Font de la Tosca

Vallfogona de Ripollès (Ripollès )
Cabal:Abundant
Última visita:Octubre 2019

La trobem a quilòmetre i mig al sud de Vallfogona de Ripollès.

Hi podem accedir en cotxe. Ens situem a la plaça de la Salut, deixem a l'esquerra l'església homònima i engeguem per una pista cimentada que marxa en sentit est. Veiem un rètol que ens assenyala la font de la Tosca i 150 metres després passem a frec del cementiri. Al cap de 200 metres travessem el torrent del Ferressos, passat el qual la pista gira envers la dreta. Prop de 400 metres més endavant creuem la riera de Vallfogona pel pont del Pas Llis. De seguida rebutgem a l'esquerra el camí d'accés al mas Ciutadia, 230 metres més endavant defugim un camí que se'n va per la dreta i abans d'un centenar de metres som en una bifurcació; prenem el brancal de la dreta, una pista de terra que en 375 metres ens duu als peus de l'exuberant font de la Tosca.

Espectacular font que deixa caure l'aigua des d'una gran roca enlairada al bell costat de la pista.

Des de sota la font puja un corriol pel costat i la travessa per dins sortint per l'altre cantó, val la pena gaudir d'aquesta atracció natural de benvinguda.

Si pugem fins dalt de tot per les escaletes, arribarem a un pla on podrem veure com circula l'aigua per un rec fins que vessa per la roca formant el saltat. Doncs només cal seguir el rec uns 40 o 50 metres en direcció est/sud-est i trobarem la surgència d'on neix l'aigua de la font. Les coordenades de la surgència son: 42.1878,2.3094

La Tosca del Pinetar, també anomenada Cova dels Encantats o de les Encantades, és una formació rocallosa de varies desenes de metres de gruix que s'ha anat formant a partir de la lenta i contínua deposició, al llarg dels segles, del carbonat de calci dissolt en l'aigua de la Font de la Tosca.
La pedra tosca o travertí és un tipus de roca calcària, molt porosa i poc densa, originada per precipitació de carbonat de calci a l'entorn de les fonts i llacs. Tal com passa amb les estalactites i estalagmites de dins d'una cova, la roca es forma quan l'aigua circula lentament i s'evapora, cristal·litzant el carbonat que porta dissolt, en forma de Calcita o Aragonita. Sovint la precipitació d'aquests minerals es fa sobre les restes d'herbes i molsa que viuen sobre la mateixa tosca i la roca atrapa les restes vegetals i pren les formes de tiges i fulles.

La llegenda: A la Tosca del Pinetar hi ha un saltant d'aigua, molts sots al llit del riu i fonts. Una d'aquestes fonts l'anomenen "Les Encantades". Aquestes tenen a la Tosca els seus amagatalls i se les sent cantar, riure i rentar la roba ja entrada la nit. Fa molts anys un dels anteriors propietaris de l'Om va aconseguir de prendre'ls una tovallola, que va portar a casa seva on encara potser la conserven. Els propietaris de dita casa no són ni pobres ni rics, i així van passant, perquè la roba furtada de les encantades protegeix contra la pobresa, però no aporta cap riquesa.