| 41.3480,0.9548 Clica per veure la ubicació. | |
| 889 m | |
| Lliure | |
| De xarxa | |
| Ben conservada | |
| Raja | |
| Maig 2026 |
La font del Poble és situada a l'entrada de Vilanova de Prades, just al capdavall del carrer del Castell, a tocar de la carretera TV'7004. L'emplaçament, ben visible i de fàcil accés, marca el punt de transició entre el nucli urbà i la via que comunica el poble amb la resta de la serra de Prades.
La font queda arrambada al marge, en un petit replà obert que permet aturar-se còmodament. La proximitat immediata amb la carretera i la posició a l'extrem del carrer del Castell li confereixen el caràcter de font d'entrada, tradicionalment vinculada a l'abastiment d'aigua per als veïns i per als animals que arribaven o sortien del poble.
La font és formada per dues peces de pedra que constitueixen un conjunt compacte i funcional. El cos principal és un bloc de base quadrada, construït amb pedra amorterada, que actua com a frontal i acull la sortida de l'aigua. Al centre del mur hi ha una aixeta de polsador encastada directament a la pedra, que canalitza el cabal cap a la pica.
La segona peça és un bloc monolític de pedra buidada, treballat amb precisió popular, que integra dos vasos diferenciats: una pica semicircular, situada just sota el broc, destinada a l'ús domèstic, i un abeurador rectangular, de més capacitat, pensat per als animals. Ambdós volums formen una sola peça, encaixada arran de terra i lleugerament avançada respecte del cos principal.
El conjunt mostra una factura austera, pròpia de les fonts rurals de finals del segle XIX o inicis del XX: pedra local, línies rectes, funcionalitat absoluta i absència d'ornamentació.
L'entorn immediat, arrambat al marge del carrer del Castell i a tocar de la carretera, reforça el caràcter de font d'entrada, punt de servei per als veïns i per als animals que transitaven cap a la serra de Prades.
Molt probablement, la font va tenir aigua natural en origen i va funcionar com a punt d'abastiment per a veïns i animals fins a la implantació de la xarxa municipal. Avui, com passa en moltes fonts de poble, està connectada a la xarxa municipal.