Font de la Foueta

Sant Martí de Tous (Anoia )
Última visita:Abril 2019

Emplaçada dins el bosc de Cal Peretó, situat a l'extrem est del municipi. La font es troba a poca distància del camí de Sentfores al Mas Montserrat, a poca distància del Cal Peretó i aproximadament dos quilòmetres i mig al sud-est del nucli urbà.

Ens situem a l'extrem est del poble, al carrer del Bisbe Morgades. Aquí prenem la pista forestal que duu a l'ermita de Sentfores i que està ben assenyalada. Al cap de 1,9 quilòmetres defugim a la dreta el trencall que puja a l'ermita. Uns 575 metres més endavant passem a frec de Cal Peretó i només un centenar de metres després anem a parar a un camí que ens talla; a l'esquerra aniríem al coll de Vic, nosaltres l'agafem a la dreta, en sentit sud-oest. 250 metres després estacionem el vehicle.

Ja a peu trenquem a la dreta per un camí carreter que marxa en direcció més aviat nord i que en un centenar de metres ens aboca a una esplanada on hi trobem unes taules i bancs de pedra. En aquest punt cal trobar un corriol descendent que arrenca per l'esquerra i ens baixa a la font.

El conjunt de la font presenta una estructura de planta rectangular dividida per la meitat mitjançant una paret, formant una mena de H. Està obrada amb pedra i ciment i coronada amb unes planxes de ciment llis. En una meitat hi ha construïda una taula amb les mateixes característiques i a l'altra meitat hi tenim el broc de ferro per on brolla l'aigua que omple la basseta.

Antigament només existia la zona on s'ubica el broc i l'estructura era utilitzada com a safareig, amb les parets revestides amb argamassa, actualment conservades.

Darrere la font i adossada al marge hi ha una paret de pedra i ciment que simula la silueta del Santuari de la Mare de Déu de Sentfores, amb una lleixa de pedra, una petita talla de pedra de la Verge de Sentfores i una placa de marbre amb un escrit de l'any 2010 que diu així:

"Discreta a la paret la Foueta ha donat aigua per omplir el cantiret i també per fer la bugada.
Pel seu gust especial la salamandra hi fa estada.
Raconet de dolça pau per aquell que vol trobar-la".

Antigament es coneixia amb el nom de la Font de la Salamandra.

Arranjada acuradament pel propietari de Ca la Rosons.