Font Pregona

Escaladei (Priorat )
Cabal:Abundant
Última visita:Desembre 2019

La localitzem en una raconada al final d'una vinya situada uns 1,4 quilòmetres al nord en línia recta de la cartoixa d'Escaladei, als peus del Racó de Missa i del cingle dels Sacs.

Per accedir-hi ens traslladem en cotxe fins la cartoixa d'Escaladei, on disposem d'un ampli aparcament. Ja a peu, cal agafar la pista agropecuària que marxa en sentit nord, vorejant el mur que envolta la cartoixa. 375 metres més endavant, en acabar el mur, anem a petar a una ampla pista que ens talla, és el camí dels Cartoixans, un pal informatiu ens ajuda a orientar-nos. Prendrem el brancal de l'esquerra que puja direcció al Grau de l'Escletxa. Un centenar de metres després, superat el primer revolt, arribem a un coll on defugim un camí que se'n va per l'esquerra al mateix temps que ens tornem a encarar vers el nord, pel camí principal. Davant nostre, a la llunyania, se'ns fan presents les parets de conglomerat de Lo Cingle, també anomenada cinglera del Montsant. Al cap de 300 metres, un cop haguem descrit un revolt d'esquerres, rebutgem un camí a la dreta que ens duria a la Pietat. La pista continua el seu lleuger ascens amb alguna giragonsa. Uns 475 metres després som al costat del forn de calç del Rosalí que ens queda a mà esquerra. Just davant de l'antic forn, a l'altre costat de la pista, veurem un rètol de fusta que ens assenyala la font Pregona. Prenem doncs aquest sender en direcció llevant, no confondre amb un altre corriol uns cinc metres més avall que ens portaria a la Pietat.

El nou camí és aeri al començament i ens permet fruir d'una visió panoràmica del monestir i de les terres del voltant. Aviat comencem a guanyar alçada alhora que ens endinsem en una bonica pineda. Mica en mica ens anem adreçant al nord-est. 450 metres des del forn de calç anem a parar a un camí transversal que ens talla, amb un pal informatiu; a la dreta tornaríem a la cartoixa passant per Coves Roges, nosaltres fem a l'esquerra, sempre per dins el bosc. Només 150 metres més endavant sortim del bosc i arribem a un encreuament de camins amb una gran bassa rectangular que serveix de reserva d'aigua per a l'extinció d'incendis forestals. Deixem la bassa a la dreta i prenem el brancal que arrenca davant nostre, uns 10 metres a l'esquerra. El camí circula en sentit nord-est, resseguint una vinya que ens acompanya a la dreta. 300 metres més enllà, a la part posterior de la vinya, trobem el broll d'aigua de la font Pregona.

Es tracta d'una cabalosa surgència natural que brolla d'entre les roques. Un enreixat de ferro forjat impedeix entrar a la cova.

L'aigua cau directament al terra, es condueix fins una bassa de reg i després és canalitzada muntanya avall fins al monestir i el poble d'Escaladei.

És una font d'aigua abundant, diuen que no s'esgota mai. Encara avui dia proveeix el poble d'Escaladei i antigament va ser el secret de supervivència dels cartoixans a la falda més àrida del Montsant.

Sembla que en les primeres èpoques de l'existència del monestir aquesta deu d'aigua pertanyia al poble de Montalt. Es diu que la cartoixa va pagar el dot de totes les filles del poble amb la finalitat que es casessin fora de l'indret, de manera que el lloc quedés despoblat i res no torbés el silenci que imposava la regla de Sant Bru. El lloc finalment va passar a ser propietat del monestir.

Si aixequem els ulls després de fer un bon glop d'aigua fresca, podrem admirar el Racó de Missa, a les parets rocoses del qual diuen que ressonaven els càntics litúrgics de l'església de Santa Maria d'Escaladei quan el monestir era ple de vida.