Caminada I-338 (Pallars Sobirà)

42.7032,1.2371Clica per veure'n la ubicació. Aparcament de la Font de la Costa (Tavascan - Lladorre)
A l'aparcament trobarem un plafó informatiu que ens parla dels anomenats Estanys de l'Exili: L'itinerari que ara emprendrem, de fàcil accés a l'estiu, no sempre ha estat un sender per gaudir. L'últim moment de pas obligat comprèn els anys de la Guerra Civil espanyola i la Segona Guerra Mundial (1936 ÷ 1945). NO era un trajecte fàcil per als que fugien dels conflictes esdevinguts a banda i banda dels Pirineus, ja que a la dificultat del recorregut s'havia de sumar la precarietat de mitjans i condicions: calçat rudimentari, indumentària inapropiada, mala alimentació, càrrega de les pertinences i continus controls policials. Saint-Lizer, a França, i Tavascan, a Catalunya, eren els primers nuclis i portes d'entrada i sortida del Port de Tavascan.

També hi ha força rètols indicatius de rutes. Un d'ells ens assenyala la direcció a seguir per pujar al port de Tavascan. Engeguem doncs per un senderó ascendent i ben fresat que marxa en sentit nord, seguint les característiques franges blanques i vermelles del GR i un seguit de fites de pedra.

A sota a l'esquerra ens acompanya el riu del Port.

La pujada és prou dreta però assequible. Enrere veiem allunyar-se l'aparcament.

Al cap de 400 metres som a la font de la Costa, un rètol ens ho anuncia.

42.7068,1.2378Clica per veure'n la ubicació. Font de la Costa
Es tracta d'una cabalosa surgència natural que brolla d'entre les pedres. Damunt de la surgència principal s'hi ha obrat una font. Unes pedres fan de contenció i d'aquí surt un broc de ferro per on raja l'aigua.

Seguim pujant, sempre acompanyats de les marques blanques i vermelles.

Uns 150 metres deixada enrere la font emprenem una enorme marrada dreta-esquerra que ens ajuda a guanyar alçada més lleugerament. Enrere veiem la font de la Costa a sota i a la llunyania l'aparcament.

A mitja marrada canviem el sentit del nostre caminar i ens encarem al nord-oest.

Superada la marrada ens adrecem de mica en mica al nord amb excel·lents vistes.

Assolim la part més acusada i esdevé un camí més planer. Seguim pel costat del riu fins que arribem al pont i la petita cabana-refugi de l'estany del Port (42.7121,1.2374)Clica per veure'n la ubicació. . Més enllà ja albirem l'estany Xic.

Si creuéssim el pont que ens queda a l'esquerra ens enfilaríem cap a l'estany de Mariola, pel camí menys marcat que surt a la dreta a l'alçada de la cabana aniríem a l'estany de Flamisella. Nosaltres continuem recte cap a l'estany Xic (42.7127,1.2368)Clica per veure'n la ubicació. que tenim a tocar.

L'estany del Port, de fet són dos llacs: un de més petit que ens rep al principi, aquest estany Xic, i tot seguit, separat per un petit tram de corrent d'aigua, l'estany del Port.

Deixem el petit estany a l'esquerra i continuem pel camí marcat que en no res ens aboca a l'estany del Port, el nostre principal objectiu d'avui.

42.7140,1.2380Clica per veure'n la ubicació. Estany del Port
L'estany del Port és un llac d'origen glacial situat a la capçalera de la Vall de Cardós, dins el Parc Natural de l'Alt Pirineu. Es troba a l'est del roc de l'estany Xic (2.491m), a l'oest del tuc de Marterat (2.666m) i a sud-oest del port de Tavascan (2.217m). La seva superfície s'apropa a les 4,3 Ha, amb una longitud de 404 metres. Aboca les seves aigües sense solució de continuïtat a l'estany Xic, el qual desguassa al riu del Port.

Voregem l'estany per situar-nos a les molleres de la boca nord, on desemboquen els diferents rierols que baixen del coll.

Al nord el port de Tavascan, el reservem per una altra ocasió.

La tornada és desfent el camí que hem fet a l'anada. Tornem a passar pel costat de l'estany Xic.

Durant la tornada podem observar com els prats alpins i matollars de neret que envolten l'estany a la zona més alta donen pas als boscos de pi negre i bedoll.