Font de Sant Ramon

El Pla de Santa Maria (Alt Camp )
Última visita:Maig 2019

Situada a la muntanya de Sant Ramon (Serra de Miramar), uns 125 metres al nord de de les restes de l'antiga ermita de Sant Ramon, situada a poc més de dos quilòmetres al nord-oest del poble i a tocar amb el terme de Figuerola del Camp.

Per accedir-hi prenem com a punt de partida l'església de Sant Ramón, que es troba just en la confluència de les carreteres TP-2001 que porta a Figuerola del Camp i la TP-2311 que condueix a Cabra del Camp. D'aquí agafem la segona opció, en direcció a Cabra del Camp, però escassos 25 metres més endavant trenquem a l'esquerra per una pista asfaltada, el camí dels Carpis, que marxa en sentit nord-oest entre camps de conreu. Seguim tot recte, obviant qualsevol camí que ens meni, fins que 1,25 quilòmetres després anem a parar a una carretera que ens talla; a la dreta aniríem a Cabra, nosaltres continuem per l'esquerra. Tan sols 250 metres més enllà veurem a mà esquerra un camí de terra barrat amb una cadena i un pal informatiu que ens assenyala l'ermita de Sant Ramon. Mirem d'estacionar el vehicle en un espai al voral, procurant que no faci nosa.

Ja a peu seguim pel camí en lleugera pujada. De seguida passem pel costat d'unes feixes de conreu esglaonades molt ben obrades. Sense deixar el camí, uns 550 metres més amunt, ens duu a les restes de l'antiga ermita de Sant Ramon, un excel·lent mirador de la plana del Camp de Tarragona, amb unes àmplies vistes. En arribar aprofitem per seure als bancs i gaudir de la panoràmica. El camí, ara planer, continua en direcció més aviat nord, tot resseguint un marge de pedra seca que ens acompanya a la dreta. Abans de 150 metres ja som a la font.

Bonica font obrada tota ella en pedra, aixoplugada sota una gran volta emmarcada a plec de llibre i bastida amb mons. El conjunt està partit en dos; a la dreta hi tenim un replà empedrat i enfonsat un esglaó on hi ha el brollador i a l'esquerra una paret transversal d'un metre d'alçada que sustenta un segon nivell on hi ha un banc de fusta.

El seu frontal queda endarrerit uns quatre metres i és on s'hi ubica la sortida de l'aigua i també acull la cisterna de captació, amb un registre metàl·lic que dóna accés al seu interior.

A sota hi ha un arc adovellat cegat de pedra on a la part inferior hi trobem la sortida d'aigua a través d'un tub de ferro i una pica rectangular que la recull.

Damunt del brollador hi ha una fornícula protegida amb un vidre i a dins una imatge de Sant Ramon.

A la dreta de la font tenim un banc de pedra per seure arrambat a la paret lateral que li fa de respatller.

Als voltants de la font trobareu una petita àrea de pícnic ben ombrívola on recuperar forces abans de desfer el camí. Consta de d'una taula de pedra i una de fusta amb bancs per seure. L'entorn convida a quedar-s'hi i passar una estona.

Durant el 2006 s'hi van realitzar importants millores amb el taller ocupacional de mestre marger de la Diputació de Tarragona. Les restes de l'ermita durant l'any 2007 s'han consolidat per evitar un major deteriorament.