volts de l'any trenta del segle XX, s'anava a rentar la roba a mà a la riba de la riera. El principal lloc de rentar era el safareig públic del Molí del Grau. Quan aquest safareig es trobava ple es seguia aigües avall de la riera, fins a l'indret de la font de la Sala, lloc on també s'omplien càntirs i gerres per aigua de boca. S'explica que des de bon matí noies i dones del poble sortien de casa carregades de roba bruta, per més tard tornar-la neta i a punt per estendre a casa.