Font d'Albarca

Albarca (Priorat )
Última visita:Desembre 2019

La font està emplaçada a uns 600 metres al sud-oest del petit poble d'Albarca, a peu de l'antic camí d'Ulldemolins.

En situem al bell mig del poble, al costat del Refugi, el qual ens queda a l'esquerra. Engeguem per una pista forestal de terra que marxa en sentit sud-oest, l'antic camí d'Ulldemolins. Defugim camins que ens menen a banda i banda durant 400 metres fins que arribem al collet Roig, on trobem una cruïlla amb unes ruïnes a mà dreta. Aquí podem estacionar el vehicle i seguir a peu.

Prenem el brancal que surt per la dreta, 50 metres després passem a frec d'una bassa d'incendis rodona que deixem a la dreta i de seguida saltem una barrera que regula el pas als vehicles motoritzats. A mà esquerra tenim una singular formació rocosa. Uns 200 metres més amunt som al costat de la font que tenim a mà esquerra.

Bonica i vella font, formada per un robust mur fet amb carreus de pedra que s'aixeca sobre unes roques vermelloses i acull en el seu interior la cisterna de captació. Dos murets més baixos en angle recte delimiten l'espai.

La sortida de l'aigua és regulada per una aixeta de polsador situada a la part baixa del mur principal. No hi ha pica ni bassal, l'aigua cau directament al terra.

A l'extrem esquerre del mur és on s'ubica el sobreeixidor del dipòsit de reserva a través d'una canalització de teules que alimenta una primera bassa rodona i després vessa a una segona més gran i de forma rectangular, ambdues excavades a la roca.

El paratge és feréstec però alhora excepcional. Cal destacar el contrast de tonalitats de color de les roques vermelloses amb la blancor dels carreus de pedra i la cinglera del fons.

A la dècada dels 90 del segle passat, la gent del poble agafava l'aigua d'aquesta font, però després va quedar inutilitzada.

L'any 2012 fou recuperada pel Parc Natural de la Serra de Montsant. La impulsora de la recuperació fou l'Associació de Veïns d'Albarca. Els treballs realitzats es van centrar en la recuperació del dipòsit per obtenir l'aigua subterrània, a més d'instal·lar un dispositiu per obrir i tancar l'aixeta. També van suposar la ubicació de diversos bancs a la zona, l'arranjament dels marges de pedra seca, l'antic abeurador i el safareig.

En un futur es vol que l'aigua sobrant de l'antiga font d'Albarca serveixi per alimentar la bassa d'incendis que hi ha a prop de l'espai.

La recuperació de l'antiga font d'Albarca ha estat molt important, doncs al voltant hi ha poques zones amb aigua i d'aquesta manera els amfibis i mamífers podran tenir un lloc on beure.